Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1696 ggr
zickan
0

Vad ger du en gravid?

Blev lite nyfiken på vad just du som föder upp ger din hona för mat? och hur mycket brukar honan gå upp under graviditeten, sedan hur mycket brukar dina ungar väga vid födsel samt leverans?

Från dagen hon blir parad tills dagen ungarna börjar flytta hemifrån. Vad för kost erbjuder du och varför?

Vore jätte intressant med att följa uppfödares veckor och se vad ni matar med. Kan hjälpa alla dessa som får hem en tjuvparad hona och även en bra insikt i hur olika vi alla tänker på vad en råtta bör äta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nicciz
0

Beror på om jag känner den som är gravid XD

..sorry kunde inte låta bli… XD Svarar på riktigt imorgon efter kaffet. För det blir en bok :P

cosmonita
0

Jag kan verkligen inte skriva ens en halv bok men min grundregel är att ge den dräktiga råttan det jag ger alla mina andra råttor fast oftare.

Hon får färsk mat i form av proteiner som fisk och kött och kolhydrater i form av  pasta/potatis/ris och fett som extra olja i maten, ibland grädde men ofta finns fettkällan i själva maten som tex i fet fisk. Mer än halva matportionen består av grönsaker, helst färska men också kokta.

Det viktiga är att den blivande mamman ska ha tillgång till maten ofta, hellre små portioner flera gånger om dagen. Variation tror jag är viktigt för att mamman ska få i sig allt som är viktigt och för att hålla hennes intresse av att äta vid liv, om nån fattar vad jag menar…

Sen så finns ju torrfodret till hands som vanligt.

Den blivande mamman har större aptit än en icke dräktig råtta men hon gömmer och lagrar mat i större omfattning också än en icke dräktig råtta har jag märkt.

Jag brukar inte väga mina blivande mammor regelbundet om jag inte märker av något synligt problem (väger dem innan parning förstås) och inte heller ungarna de första två veckorna, så där kan jag inte bidra med något. Men mina ungar väger oftast mellan 80-100 gram vid 5 veckors ålder. Mycket beroende på kullens storlek.

zickan
0

Jisses.. nu lär jag få höra det i evigheter. Suck.. jag borde ha förbud att röra datorn när jag är trött.
Dräktig, dräktig hur svårt kan det vara att säga rätt i dag :-P

zickan
0

Fast stora böcker är ju ändå rätt intressant, bara det används mycket mellanrum så man orkar läsa det. Se hur stor skillnad det  egentligen är på folks utfodringar. Maten är ju en större källa till mycket.

När man väl matat djuren så mins man inte alltid vad man egentligen gett. Att skriva upp det lite mer noggrant kan hjälpa många nya som har problem och kanske lära även en van ägare att vissa saker är bättre än andra.

Sedan vorde det ju underbart om man kunde se ett mönster i det hela på hur ungarna utvecklas, lever osv.

Thirre
0

Honorna hos mig har gått upp allt mellan 160-210 vid dräktighet. Ungarna har vägt mellan 5-8 gram vid födsel och vid fyllda fem veckor allt mellan 68-186 gram. Skall dock tilläggas att den som vägde 68 verkligen var lillpellen i kullen och stannade här. De som har vägt runt 80 eller strax över har jag haft kvar litet till så leveransvikt brukar vara mellan 90-190 gram.

Jag hade en kull där ungarna var normalstora när de föddes och utvecklades ok fram tills dess att de skulle börja äta egen mat. Då var de väldigt kräsna och jag hade svårt att få i dem mat. Jag slet mitt hår i desperado och konsulterade med flera vad och hur jag skulle göra för att få upp dem i vikt. När de fyllde fem veckor vägde den minsta 68, sedan var det ett hopp till 78 gram och de flesta låg mellan 78 och 86 gram. Dessa höll jag på några extra dagar.

Mina dräktiga honor går tillsammans med de andra till sista veckan vilket betyder att de får samma kost som dem. Jag har dock konstant varierande ålder i buren och växande råttor vilket gör att jag behöver vara noga med vad jag stoppar in i buren. I min värld så är en dräktigs hona behov ungefär densamme som med en råtta som växer som mest. Jag brukar maxa maten och vara extra noga när jag har en dräktig hona i flocken, till fördel för de andra.

Jag ger mina råttor kost som överensstämmer med vad dietister råder en att äta. Lite eller ingen alls raffinerat socker, fett från bra källor, mycket grönsaker och en hel del frukt, fullkornspasta, rotfrukter, protein oftast från fisk, ägg, blodpudding, linser och bönor, laktosprodukter såsom youghurt, fil, creme fraiche och mjölk. olika sorters gröt osv. Jag brukar även dra inspiration och fördelarna från GI genom att ta bort snabba kolhydrater, socker och fel form av fett.

När den blivande mamman har flyttat till egen bur får hon oftare mat än de andra och stoppar allt som oftast in mina rester till henne. De är så små så att de inte räcker till tretton råttor… När det finns en dräktig hona i hemmet är mitt kylskåp till större grad fylld med färska grönsaker och frukter än vanligtvis. Även andra ting som blodpudding, leverpastej, avokado och ägg är ett konstant inslag i kylskåpet, sådant som inte alltid finns i övrigt. (förutom när jag har ungar..) Den dräktiga honan brukar inte behöva äta något Torrfoder då det konstant finns färskmat som byts ut flera gånger om dagen. Det fortsätter tills ungarna flyger ur boet.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Terato
0

Jag har precis upptäckt GI. Provar metoden själv nu och märker att jag mår bättre av att äta mer långsamma kolhydrater. Jag är en smal person men har mkt problem med sockerberoende och trötthet så därför ville jag prova metoden. Ska se sen hur det påverkar min vikt, jag vill ju inte gärna gå ner men enligt vad jag läst ska det stabilisera vikten. Dessutom får man ju äta mycket nyttiga fetter så jag kör på det. Min kille är lite rundare så det ska som sagt bli intressant att se.

