Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1610 ggr
[Mara-Bell]
0

Nu är det äntligen bestämt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Lumi som jag sedan länge tänkt ta ungar på och som många säkert redan sett trådar om ska nu paras runt vecka 30 med en hane som ägs av Stadsrattan här på RIF. Jag har ännu inte bestämt vilken utav två hanar jag kommer använda, antingen blir det en Dumbo Agouti eller en Blue Agouti, vilken tror ni rent färgmässigt skulle bli intressantast? Lumi är en Dark Pearl.

Jag kommer berätta mer om hanarna/hanen när jag bestämt vilken av dom jag vill använda. Men dessa hanar har enligt Stadsrattan en frisk stam bakom sig.

Och har ni några frågor om Lumi komemr jag svara så gott jag kan.

Lite smått om Lumi i allmänhet. Hon är köpt i en djuraffär, därav okänd bakgrund. Är världens trevligaste individ och vill vara med överallt. Hon är född i 1 november 2009. Hon är en liten hona, men det hade jag en tråd omtidigare, och då trodde ingen attd et skulle vara problem att ta ungar på henne eftersom hon har bra hull, hon är helt liten rent storleksmässigt. Hon har gått bra att introducera med nya råttor och går bra i flock.

Vad mer vill ni veta?

Jag undrar ifall det finns några som kan vara intresserade av en elelr ett par ungar ur den här kullen? vet ej vilka färger som kommer dyka upp.

Sen undrar jag om det rekomenderas att man blir medlem i SRS, då jag inte är det, och registrerar sina råttor.

Terato
0

Jag kan svara mer utförligt sen men tänkte passa på att fråga innan jag åker om du har lite info mer info om föräldrarna?

Vill veta vikt, flockegenskaper(gärna mer utförligt än "bra", hur har de betett sig i intron och hur funkade de i "puberteten"), vad du vet om syskon och annan släkt(färger, teckningar, temperament, sjukdomar) och beskriv dem lite mer utförligt i temperamentet. Är de mjuka? Häng? Vad är de rädda för? Är de orala och tuggar mycket på saker? Och vad är för övrigt deras brister?

Vill gärna ha samtliga svar om båda föräldrarna och det du ev. vet om deras släktingar! Du kan pm:a eller skriva i tråden! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Det är svårt att säga vilken färg som matchar bäst när man inget vet om bakgrunden till hanen.

Men en grundregel är väl att försöka blanda in så lite gensoppa som möjligt. Sen finns det förstås vissa färger som samverkar bättre än andra.

Men min åsikt är att är man ny uppfödare så kan man ge blanka fan i det. Det är temperament och hälsa du ska fokusera på.

teratos.r8or.se

[r8ttor]
0

Jag tycker som terato att du ska gå efter temperament och hälsa :).

[Mara-Bell]
0

Jag har inte frågat om färgerna i hanens stam, men då dom har stama ntar jag att ägaren vet färgerna. Jag är inte ute efter att få speciella färger, utan helt och hållet ett bra temperament.

[Mara-Bell]
0

Honan vägde jag i dag, och hon vägde då 300 gram. När jag introducerade Lumi med min äldre hona blev det förstås lite småtjiv då den honan varit ensamråtta hela livet(var inte min från början) men Lumi böjde sig fort när den äldre visade vem som bestämde, inen fick några som helst sår eller någonting, det var bara lite smågnabb från den äldres sida. Sedan under hennes uppväxt har hon regelbundet sats in tillsammans med min kompis honor, då dom bor tillsamamns när vi hälsar på varandra, och Lumi har inga problem med att böja sig om den andra är för domninat, men trots det är hon inte vek, utan kan vara den som bestämmer om hon tycker hon är starkast, hon är alltså den där mellan flockmedlemmen. Jag vet inte exakt när man brukar säga att råttor är i puberteten, så jag vet inte riktigt vad man ska titta efter där. Men hon är väldigt aktiv, och dene nda nackdelen jag sett med henne är att hon lätt blir rastlös om hon sitter i buren en hel dag, men det är väl förståeligt när dom är vana vid att vara lösa nästan hela dagarna. Ett tag gnagde hon på gallret när hon blev rastlös, men det har hon nu slutat med. Hon har varit lätt att introducera med både hundar och katter, och är inte rädda för dom utan tycker dom är intressanta.

