Är detta en bra råttsele?
Jag köpte en sådan här råttsele i dag.
Jag undrar om någon har en likadan och hur ni tycker att den fungerar.
Jag har inte testat den själv, men har hört en massa om hur dålig den är. Råttorna tar sig ur direkt.
Testa en 8-sele istället, de är bra och går snabbt och enkelt att göra själv :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
har inte heller testat den där selen själv men hört att råttorna både snabbt och lätt tar sig ur dom.
Zickan här säljer selar, såna 8-selar, dom är kanon!
jag hade en sån.. inge bra alls :P för de första kunde råttan inte gå för den satt så konstigt över kroppen och sen kom den ut väldigt fort :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
jag har testat en sådan, första reaktionen för en av mina råttor ( ezi ) var att rulla runt på rygg. hon såg ut som en varmkorv xD
andra försöket med mina yngre flickor var att dom gled ur den utan problem eller fick den att sitta helt fel
och mina killar är för stora för den och minst lika uppfinningsrika som tjejorna

Jag kör på en hemgjord 8-sele:)

jag har en liknande sele jag fick gratis för många herrans år sen, och den enda den fungerar att använda på utan att råttan tar sej ut är min 800g hane, alla andra jag testat på tar sej ut direkt…
R-8 selen är skitbra
You can't spell Bitchy without Itchy
Skaffade en själv. Men fungerade inte alls. Delen runt huvudet är på tok för bred. Fungerar inte för alla storlekar på råtta. Satt någorlunda okej på en fullvuxen stor hane. Men han fann den obehaglig, blev snabbt farligt varmt, råttan kan inte röra sig obehindrat och komma ur går snabbt.
Kaninen fick tok krupp och stuttsade runt i ren panik. Satt bara illa över allt.
Testade den även på gp råtta. Passade lite bättre, men inte accepterad för fem öre och där slutade den seles liv i tusen bitar efter missnöjd gp.
Ende djuret som jag tycker den modellen på sele fungerat överhuvudtaget som den ska. Är på en mellanstor-stor iller.
Har även sett den modellen på sele under hund prylar. Verkar vara rätt många som kör på chihuahua/pinscher.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Testat en gång, hellt värdelös till råttor..
Hehe, okej. Det var trist att höra.
Är det förresten någon som vet hur sjutton de har tänkt med konstruktionen? Det lär ju knappast vara bra om det rycker till i magen på råttan… Då är det ju bättre att ha belastningen på bröstkorgen där revbenen skyddar råttan mot ev ryck.
Det är en av anledningarna till att jag gillar 8an, just att den fördelar allt tryck på bröstkorgen :)
(Jaja, man ska inte rycka, men ni fattar poängen) :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
jag själv skule aldrig ha något av dem selen som säljs i djuraffärer utan jag har bara 8-selen till min det ända jag litar på så….
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
8-selar säljs i djuraffär också. :) Jag minns att jag köpte sådana till marsvinen jag hade då jag var liten (jag vet att sele är dåligt för marsvin, men vi snackar om 1999 och jag är född 1992. var ganska liten)..
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
hur ser ett såda där 8-selar ut.. kan ingen lägga upp bild som ha ett sådant=) lev nyfiket hur det ser ut=)
Haha, en tant jag känner hånade min 8-sele och sa att "råttorna kommer att ta sig ur den hur lätt som helst." Jisses vad jag var irriterad på henne den dagen!
Hon sa dessutom att "ha inte för mycket möbler i buren, då blir de inte tama" och "hanarna luktar apa, därför ska man ha honor"…. Ahhh!!!! Jag blir irriterad bara jag tänker på det :-P Jag satt där tyst som en mus, glodde på potatismoset och koncentrerade mig allt vad jag kunde för att inte få ett utbrott xD
Har testat den där selen på alla hanar, och dom får total panik och kan inte gå & knappt röra sig. Dramatiskt då man försökte få på den första gången, och Kim fick stressmage och sprejade diarré på soffdynan. Då man väl lyckats så tar dom loss den med framtassarna och så var det klart. Har nog inget bra att säga om den, förutom kopplet som var stretchigt och bra :P
Använder också 8-sele nu. Funkar kanon, inget bråk och skrik och den funkar lika bra på hamstrarna :-)