EXTREMT feta råttor.
Min fd vän fick råttbäbisar och min syster tog hand om två stycken hanar, och jag har alltid varit där för syrran och hjälpt henne hur hon ska ta hand om dem och mata dem rätt och sånt. Men nu är dem vuxna och har sån extrem fettma, föräldrarna var också såna… väldigt känsliga för fet mat. Jag sa åt syrran att bara ge dem Musli en vecka och väldigt fettsnål matrester från middagar.
Det fungerade och dem blev lite smalare, sen har dem fått vara ute mycket och ätit massa maskroser och nu är dem ännu fetare än vad dem var innan.
Hur mycket fet kan en maskros innehålla? Oo
Dem simmar varje vecka i badkaret ca 15minuter och dem får vara ute och gå mycket.
Vad ska man mata dessa råttor så dem får all näring och inte blir så feta?!
Mina råttor har alltid fått ännu mycket fetare mat än dessa råttor och dem har aldrig blivit så feta som dem är, tycker synd om dem och min syster med. ><
Du vet inte vikten på dom? eller har en bild? Så man kan se hur stort problemet är. Honor eller hannar?
Hanar. Nej jag har ingen bild. Dem är som en liten marsvinunge i storlek pga fettman.
hur mycket väger dem och hur gamla är dem?
Min blogg: SweGizmo.se
Ca.9 månader. Har ingen våg framme just nu

Liten marsvinsunge? Marsvinsungar är inte så jäkla stora :) Vuxna hanar kan ju dessutom variera mycket i storlek, vissa kan ligga på 400 gram och ha normalhull, medan andra kan ligga på 800 och även dom ha normalhull. Så att beskriva en råttas storlek genom att jämföra med en marsvinsunge blir rätt otydligt. :P
En våg vore det bästa.
hihi jag tänkte också att marsvinsungar är ju ganska så små 
Vad är det mer exakt för mat de brukar få? Och vad innehöll müslin?
Som tidigare nämnt, väg dem, och posta bilder. Marsvinsungar är ju små o.O
här har du en bra foderblanding som jag ger mina råttor.
2 dl havre
2 dl vete
2dl råg
2dl korn
1/2 dl hirs
1/2 dl bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
sen kan du blanda i gnagarblanding som du köper på djuraffär..
du ska ge dem mest kött och grönskaker pasta och annat bara ibland… jag brukar låta mina råttor springa lös en halvtimme timme varje dag sen får dem simma i min duch 15-20 minuter tre gånger i veckan. och deta verkar funka för mina råttor är i prima vikt.. Har haft en råtta som var för fet å då drog jag ner på fet mat. å han fick simma nästan varje dag å spinga lös mer än en timme.. Nu är han nere i sin vanliga vikt.. Därför min råtta vart för fet det var för att min pojkvän gav dem för mycket mat och att hans mamma satt å mata dem med ost. Sen tyckte min galne å lite oförstående pojkvän att ja men undra hur fet dem kan bli på två veckor.. det var en gång han fick ta hand om dem i två veckor då jag var bort res.. vilken chok jag fick när jag kom hem. läxsade upp min pojkvän å hans mamma. det har inte blivit någon mer ost för dem efter det…
Men lycka till..
#5 HAha ja jag kom tänka på det sen efteråt XD Men typ som ett vuxet litet marsvin. Syrran har ett marsvin hemma som dem köpte som bäbis och då tänker jag alltid att den är bäbis xD
#7 Ska försöka testa imorgn om min egen dator fungerar förmodligen igen.
#8 okej tack:)