Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1227 ggr
rebecka123
0

hjälp mig!!

Hej !

nu är det så här att igår så hittade jag en mellan stor knöl vid min råtta Lavas ben.. jag vet inte riktigt vad det kan vara . jag har tittat runt lite och bara det som kommit upp är cancer.. Vad tror ni att det är ?

Snälla hjälp mig !!

rebecka123
0

tumör menna ja :P

mieeow
0

det kan vara en varböld också, du kan åka till veterinär men det är inte säkert att de kan se vad det är. min råtta har också en tumör, eller varböld.. , men hon mår finfint. och hon är ändå 2½ år gammal :)

lyka till

Lancia
0

Som #2 skriver så kan det vara en varböld också, en såkallad abcess. Sådana kan tex uppstå om råttan får ett litet sår som sedan blir infekterat. I regel är det ingen fara med sånahär varbölder utan som spricker av sig själv efter en tid, då får man hjälpa råttan genom att spola rent innuti. Är man osäker kan man be en veterinär hjälpa till med spolning.

Hur fort upplever du att denna knöl växer? Hur stor är "mellanstor"?`Som en ärta? En femkrona? Sitter den på fram eller bakbenet? Vart på benet?

rebecka123
0

Tack så mycket för hjälpen !

Knölen sitter på bakbenet och är ungefär lika stor som en tia .. Jag tycker att knölen växer ganska snabbt :)

Lancia
0

Om det är en varböld så bör du inom några dagar, om du inte gör det redan nu se som en svart liten plupp, nästan som en sårskorpa på knölen. Den kommer isf att efter ytterligare några dagar att lossna och bölden öppna sig. Om det inte kommer någon svart plupp så är det högst troligt tyvärr en tumör, men både jga själv och andra har opererat bort tumörer med goda resultat så hoppet är inte ute oavsett.

rebecka123
0

okej tack för hjälpen!