Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1569 ggr
[RussinsMusli]
0

Råtta tror hon är hamster?

Hellu.

En av mina råttor lägger mat i kinderna (som en hamster) och jagar sin svans (som katter/hundar).
Är detta ett normalt beteende?

Louisette
0

Svansjagandet skulle kunna vara någon sorts stereotypi.. Men jag är inte säker på hur vanligt det är att dom gör så.

[RussinsMusli]
0

Hmm, okej, jag har haft råttor i 6 år och har aldrig haft en som gör så. :S

Louisette
0

Då skulle det kunna vara stereotypier.. Hur länge har du haft den och vart kommer h*n ifrån?

[RussinsMusli]
0

Jag har haft henne 3 månader, sen hon vart född då min hona är mamman.
Däremot kommer mamman från djuraffär.

Anvariel
0

Det är inte bra med hundar som jagar sin svans, heller, tyvärr. Som valpar gör de det en hel del och det är ingen större fara men om vuxna hundar jagar sin svans är det tecken på rastlöshet, understimulering eller tvångsbeteenden (som ju ofta kan bero på understimulering, men också annat). Jag har aldrig sett en råtta jaga en svans i verkligheten men jag har sett det på Youtube.

Mat i kinderna vet jag inte riktigt… alltså, mina tösar packar ju munnen full med käk först innan de springer iväg och gömmer allt någonstans. Men några kindpåsar har de ju inte. :)

[RussinsMusli]
0

#5 min råtta är duktig på att hoppa så jag ska försöka hoppträna henne så kanske det försvinner.

Men hon kan gå runt med mat i munnen en hel dag, gömmer det i hörn precis som hamster :S

Louisette
0

Som Anvariel säger, det är ett tecken på rastlöshet, understimulering och tvångsbeteenden, alltså stereotypier. Det dumma med "riktiga" stereotypier är att de är svåra, näst intill omöjliga att få djuret att sluta med. Däremot kan man sänka frekvensen jättemycket genom att ge djuret vad det behöver (mer aktivering, sällskap, annan miljö osv). Till exempel finns en elefant på Kolmården (inte kungens utan den äldre honan) som har bott ensam större delen av sitt liv innan hon kom till Kolmården. Hon har grova stereotypier i form av s.k headbobbing, hon står alltså och gungar på huvudet. En vanlig stereotypi hos elefanter. De har inte lyckats bli av med detta beteende men de har sänkt frekvensen betydligt.

Däremot har jag svårt att tro att en 3 månader gammal råtta utvecklat stereotypier så det är antagligen bara uttråkning till max :) Ge henne mycket aktivering, både i och utanför buren, låt henne följa med på promenader när det är fint väder osv. Stimulera henne mycket, helt enkelt. Tänk bara på att vilan är minst lika viktig som aktivering, en överstimulerad råtta är ofta mer stressad än en uttråkad råtta. :)

Ber om ursäkt för det 2 mil långa inlägget ;)

[RussinsMusli]
0

#7 hehe det är lugnt. Hon är fota ute, mest ute än inne nu när det är fint väder, följer med mig till affären, sitter i gräset, springer runt osv.. Så jag förstår inte hur hon kan vara uttråkad! Menmen, får testa hoppträningen och se hur det går :)

Anvariel
0

#8 Och du skrev i #0 "en av mina råttor" så jag antar att hon har kompisar i buren och sådär? Hm. Svårt, svårt, svårt. Kan ju bara vara någon slags tonnårsknäpp eftersom hon är ung. Märkte inget med mina råttor med jag vet att hundar ofta blir helt mysko vid ettårsåldern. Det finns säkert många andra som kan ge bättre tips, men här får du lite aktiveringstips:

- lär henne snurra runt! =) Jättekul när det funkar (jaaaaa, min fina Fira är så duktig nu! Matte stolt!)

- ärtfiske

- dumpa en hög med prylar i buren eller i ett rum där hon får springa - t.ex. massa tidningspapper, toarullar, plastgrejer (stora, inte sådana som de kan äta upp!), etc. Det verkar vara allmänt råttigt att vilja utforska.

Lycka till!!

[RussinsMusli]
0

Hm, ja hon har kompisar. Tack för tipset!

Louisette
0

#9 tonårsperioden hos råttor infaller väl vanligen vid 6-7 månaders ålder? :)

Anvariel
0

#11 Tja, mina förändrades radikalt vid ett års ålder. Vad man sen kallar den perioden var jag inte. Men jag märkte i alla fall att de ändrades ordentligt. Blev mycket lugnare och sävligare och mer gosvänliga.

[RussinsMusli]
0

Hmm, okej, får hoppas att det blir bättre. Jag har tagit ut henne på dagliga promenader där hon får springa i gräset så hon jagar inte sin svans liika mycket!