Då Lumi har okänd bakgrund är det enda jag vet om henne att hennes mamma var trevlig, då jag själv träffade henen när jag hämtade Lumi och hennes syster. Mamman och resten av kullsyskonen var Black Husky Roan, kan ha funnits nån mer Dark Pearl, emnd et var i sådana fall en hane, tittade inte så mycket på dom. Lumi har aldrig visat några tecken på sjukdom.

Lumi har ännu inte varit rädd för något vad jag har märkt, och dom få gånger hon blir överraskad och hoppar till ska hon genast fram och titta vad det var för något, oftast om man tappar något i golvet eller så.

Lumi biter inte på varken sladdar, eller tyg, det enda hon gnager på är pinnar, hennes syster är lite mer för att bädda och har gjort lite hål i mina sängkläder, men jag vet inte hur pass mycket sådant visar sig genetiskt?

Jag funderar på om jag har upptäckt några egentliga brister, ibland kan det ju vara svårt att upptäcka sådant själv.

Vad är det man brukar beskriva när dom är "mjuka"? och vad är det egentligen man menar med häng, det har jag funderat på ett tag nu.

Hanen har jag inte jättemycket information om, men så fort jag pratar med ägaren ska jag fråga om alla dessa saker, visste inte riktigt vad jag skulle fråga om hanen sist jag pratade med henne, men nu har jag ju fått en massa frågor. det jag främst frågade om sist var om dom hade en frisk stam dåag inte vet hur Lumis bakgrund är. Hon sa att dom hade en frisk stam och att hon skulle väga dom nu nån dag och ta nya bilder på dom så jag kunde få vikterna och nya bilder att visa i stället för bilder när dom är ungar.

[Mara-Bell]
0

Det blev ett långt inlägg, och ursäkta stavfel, skrev lite för fort tror jagTungan ute

[Mara-Bell]
0

Då har jag lite information om hanarna nu då.

DUMBO - dumbo agouti

vikt 470 på väg uppåt.

flockegenskaper: klarar att sitta i flock med yngre hanar tex ungar men då han vart hackkyckling av äldre så kan han ej sättas ihop med hanar som e rangbestämda över honom.

Syskon e Blueagouti, silverblue, fawn, agouti, blandat dumbo å inte dumbo. Teckningar enfärgad, hooded, varigated? Temperament. nyfikna, framåt, undersökande, godisråttor. Inga kända sjukdomar.

Pigga,alerta,gnager inget, mjuk, snäll, kelsjuk, rädd för äldre ranghöga hanar.

Brister: Inga jag märkt. mer än ranghöga hanar.

CHICO - Blueagouti

vikt: 404g på väg uppåt.

Flockegenskaper C klarar sitta i flock e lite att de e en del hanar som gillar att bråka med honom så han skriker men han e supersnäll. Mot människor å andra råttor..

Syskon e Blueagouti, Silverblue, fawn, Agouti. blandat dumbo å vanlig. Teckningar enfärgad, hooded, Varigated? temperament nyfikna, farmåt, undersökande, godisråttor, inga kända sjukdomar.

pigga, alerta, gnager inget, snäll, kelsjuk, rädd för bråkiga hanar vill inte han busa så skriker han.

Brister: Inga jag märkt mer än e inte han på lekhumör så e han inte de.

Jag personligen tror att Dumbo är den jag skulle satsa på, främst för att han är störst, och förhoppningsvis uvväger min honas säkerhet med andra råttor hans osäkerhet om den är ärftlig.

Men då jag inte är överdrivet erfaren inom detta skulle jag vilja höra vilken av dessa två hanar nu skulle tro passar bäst.

Lancia
0

Hur gamla är hanarna? Undrar eftersom deras vikter ligger under 500 gram. (Om det redan stor i texten och jag lyckats missa det ber jag om ursäkt)

[Mara-Bell]
0

Oj, glömde skriva det, dom är födda dec 2009, och jag vet att dom helst ska vara över ett år.

Terato
0

Tack för ett väldigt utförligt svar, Mara-Bell!

Med mjukhet menar jag att de inte sprattlar och spretar när man lyfter dem. En råtta med riktigt bra häng hänger bara löst i handen när du lyfter den, helst drar den även in bakbenen. Men en annan mjuk råtta kanske inte gör så men kroppen följer ändå din hand och är avslappnad när du håller på med den utan att försöka ta sig iväg och iväg eller sprattla/spänna sig. Jag är hård på mjukhet. De behöver inte ha häng men jag tål inte sprattliga/spretiga råttor som inte vill hanteras. Det är lite töntigt men så är jag. Dock kan jag ha överseende med det om allt annat är toppen.

