ANG rossel
Om dem rosslar, rosslar de då 24/7 eller kommer det och går?
*lämnar avtryck*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Min som har mysoplasma rosslar mest när hon är utanför buren, dvs är på upptäcksfärd och ska lukta på allt och får såklart ökad andning. I buren när hon bara sover är det oftast tyst, men ibland låter hon även där.
Så ja det kommer och går, men det är mest beroende på deras andning - inte från dag till dag
Hakuna matata!
Mina flickor har rossel de med, är ungefär som nr 2 säger, när de "powersniffar" så rosslar de en del, annars inte så farligt. Ibland låter de ingenting och andra dagar rosslar de mer
om råttor har mycoplasma måste man till vetrinär då?
Malteråttan (L)
#4 Ja de ska behandlas så snart som möjligt för bästa resultat.
Hakuna matata!
aha, okej, det är som #2 säger. att det är mest utanför buren
Så då måste man uppsöka läkare, vad kan hända annars?
#6 Tror inte någon har testat att inte gå till doktorn med råttan för att se vad som händer Oo Ingen erfarenheter av rossel, men min väns råtta verkade bli väldigt trött och hade samtidigt svårt att andas så dem slutar väl förmodligen andas? Fast jag tror den råttan led av astma:S
#7 Jo jag har kan man väll säga. Min råtta är behandlad flera ggr men det kommer bara tillbaka så är ingen idé då det redan var kroniskt när jag fick henne antagligen.
Det var drygt 1 år sedan jag fick henne, hon är drygt 1.5 år gammal och har då haft det i mer än ett år.
Hon klarar sig bra, tappar inget i vikt, är pigg och kry och verkar helt oberörd borsett från att hon låter och kanske har något jobbigare att andas när hon blir stressad.
Jag har gått och vänta på att hon ska falla ur och bara bli "gammal i förtid", men henne är det då fortfarande krut i så det räcker och blir över!
Hakuna matata!
#8 Ja den andra råttan blev också behandlad men hade nog kroniskt hon med. Den råttan har väldigt svårt att gå upp i vikt, men har ingen aning om generna då hon var "beställd" av en affär av min vän ><
Och hon är ganska tunnhårig rex så jag tror hon har svårt att hålla upp värmen den stackarn.
#8 precis som du säger så kan det ju vara kroniskt och jag vill inte verka som om jag inte bryr mej, för det gör jag, men att det kostar ju en del.
Min hona hon klätar och kring och springer över golvet och verkar inte precis lida av det, men som det säger så kan det vara svårare att andas ibland. Just nu är det tyst så det är skönt. Så behöver det vara så väldigt alvarllig? har inte märkt några stora förändringar hos henne på så sätt.