Om en råtta dör.
Jag vet inte hur jag ska göra =/ Min ena råtta har förmodligen tumör i magen (men mår bra just nu) men jag vet att hon kommer snart gå bort. Så nu är jag rädd att mina 2 andra ska bli deprimerade om hon försvinner så jag vet inte om man ska ersätta henne med en unge eller en i samma ålder som dom andra eller om man ska strunta i att ersätta henne. Jag vet inte hur man brukar göra för jag är villig att ersätta henne för råttor är helt underbara djur. Hjälp :S
Mvh Anna

Först och främst så beklagar jag tumören.
Det är väldigt olika från råtta till råtta angående hur dom reagerar på en kamrats bortgång. Jag tycker du ska ta det som det kommer och se hur råttorna mår där och då. Det gör ju ingen skada att skaffa en till, men det är heller inte säkert att det behövs för dom andras skull att få en ny kompis.
Men vi säger om dom blir deprimerade tror du att dom glömmer fortare om dom får en ny kompis igänget och om man nu ska fixa en ny kompis ska man ta en i samma ålder typ eller unge???

först och främst skulle jag nog skaffa 2 (eller fler)
nya kompisar om du planerar att göra så.
(då har du 2 i samma ålder så att det inte blir en ny ensam råtta när den äldre vandrar vidare)
jag har haft råttor som blivit så pass deppade efter sin kamrats bortgång att de inte accepterat nya burkamrater, men det är så olika från individ till individ, precis som med människor
You can't spell Bitchy without Itchy
usch då. Jag får hoppas att dom tar detta bra. Det är de jag är mest orolig för. Jag har ju 3st råttor nu, men kan råttor acceptera en äldre råtta, inte unge råtta. För jag hamstrar vägrar ju där måste man lägga in en unge om det ska funka.
Men om du redan har två stycken så behöver du nog inte skaffa en till, men isåfall skaffa en i samma ålder eller två stycken i samma ålder.
Du behöver inte köpa en ny bara för en dör och dem blir ledsna, du kan ta ut dem och stimulera dem ännu mer :)
Jo men jag skulle vilja ha en till. men kan man kanske skulle kunna vänta tills man köper helt nya eller hur man ska förklara. Men det kommer vara tomt utan henne =/

Enklast tycker jag är att ha minst 3 råttor och ersätta med nya varje gång någon dör. Men det är om man vill fortsätta med råttor och inte sluta helt efter att de första dött.
Fördelen med att hela tiden ha 3 råttor är att du aldrig behöver ha en ensamråtta då. Har man bara två och den ena dör måste man ju skaffa en ny, har du då tre så har du alltid två och behöver då inte ha så bråttom med att skaffa en ny råtta som sällskap till de andra:)

Är det honor så brukar det nästan alltid gå bra att sätta in en vuxen, lite kinkigare med hanar på den punkten. En ny kompis kan vara ett bra sätt att glömma, precis som du skriver, men det är inte alltid det funkar för den deprimerade. Ytterst ytterst sällan det dock gör någon skada att sätta in en ny liten kompis.
Det där med att skaffa två nya som är i samma för att dom ska "ha varandra när den äldre går bort" tycker jag personligen inte man ska fästa så stor vikt vid. (Visst om man har en råtta som är två år, och skaffar bebiskompis till den, så kan det ju vara bra att skaffa två då den äldre troligtvis inte har så länge kvar, men om dom man redan har inte är såååå himla gamla så är det knappast nödvändigt) Inte ens om dom är syskon finns någon garanti för att dom blir lika gamla på ett ungefär, jag har en kille här hemma som blir 3 nu i sommar, medan hans bror bara blev 1,5 år.