Vill skaffa råttor !
Hej! Jag är en tjej på 13 år som har fattat tycke för råttor. Det började när jag praoade på bromma zoo marknad, jag skulle städa råttburarna så behövde jag ta ut råttorna och stoppa dom i en tillfällig bur, jag bar up en och klappade den, den var hur gosig och snäll som helst ! Jag trodde att råttor skulle bitas och bara va helt galna men det var dom inte, eller dom hade ju förstås lite spring i benen !
Nu vill jag såå gärna ha 2 stycken råttor. Men mamma och pappa kommer säkert inte säga ja… har ju en hamster just nu :] Men tänkte att jag skulle kunna skaffa råttor efter honom. Jag vill ju inte att han ska dö men ni fattar ^^ Nu har jag bara några frågor.
- Ska man ha 2 hanar eller 2 honor som första råttor ?
- Vad ska man ha för bur?
- Vad ska man ha för mat?
Det var några frågor, jag kommer säkert på mer x'D 
ps. visste inte i vilken grupp det skulle vara i 

Hej, vad kul att du är intresserad av råttor! :)
Om man har två hanar eller två honor som första råttor spelar absolut ingen roll, det enda som skiljer är att hanar tenderar att vara lugnare än honor, som är lite mer aktiva.
Buren ska vara ganska hög eftersom råttor vill klättra mycket. Minimi-måttet på en bur enligt djurskyddslagen tror jag är 30 cm på den kortaste sidan.. Alldeles för litet! Själv är jag mer eller mindre besatt av att hela tiden hitta större burar åt mina råttor. Allra bäst är en voljärbur, men även en mindre bur går såklart bra. Jag brukar säga att minst en meter högt är optimalt för en råttbur. Buren inreder du med ogiftiga leksaker, filtar, stegar, leksaker, hängmattor, grävlådor osv. Bara fantasin sätter gränser! IKEA brukar ha mycket bra grejor som kan extraknäcka som råttburinredning 
Allra bäst är att blanda eget basfoder till sin råtta, då färdiga blandningar/pellets oftast är heeelt fel komponerade. Basfodret kan bestå av en naturell (osötad) musli som är baserad på alla 4 sädeslag, lite frön och nötter (men inte för mycket då nötter innehåller mycket fett), lite torkad frukt och annat passande man har hemma. Varje dag ska råttorna ha, förutom basfodret, en eller två portioner färskmat. Detta kan vara grönsaker, pasta, fisk eller vad som helst. Det viktigaste att tänka på är att kosten ska vara varierad, anpassad till individerna (en fet råtta bör till exempel få mindre nötter än en tunn råtta), att maten inte ska vara för kryddad och att inte ge något giftigt. Så länge maten inte är för stark/välkryddad kan råttorna ofta äta samma mat som du.
Och ett litet tips på slutet.. Köp inte dina råttor i en zoobutik, utan från en uppfödare eller i alla fall en vettig privatperson. Råttor i zoobutiker är ofta producerade istället för framavlade, kan bära på konstiga gener, sjukdomar osv.
Lycka till! 
#1 Tack så mycket för ditt snabba svar !
Har du några tipas på uppfödare i stockholm ? Eller iallafall i närheten ? 

Tyvärr, jag bor mitt i Småland så jag har ingen koll där uppe
Men kolla i uppfödarlistan (som du hittar i wintermyntas inlägg "Allt du behöver veta om Rif"), där kan du kolla efter uppfödare i ditt län 
#3 Tackar ^^
#4: Annars brukar transport ordna sig nästan alla gånger! :)
djurtransport.ifokus.se
Mvh Nathalie

Sant, det är bara att checka i gruppen "Transporthjälp" :)
#5 Tittade på din hemsida på C-kullen, underbart söta ! :) Vart bor du ?
Annars tycker jag personligen att du ska träffa uppfödaren och bebbarna..det bästa är när djuren VÄLJER DIG!! finns inget tråkigare om djuren inte är rätt för dig och kanske inte blir så där tillgivna som man önskar. Självklart kan det gå bra om man "får" dom osedda men om du bara ska ha 2 vill man ju att det ska bli jätebra. Har man redan en flock med gosiga råttor och kanske ska avla eller bara ha flera då kanske det inte spelar lika stor roll om någon inte älskar dig över allt annat. Sen tror jag att det är bra att få en personlig relation till uppfödaren som ska finnas där och hjälpa och stötta hela råttan/ornas liv… Sitta och fika , titta på råttis bebbar och prata råttor är bla roligaste man kan göra när man ska skaffa råttor.
LYCKA TILL !! 
Mamma och Pappa kan kanske övertalas att "semestra" förbi en uppfödare på semestern, då kan dom ju själva få träffa underbara råttor i olika åldrar och prata med en uppfödare (eller varför inte flera) om vad det innebär att ha råttor..en uppfödare ska ju även vara en Anbassadör för Råttor så om någon kan tala FÖR att skaffa råttor så är det nog en bra uppfödare. 
#8 Tack för ditt svar 
Hoppas du kan övertala dina föräldrar 
#10 Jo, det får man ju hoppas x')
#7 svarar istället för Farulven och hoppas det är Okey :P (jag äger mamman till C-kullen)
Ungarna finns i Iggesund (Hudiksvall) just nu finns det endast 1 hona kvar men några hanar (osäker på hur många i nuläget)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hejsan!
Har parat min Siameshona, dumbo, svartögd vid namn Chili med min hane som är Black Hooded, toppörad, svartögd vid namn Snövit.
Chili bär på Satinpäls.
Bor i närheten av Göteborg :) Väntar kullen ca nästa vecka eller veckan efter det.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)

#13 Hihi, vad kul att hanen heter Snövit 
Jo det är lite udda xD Men han är så charmig till namnet :)
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Då kanske namnen blir i stil med:
Honor: olika chilifrukter :Aji Rojo, Ancho, Cayenne, Cherry, Chipotte, De Arbool, Guajillo, Habanero, Jalapeno, New Mexico, Parilla, Pegvin, Pepperoncini, Poblano, Rocoto, Serrano, Thai och Yellow Waw
Hanar: Blyger, Trötter, Prosit, Glader, Toker, Kloker, Butter.

#12 Okej :)
#13 Okej, vad betyder dumbo ? x'D 

#17 dumbo är råttor vars öron sitter längre ner på huvudet :)
#18 Okej :)
*puttar*
Hoppas dina föräldrar har låtit sig övertalas och då du undrade över dumbo kanske jag får dela med mig av en bild på min gosunge Viktor :)
(Kunde dock vart en lite större bild men det va den ända jag hade tillgänglig, hoppas du ser öronen ändå)
Han är dumbo och är en black husky roan om jag inte har helt fel :)
Jag helt enkelt avgudar mina hanar, dom är lugna, gosiga och med spring i benen. ^^
Kul att du är intresserad och lycka till!
^_^ / Martiina

Jag kan varmt rekommendera Bad Seed's uppfödning i Stockholm. Hon har bra råttor, är duktig, ärlig och lojal och sätter ribban högt vad det gäller temperament.
Ladugårdens är också bra, bor en bit ovanför Stockholm.
Kolla gärna SRS uppfödarregister:
Älskar mina stora små vänner..
#20/21 Åhh, vad söt ! :) Mjoo, verkar som om att dom ger sig snart x'D
#22 Tack :)