Låter ju som en helt ok vikt om de är födda i december. Men de är ju lite unga, förstås. Tänk om de flippar ur i puberteten och blir aggro? Det kan ju världens snällaste hane göra. Bra att vara medveten om. Vore ju himla synd.

Var bor du förresten? Och nu ser jag att Lumi är ju bara 7 månader så då hinner du ju vänta lite längre med henne så att hon får upp vikten lite. Då hinner även hanarna bli äldre och tyngre. Du kan para en råtthona så sent som vid 12 månaders ålder. Parar du henne vid 10 månader har hanarna hunnit bli 9 månader och det är fortfarande tidigt men mycket bättre än 6 månader. Fast helst ska du nog försöka kika efter lite äldre hanar om du vill ligga på den säkra sidan.

För övrigt låter det som en trevlig och go hona! Hon låter som den aktiva typen, då kan det vara smart att kombinera med en lite lugnare hane. Framåtanda kan ibland hänga ihop med tuffhet och det kan synas i nästa generation om man parar två tuffa individer med varandra.

teratos.r8or.se

Terato
0

Sen tycker jag absolut att du ska bli medlem i SRS såklart och regga ungarna i kullen, samt föräldrarna!

Det är toppen för framtiden om de t.ex. blir bra och kommer att gå vidare i avel. Då har de faktiskt stam! :)

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

har aldrig tänkt på det där med mjukhet och häng innan. Men tar man upp henen så hänger hon och låter en grja med benen och så, men efter en stund blir hon otålig då hon vill ner och springa igen.

Anledningen till att jag tar det nu i juli-agusti skiftet är att jag inte komemr ha möjlighet att vara borta så länge som krävs efter det då jag ska ha arbetspraktik och arbete från 16 agusti, och alla med hanar bor så väldigt långt bort.

Jag bor i Broaryd heter det, ligger mitt ute i skogen på gränsen mellan småland och halland. Då jag har körkort kommer jag ha möjlighet att transportera råttorna en viss bit mot lite bensinpengar senare när ungarna är födda om man inte kan ordna transport på annat sätt.

Men då gör jag nog så att jag försöker fixa medlemskap till nästa månad så man kan få mina honor registrerade, var inne och tittade och det kostade ju inte överdrivet mycket.

[Mara-Bell]
0

Tänkte bara säga det med att om nån är intresserad så mejla gärna till: emma.broaryd@hotmail.com

[RussinsMusli]
0

Tassavtryck!

[Mara-Bell]
0

När man betalat in medlemsavgiften och så på SRS, får man hem nån bekräftelse eller nåt så man vet att allt funkat som det ska?

[Mara-Bell]
0

Kan ju tillägga att det är bestämt att Dumbo komemr få bli pappa till ungarna.

Terato
0

Det har varit lite trassel med det den senaste tiden men så länge du har betalt är det fritt fram att regga dem.

Ett tips är att beställa hem regpapper nu på en gång då det ibland kan ta ett tag att få hem.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Ok, då vet jag det, får ta och göra det i kväll, men behövde man två papper per råtta om man inte kunde göra såndär fotostatkopia vad det nu är? och vad är benämningarna för Black Husky Roan och dark Pearl American Berkshire(tror det är det hon är i alla fall) Är inte expert på varken färger eller teckningar.

Dramatik
0

Jag tycker det är tråkigt att du inte kunde lyssnat lite mer på råden du fått och använt en hane äldre än 1 år och över 500 gram. Det känns som att du bara är ute efter att få bebisar, men inte ens bryr dig om att föra råttaveln framåt samtidigt.

Kände bara att jag ville skriva vad jag tycker, det var inte alls menat som otrevligt utan bara min högst personliga åsikt.

Black husky roan blir Ba hu ro

Dark pearl american berkshire blir P ut ambk eller Mi ut ambk. Dark Pearl är inte en standariserad färg, alltså får du sätta den som mink untypical eftersom Dark pearl är en minkvariant, eller som Pearl untypical då man även kan säga att det är en Pearlvariant.

Min dark pearl valde jag att sätta som P ut.

