Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2431 ggr
Zakaraa
0

Lura i dom medicin?

Jag medicinerar min tjej mot en bakterie MEN nu vet jag inte hur jag ska få i henne det längre!

Vi har provat att blanda med äkta smör och vaniljsocker, både hela tabletter och krossat men hon slickar av och lämnar tabletten.

Vi har provat att ge det med spruta i munnen antingen blandat med olja eller vatten men då får vi inte ut tablettkrosset istället och när vi väl får ut det ur sprutan så spottar hon ut/stryker av sig det.

Har ni några tips på hur sjutton man får i en råtta antibiotika?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Itchy
0

jag brukar blanda i pulveriserad medicin i äppelmos eller om det är en råtta som tycker bättre om flytande så blandar jag ut det med lite saft eller te

You can't spell Bitchy without Itchy

pebb
0

Jag krossade tabletterna och la i yoghurt. Fungerade bra med Baytril, men sen hade jag samma råtta som även fick nåt annat, kommer ej ihåg vad och det funkade inte, smakade väl för äckligt.. Det går ju inte riktigt å stoppa in tabletterna i munnen på dom som på en hund eller katt..

Zakaraa
0

#2 kan det vara Renaxan? det har jag nu och de tycker inte om det alls

Itchy
0

jag har lyckats få mina att ta Ronaxan frivilligt med äppelmos och saft

Zakaraa
0

#4 typisk att mina inte tycker om äpple då :/ När du säger saft menar du då köpsaft eller hemmagjord?

Itchy
0

#5 både och funkar bra, men jag använder mer köpsaft än hemmagjord nuförtiden :/

Zakaraa
0

Får prova det imorgon när nästa medicinering är :)

Mer tips tack ;D

SweGizmo
0

Vaniljssås is the shit;D

Mosa tabletten eller skaffa medecin som är flytande och bland med vaniljsås, det var hur bra som helt när jag hade mina råttor:)

Min blogg: SweGizmo.se

elgon
0

jag la det i leverpastej och rulla till enliten boll och tryckte in i munnen och min råtta bara tuggade å svalde, det av det enda som funkade på henne

Zakaraa
0

#8 funkade inte för mig när jag provade :P De slickar av och lämnar alla smulorna av tabletten kvar på sängen, blir lite småbitar även fast jag mosar, har de fått lite runt munnen så stryker de av det x)

Min vet. hittade inge flytande Ronaxan eller Baytril, finns det?

Lancia
0

Ni ska INTE ge antibiotikan i samband med mjölkprodukter, då kalciumet ofta gör den verksamma substansen i många antibiotikum verkningslös.

Jag brukar alltid se till att å antibiotikan i tablettform, så köper jag fryst majs som jag mosar (gärna klämma ut innehållet ur majskornen då många råttor är petiga när det gäller majskornsskal :P) och sedan blandar ihop med antibiotikan. Blandar bara ihop det precis när jag ska ge det, för annars tar majsen snabbt upp smaken av dom krossade tabletterna och allt smakar skit.

Zakaraa
0

#11 det vet jag ;) Den vaniljkrämen jag har är inte med mjölk i

Blir inte råttor hårda i magen av majs? eller det att majs inte går att smälta i magen

Lancia
0

#12, jag menade rent allmänt, då tex äkta smör är en mjölkprodukt, och någon som skrev att dom blandade med yoghurt etc som också är mjölkprodukt.

Hårda i magen har jag aldrig tänkt på att dom blir, men kanske är det så. Hur som helst så är det iallafall det sätt jag anser är lättast att lura i dom medicin på, då ingen råtta jag behandlat någonsin vägrat ta sin medicin med majs. :)

Zakaraa
0

#13 det tänkte jag aldrig på.. (smöter alltså) Är så att jag fick tipset av samma person som lärde mig att mjölkprodukter är Nej nej med antibiotika.. Hmm det var ju lite skumt :P Får fråga henne igen

Ska prova majs någon gång

Zakaraa
0

Det är Kalcium man ska undvika när man ger antibiotika och 100g äkta smör 80% fett innehåller endast 18mg kalcium så det är Ok att använda sig av.
Så så länge man håller koll på kalcium innehållet är det ok :)