Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2678 ggr
my-real-life
0

Gammal råtta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har en svart råtta som kommer från en djuraffär.

har haft den sedan den var bebis och nu är den 3 år och den visar inte det minsta att den är just 3 år .. den är lika pigg som den var när den var ett halvår och hoppar och skuttar runt och busar och leker, men den är väldigt smäcker i kroppen och har varit själv ett bra tag nu. Jag förstår liksom inte att den kan vara så pigg (de flesta råttor kan ju vara pigga när dem blir till åren men då brukar rörelserna bli lite mer släpiga)

haha

slänger upp en bild också :) dock så sitter den väldigt hopkurad på bilden och egentligen är den väldigt smäcker .. (ska försöka ta bild så fort som möjligt)

nello4ever
0

Är det där dens bur?:O Bor den ensam? Söt råtta btw:)

my-real-life
0

#1 hehe tack, ja det är dens inne bur som den sover i annars går den i en stor ute bur och om det regnar ute en dag så får den springa fritt i dens rum :)

och ja den bor ensam :)

nello4ever
0

Okej tänkte väl att den inte bodde där i hela tiden:o Det är inte bra med en ensam råtta men den är ju så pass gammal att det inte finns något att göra åt;)

my-real-life
0

nej precis.jag vill inte sätta ihop en sådan gamal råtta med någon ny. :)

andledningen till att den är själv är att jag har provat med flera olika råttor i flera veckor och den har bara blivit utstött och dem har ''mobbat'' henne :(

nello4ever
0

Okej så kan det ju bli när de varit utan annan råtta ett tag:( Men hon såg ut att vara i bra hull och må bra på bilden:)

my-real-life
0

ja hon är som en liten unge hon hoppar och skuttar och drar i tröjan och sen springer hon iväg och gömmer sig och sen kommer hon tillbaka och gör samma sak och det är bara allmänt gulligt :;D

my-real-life
0

alltså jag började prova med olika råttor så fort jag fick hem henne från djur affären och jag har fortsatt att prova till för ett halvår sen då jag gav upp :)

antidote
0

Vad är det som du använder som botten matreal?

my-real-life
0

det syns väll att det är sågspån ? ^^

antidote
0

Du vet väll att de inte är bra?

nello4ever
0

**_ "ja det är dens inne bur som den sover i annars går den i en stor ute bur och om det regnar ute en dag så får den springa fritt i dens rum"

_**#10 så den är inte där i hela tiden;) TS hur mycket har du den uppe?:)

my-real-life
0

vad menar du med **uppe** ? :) hm jag brukar hålla på med den (gosa,bada etc) ungefär 1 timma per dag sen brukar den få vara i ute buren som den tycker är jätte kul eller så springer den fritt i dens helt egna rum :)

(den tycker det är kul att vara ute för vi flyttar på buren ganska ofta så att det blir en ny miljö för den att utforska) :)

antidote
0

# Det rättfärdar väl inte att man har något som är farligt? Är ju som att säga "jag brukar doppa min råtta i olja men det gör inget för den är bara där i en stund"

my-real-life
0

den mår inte dåligt av spånen :)

nello4ever
0

#13 ja det förstår jag! Men det är nog skillnad på olja och spån:p Jag förstår dock din poäng jag har alspån till råttorna:p

antidote
0

1 Möss och råttor drabbas ofta av cancer. Speciellt sådana från dåliga linjer men alla kan drabbas.
2 Kutterspån tillverkas av barrträd som gran och tall. Av gran och tall utvinner man även terpentin. Terpentin är ett canstrogent ämne.
3 Människor som vistas för länge i kontakt med canstrogena ämnen utvecklar cancer.

1 + 2 + 3 = slutsats
Kutterspån ökar risken för cancer hos cancer benägna smådjur

snodde direkt av någon annan men men

nello4ever
0

#16 Jag förstår vad du menar därför jag inte använder kutterspån;) TS du kanske kan tänka dig att byta till typ toa-lätt, alspån, tygbitar etc av anledningarna som antidote skrev:)

my-real-life
0

men jag har små djurs spån som man köper i djuraffärer . och liksom jag tror inte att dem säljer det om det är så farligt.

antidote
0

Det är presis de som står i mitt inlägg som de säljer.

Louisette
0

#18 jo, det gör dom.

nello4ever
0

Tex hamstervadd som virar sig runt kroppsdelar på hamstern så dom kan dö:(

Louisette
0

Och det är väl tämligen välkänt att djuraffärerna sällan har uppdaterad fakta om vad djuren behöver och inte ska ha :) T. ex finns det parfymerad kattsand trots att det är ganska känt att katter avskyr kattsand som luktar.

zickan
0

Djuraffärer SKITER renat av i vad  de säljer. Bara de SÄLJER. Många med kanin, marsvin håller även på att avveckla spånet helt. Många stall håller även dom på att sluta med spån.
De försöker ju sälja med saltsten till råttköpare.. *asgarvar* De gör allt för att tjäna pengar. Spån är billigt för dom att köpa in och tjänar på att sälja dyrt. Skulle folk börja köpa grus som bottenmaterial så skulle zoo genast snappa upp och leta reda på billigaste grus säljaren och köpa in för att lura på fler köpare.

Spån skapar andningsproblem utöver det som står. Irriterar luftvägarna och kan ge ögonproblem. Vilket går för alla djur. Finns stor varning på att hälla spån rakt ned i kaninburen medans kaninen är där. Just pga att den kan få spån i ögonen som i sin tur skapar stora problem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anvariel
0

Det där med cancerogent spån är jag skeptisk till och det har vi diskuterat i trådar tidigare. Jag har inte hittat några studier som tyder på det - och jag har sökt. För cederspån finns det dock studier som visar på cancerogentitet. DÄREMOT håller jag med om att det dammar! Och åtminstone mina tösar är synnerligen känsliga för sådant som dammar.

Däremot är ju denna råtta gammal och hon har gått på spån hela tiden, va? Jag bara tänkte på vilken om ställning det blir att byta. Vet nämligen att när jag försökte byta från toa-lätt till aspspån för mina tösar så reagerade hela kullen med att få tokrinniga näsor. Det slutade med att jag gick tillbaka till Toa-lätt. Vad har ni andra för erfarenheter av detta med att byta spån "mitt i livet"? Går reaktionerna över efter ett tag?

TS - underbart härlig råtta! Och härligt att se en sån gammal och frisk och pigg dam! =) Då blir man glad.

my-real-life
0

#24  tack så mycket :)

hm alltså det är det som jag är orolig för jag vill helst inte byta nu när hon är så gamal.