[Mara-Bell]
0

Jag har lyssnat på tråden, men jag har inte fått tag på någon annan hane, och jag vill verkligen ha ungar på min hona.

tack för färgbeskrivnigarna

Dramatik
0

Av helt egoistiska skäl ja:)

Varsågod:)

[Mara-Bell]
0

Så kanske det är, men jag kan inte hjälpa att jag väldigt, väldigt görna vill ha ungar efter henne, och jag hittar ingen anann som är villig att låna ut en hane, antar attd et är för att Lumi har okänd bakgrund. Men alla är vi egoistiska ibland.

Dramatik
0

Isf tycker jag det är dåligt, om det verkligen är så att du frågat alla uppfödare? Att ingen vill låna ut en hane till dig, för jag tycker fler borde försöka hjälpas åt.

[Mara-Bell]
0

Jag har inte frågat alla för jag vet att jag inte har möjlighet att ta mig överallt, jag är annars alltid öppen för förslag, och jag har lagt upp en allmän tråd här, dene nda som svarade var hon som har denna hanen. Jag har även letat efter hane tidigare, men fick inget napp då heller. Det finns ju så många uppfödare här inne att dom borde kunan erbjuda sig, för själv vet jag inet vilka som är uppfödare och vilka som inte är det. Jag har mejla till ett flertal som är registrerade, emn inet fått svar, så jag gav faktiskt upp på den fronten.

Dramatik
0

Jag tycker du ska försöka igen. Avstånd brukar lösa sig och transporthjälp kan du efterlysa på djurtransport.ifokus (tror jag det heter).

Allvarligt talat så hade åtminstonde jag passat mig från att låna en hane av någon som erbjuder en hane som inte är i rekomenderad ålder eller vikt. Bara för att man vill ha råttungar behöver man inte vara oseriös, utan man kan samtidigt som man har glädjen av en kull fösöka föra råttaveln framåt. Människor som tar oseriösa kullar finns det väldigt gott om som det är.

Maila till alla på SRS lista, och sedan har du även uppfödarlistan här på rattor.ifokus. =)

Att hon har okänd bakgrund behöver inte vara en nackdel, så länge du hittar en hane med känd och bra bakgrund. Du kan ha början på en  ny linje med lite nytt blod (som faktiskt behövs) och om du gör det hela seriöst kanske fler kan ha nytta av detta längre fram:)

[Mara-Bell]
0

Jag får väl ta och försöka igen, för visst, jag vill helst ha en bättre hane, känns bara så tråkigt när ingen ger respons tillbaka när man försöker.

Dramatik
0

Man får bereda sig på många nej innan man äntligen får ett Ja. :D

[Mara-Bell]
0

Jag fick aldrig några ner, jag fick inte ens några svar, så man kände sig rätt ignorerad, nej är ju i alla fall något, även om det inte är det svar man vill ha.

Men jag har nog lärt mig lite mer nu om vad uppfödarna vill veta om honan, så det kanske blir bättre nu.

Terato
0

Vill bara säga att det finns många värre parningar än denna som har gjorts genom historien. ;)

Ja, jag tror det är därför du inte fått napp. En hona från nowhere utan stam behöver vara riktigt bra för att man ska vara intresserad så då behövs lite reklam. 

Jag själv kommer att basera min framtida avel på djur utan stam eller med halvstam. Men där har jag ändå rätt mycket kunskap om hur det ser ut bland syskon och släktingar från samma person. Fast jag vet att det är chansningar. Men dom är så jäkla bra!!

Avel handlar om mer eller mindre risker. Och ibland kanske det inte går att lösa det på bästa sätt, man kanske måste para djur som inte riktigt håller avelsbestämmelserna för att så mycket annat väger upp. Men då ska man ha väldigt bra skäl. Har man möjlighet så bör man försöka komma så nära SRS bestämmelser som möjligt, anser jag. Det har också stor betydelse för köparna. Ett tveksamt beslut leder till ifrågasättande. Så då måste man vara förberedd på att kunna försvara parningen. Det kan också bli svårt att etablera ett förtroende hos köpare. Sen vore det ju försås jäkligt synd om du parar din älsklingshona med en för ung hane som månaden efter flippar ur!

