Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 916 ggr
Catta-
0

Knasig råtta

Jag har fyra honråttor som bor tillsammans i en bur. Deras förra bur var väldigt stor där matplatsen var på en hylla ganska högt upp i buren.
Nu har dom fått en ny, lite mindre bur där matplatsen är längst ner. I den förra burer märkte vi att en av råttorna aldrig var nere på bottnet av buren, men vi tänkte inte mer på det.
Häromdagen skulle jag sätta ner råttan på bottenvåningen i den nya buren, men hon stretade emot som bara den och verkade livrädd. så när jag väl satt ner henne där kastade hon sig mot gallret och klättrade högst upp och satte sig i en korg och hon verkar inte vilja gå därifrån.
Min fråga är då vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag bara låta henne vara och flytta upp maten och vattnet på någon hylla eller nått? för jag vet inte hon hon går ner ens om hon skulle bli jättehungrig? Jag har ingen lust att försöka tvinga henne att vara på bottenvåningen, hon blir ju så stressad…

Hjälp!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Banankaka320
0

Låt henne sköta det själv, hon kommer aldrig svälta sig. Tvinga henne inte till något, kan lova dig att hon gå ner på botten när ingen är i närheten och allt är lungt :)

MangoMelon
0

Låt maten stå där du lagt den, hon kommer inte svälta sig själv, råttor är inte så dumma. Kom bara ihåg att inte ge henne gottis, då kanske hon inte blir tillräckligt hungrig för att verkligen gå ner.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se