Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 934 ggr
Doll
0

Lustigt beteénde, hjälp?

Mina killar har ett ljud/sätt för sig i mellan varven…

Det är som ett ploppande ljud och samtidigt så rycker dom till i hela kroppen. Så det ser ut som att dom sitter och hostar medan dom gnisslar tänder.

Vet att råttor knastrar när de trivs, men att dom rycker till är det "normalt" eller kan dom ha åkt på någon sjukdom? eller är det något att oroa sig över?

Jag tog över dom för en månad sen ungefär eftersom förra ägaren gav i stort sett fan i att ta hand om dom över huvudtaget. Och båda har hållt på med det här sen jag fick dom.

Banankaka320
0

Låter väldigt konstigt, har du möjlighet att spela in?

Mina råttor bruka få ryck ibland, men det är busryck och dem är tysta. Men jag har för mig att vissa ger sig ifrån ljud vid bus.

Hade dem förra ägarna dem i spån?

Doll
0

Jag kan försöka spela in en liten film i helgen och lägga ut.

Ok… Ja, jag hoppas att det är busryck. Men jag vill ju vara säker så det inte är något fel på dom.

Förra ägarna använde tidningspapper och i nuläget har dom toalätt och rivet tidningspapper, men dom stod mörkt och kallt i ett avlägset rum i stort sett dygnet runt. Först trodde jag att det var en förkylning men eftersom det inte gått över så vet jag inte…

Banankaka320
0

Kan ju vara mycoplasma, leta upp råttsjukdommar på internet och läs om dem:)

Fast med mycoplasma så piper dem liksom i lungorna tror jag

mikeiko
0

Kommer ljudet från nosen eller är det andningen?

[MissCaandy]
0

Jag har haft råttor som det ser ut som dom hickar samtidigt som dom myser. Har sett det på vissa ett antal gånger men aldrig varit något problem vad jag har märkt.
Kommer inte ihåg om det var mycoplastma råttorna som gjorde så, tror det var både och.

Doll
0

Det här är inget pip/gnisser/rossel ljud. enkelt plopp bara.

Jag är inte säker på om det kommer från nosen eller om det är andningen. Men som sagt så ska jag försöka få det på film.

Bara typsikt att när man går och vaktar vid buren med kameran så händer inget.

Doll
0

Jag har läst lite om symtom för mycoplasma och det ända som stämmer in är att ena killen hade rinniga ögon, men det var i samband med flytten hem till mig och berodde antagligen på stress.

De är varken slöa, har dålig aptit, andas tungt, osv. förutom det dom håller på med i nuläget i mellan varven.

Jag funderar på att ta dom till vet. i dagarna och kolla hur allt är med dom.

Har ni några tips på bra, kunniga vet. i söderort, sthlm?

mikeiko
0

Ahlbergs veterinärpraktik.

Här kan du läsa lite om olika andningsproblem etc.

Doll
0

Tack för tipset mikeiko.

Hittade ett klipp på en annan råtta som låter och beter sig exakt som mina killar.

http://www.youtube.com/watch?v=tC4VqABlq2w

my-real-life
0

usch det där låter ju som något läskigt xD hehe men det låter faktist som hicka men det kan det ju inte vara xD

nello4ever
0

#9 Så där låter mina råttor också:o inget farligt hoppas jag !

Elshira
0

Jag har också sett min råtta göra så ibland och vad jag förstått av andra inlägg om det förr så är det vanlig hicka :) Min råtta verkar inte bekymmrad över det i.af

Hakuna matata!

my-real-life
0

haha coolt :) jag hade rätt :D

Doll
0

Det känns ju lite tryggare med och veta att det är vanlig hicka. :) Och mina verkar inte bekymmrade över det heller.

Oavsätt så ska dom bokas in för en hälsokontroll så jag vet att allt är som det ska. :) Hönsmamma som man är.