Väntar du ut ut din hona förbättrar du oddsen på alla sätt och vis. Jag tror det vore det smartaste i ditt läge. Det kan mycket väl vara värt det extra besväret. Då får du mer att utvärdera innan du "slår till" och chanserna ökar att du hittar bästa möjliga hane till henne. 6 månader ÄR väldigt tidigt. I alla fall bland råttor där vi har så stora problem med dominans och temperamentstrassel. Även hälsoaspekten är förstås viktig. Det är en onödig risk att ta, helt enkelt när det finns möjlighet att vänta.

Men självklart är det ditt beslut och jag förstår din situation. Men ta en extra funderare innan du bestämmer dig, tycker jag!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Jag har pratat med silverorm, och hon har en hane som jag troligtvis kan få låna, men han är inte så jättegammal än heller, så hon ville vänta ca 3 månader, men det kan det vara värt. Då har jag ju även möjlighet att åka till utställningen i göteborg och få nån bedömning på mina honor, för jag räknar med att dom ska vara registrerade då, beställde pappererna i dag. Men jag hara ldrig varit på en utställning så har ingen aning om hur det fungerar. Om dom inte har godkända färger som ex dark pearl, är det pet som gäller då eller? och hur är det med Black Husky Roan? och påverkas det nåt av att dom inte har stam?

Dramatik
0

Se! Man vinner mycket på att vara envis:)

Jag vet inte mycket om utställningar själv, men ostandardiserade färger kan man nog inte ställa ut, utan det blir nog pet-class då:)

Lancia
0

Osrandardiserade kan man ställa ut i Ostandardiserad klass ;)

(Jag ska i dagarna uppdatera SRS hemsida med alla standardiserade och ostandardiserade färger så ni kan hitta allt där inom kort)

[Mara-Bell]
0

Det kommer bestämmas på utställningen i göteborg om jag får använda silverorms hane. Hon ska ta en titt på Lumi och skulle hon inte passa för avel alls får jag helt enkelt lägga ner dom planerna och försöka hitta en mer lovande hona från någon uppfödare.

Men efter utställningen vet jag hur det kommer bli, och blir parningen av är det väl lättast att starta en ny tråd om det senare.

Terato
0

Härligt att du hittade en bättre lösning! :D

Och ett hett tips, var lika hård på hanen, du med. Det ska man vara, vilken uppfödare man än samarbetar med!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Jag sitter här och försöker verkligen komma på vad som är smartast att göra. Ska jag satsa på att ungar på Lumi om hon duger när jag åker till utställningen? eller är det bättre att föröka få tag på en finare honunge och avvakta? sen är det ju inte säkert att den ungen är lämplig när den växer upp, men det finns ju en större chans. Vad tror ni är det smartaste att göra? Jag är verkligen sugen på bebisar, tycker om att ta hand om ungarna, men det ska ju helst vara en lämplig parning med.

cosmonita
0

Jag tycker att du ska vara öppen för alla förslag, dvs ta med Lumi och gör som du tänkt dvs visa henne för andra och den tilltänkta hanen så får du se….men sök andra råttor redan nu.

Du kan köpa råttor från etablerade uppfödare redan nu för ev framtida avel. Men, av alla råttor man köper in kanske bara ett fåtal passar till avel, det måste du vara medveten om. Dessutom kan du inte ha inställningen att "köpa in avelsråttor" för det gör man aldrig. Man köper in sällskapsråttor som kanske kan gå vidare i avel.

Men har du framtida avelstankar i planeringen så är det viktigt att du berättar det till den du ska köpa råttor ifrån. Ärlighet är grunden till allt som man vill bygga på och som ska hålla i framtiden.

Vill du hålla på med seriös avel så måste du ha flera råttor att välja på. Om du bara vill ta en halvseriös kull på Lumi så är du på god väg redan nu genom att du kollar tilltänkta hanar Glad

[Mara-Bell]
0

Jag vet att man aldrig kan veta om den råtta man köper passar för avel. Men jagh ar funderat på att köpa en från uppfödare nån gång i alla fall, jag har aldrig träffat en råtta som komemr från uppfödare, därför vet jag inte skillnaden och kan inte avgöra om det är något större fel på Lumi eftersom jag inte har den kunskapen. Men jag gör nog så som du säger och ser vad dom säger på utställningen, och så kan man ju kolla runt på vad det är för kullar som planeras. Men vad gör man om man inte ens komemr in på utställningen? om det är nåt fel på andning elelr så som man inte märkt? ohyra vet jag att hon inte har och jag tycker hennes lungor låter bra. Men om man inte skulle komam in, måste man åka därifrån då, eller kan man stälal råttorna vid ingången och ändå komma in på utställningen utan råttor? Känner attd et är så mycket jag egentligen inte vet. Jag vet hur man tar hand om ungar och så då jag tidigare haft ett flertal kullar, tyvär på ett väldigt oserriöst sätt då vi inte tänkte på annat än att råttorna var snälla och struntade i resten.

cosmonita
0

#37 Jag vet inte hur du gör rent praktiskt på platsen om dina råttor inte kommer in genom friskkontrollen. Det får någon annan svara på.

Däremot är det bra att du inser dina begränsningar och det kan vara svårta att som nybörjare dvs en person utan erfarenhet,  avgöra ev problem med en råtta. Nu är det väl så att det flesta problem med hälsan kan du nog märka själv. Ohyra säger du att du kan upptäcka själv, då är det bara förkylning, knölar, andningsproblem och annat som man kan se på råttan som du behöver hålla koll på. Är råttan fysiskt frisk så kommer du in på utställningen.

[Mara-Bell]
0

Än så verkar hon heltf risk i alla fall, det är ju bara att hoppas på att hon fortsätter vara det. Har haft marsvin som fick ohyra, och det var rätt lätt att uptäcka på dom, så jaga ntar attd et är samams ak på råttor och så ser man ju om dom kliar sig ovanligt mycket. Mend et är väl bara att vänta och se, och hoppas på det bästa.

Lancia
0

Om råttorna inte kommer in genom friskkontrollen så får man inte ta med dom in i utställningslokalen. Du kan ställa råttorna utanför och gå in själv dvs.

Jag blir dock fundersam när du i ett inlägg skriver att det verkligen är Lumis underbara gener du vill föra vidare och därför ta kull på henne. Några inlägg senare så skriver du att du verkligen vill ha bebisar och därför vill ha tag på en hona att avla på.

[Mara-Bell]
0

Jag vill väldigt gärna avla på Lumi, och gener vet jag inget om, utan det är temperamentet. Men som jag sa så är jag inte erfaren avd et här, därför vet jag ju inte om Lumi är bra i övrigt, jag kan bara avgöra temperamentet på henne. Så frågan var mer om man skulle chansa och hoppas på att ungarna får samma temperament eller om jag skulle avvakta och försöka hitta en hona som kanske om hon utväcklades väl skulle vara säkrare att avla på.

Mina inlägg blir lite förvirrade, då jag inte vet jur jag ska formulera saker och ting, men jag försöker förklara så bra jag kan och föröker göra det rätta.

Terato
0

Jag förstår din osäkerhet. Det är klart man vill ha en andra opinion!

Men jag säger som cosmonita, ta med henne och låt andra träffa henne. Passa på att diskutera avel och dina tankar och funderingar på forumen och i verkligheten. Man kan behöva testa sina tankar, åsikter och bolla med andra osv.

Sen tycker jag det verkar som att du faktiskt är sugen på att ta en frisk och trevlig kull, helt enkelt. Helst med din Lumi eftersom det var där din tanke väcktes. Om hon är lämpad, då. Men du är även öppen för förslag. Stämmer det?

Min tanke på att ta en kull väcktes med Matilda. Det var henne jag ville föra vidare. Var inte intresserad av andra råttor. Men sen blev det ju inget på henne och jag kände att jag hade fäst mig så vid tanken, att föra vidare bra djur och få chansen att ha en kull efter supertrevliga och friska föräldrar. Så jag fortsatte att leta avelsdjur.

Jag längtar också efter att få ta min första kull. Helst på min Justice(ättling till Matilda) men jag letar också efter andra råttor och vidgar mina vyer för säkerhets skull. Det är inte fult att vilja avla! Alla avlar för sin egen skull. Men sen är det självklart så att man även avlar för att man vill göra bra och friska sällskapsråttor. Så det är klart att man även vill avla "för råttornas skull". Om man är seriös då förstås och jag tycker det låter som att du är det.

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Ja, jag är öppen för andra förslag om det skulle vara så att Lumi inte verkar lämplig. Men vi får se vad dom säger på utställningen och så. Ska bli intressant att jämföra henne med andra råttor, har ju faktisktt aldrig ens träffat en som kommer från uppfödare. Har bara haft från djuraffär och från skolan och så.