Dock är jag inte stenhård. T.ex. innehåller ju vitt bröd braiga saker som inte fullkornsbröd innehåller osv. För mig är näringsinnehållet och balansen viktig. Men det viktiga är väl att det blir en balans så man inte får de där topparna och dalarna och det tror jag är viktigt för råttorna med. Sen får man också minnas att råttorna har större behov av kolhydrater än vi har. De behöver sina kolhydrater. Men givetvis kan man ju försöka välja lite bättre kolhydrater än snabbmakaroner. Eller.. Det bästa är väl egentligen som sagt att variera!

Jag mixar oftast maten till mina råttor så då går det att lura i dem lite mer saker som de egentligen inte gillar. Grönkål vägrade de i början, nu är det inga problem. Man kan pytsa i nåt i mixen som de inte kan motstå så äter de allt. Man får vänja in dem vid varje ny grej.

När det gäller dräktiga råtthonor så tänker de flesta på kalcium, protein och fett. Men man glömmer ju att det finns en massa annat viktigt. Fett behöver de egentligen inte ha så mycket extra av (om de inte har tendens att bli tunna, såklart!). Sen är ju de livsnödvändiga fetterna alltid viktigt, liksom alla de vanliga vitaminerna och mineralerna osv. Det måste de ju ha, precis som vilken annan råtta som helst. Men man kan väl säga att det är extra viktigt att inte slarva med det när man har en dräktig råtta. Sen finns det några ämnen som de behöver lite extra av. Något som många glömmer är selenet. Det ska nästan fyrdubblas till en dräktig hona.

Jag matar mycket med lax för selenets och fettsyrornas skull. Ägg och välling kan de få varje dag. Jag brukar blanda ägg, välling och lite olivolja och köra en minut i micron så det blir en fast äggstanning. Sen skär jag upp det i småbitar och har i kylskåpet som man kan ge som godis flera gånger under dagen. Uppskattas mycket!

Men det är svårt med mat.. Jag lär mig hela tiden men har fortfarande väldigt mycket att lära. Men det är bra att ha lite stödanteckningar att gå tillbaka till, t.ex. vilka födoämnen som innehåller vad och varför man ger det ena och det andra.

Ett hett tips är också att söka på olika livsmedel på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Det är ett bra sätt att lära sig vad som innehåller vad och hur mycket. Då kan man också få tips på nya födoämnen som man inte vanligtvis brukar använda i kosten. Man kan också googla lite på "superfoods" som ska vara extra bramat som innehåller mkt antioxidanter och annat viktigt.

För övrigt så gillar jag den här sidan när det gäller skötsel, mat och hälsa för råttor;

http://ratguide.com/

Mycket bra källor och brett innehåll.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

:-D

Nicciz
0

Jag orkar inte boken.. Jag skriver kort o gott

Protein och selen intaget ska tredubblas, järn och zink dubblas, leucin ska tiodubblas, lysin detsamma. Vitamin E ska dubblas. Egentligen ska många av aminosyrorna ökas rejält så det är bara att ösa på. De jag tog upp är de som ska maxsas. De andra räcker att dubbla. Fettintaget ska INTE ökas alls om man inte har en extremt tunn hona, men sånna bör man ändå inte avla på right!

zickan
0

#8 haha.. ja det var verkligen bra och kortfattat :-D

Kanske skaffa en lista på vad allt innehåller helt enkelt :-). Vore nått man borde sätta sig ned med och skriva upp en lista på vad de vanligaste mat delarna innehåller.

Nicciz
0

#9 Då använder man länken i #7 ;P

zickan
0

äh.. .-P

Nicciz
0

#5 Risken med att de inte äter torrfodret är att man lätt glömmer att kompensera för det nyttiga de får i sig därifrån. Mina honor har inte alltid konstant blötmat när de är dräktiga, de får frukost, middag o frukt i massor. Men mer välplanerad sammansättning. Och extra animaliskt protein tillstick i ngn  form under dagen.

Sen tar jag ut skålarna efter ett tag. Jag tömmer dock aldrig deras förråd… alltså det de själva lägger undan. Enda fettet mina råttor får öht är från solrosfrön, jordnötter, avokado och i huvudsak olivolja eller annan olja. Men jag ökar inte intaget under dräktighet märkvärdigt. Bara sista tre/fem dagarna ifall förlossningen eller komplikationer skulle tvinga de till svält

Louisette
0

Min dräktiga hona äter ganska dåligt, har alltid gjort. Hon äter inte så mycket av avocadon jag ger henne, hon äter bara pumpafröna jag blandar i.. Är det okej att mosa ner lite banan (som ju är lite sött) i avocadon för att få henne att äta det?

cosmonita
0
Louisette
0

Vad bra, testade nu och hon började mumsa i sig direkt :)

Halloweencat
0

Lämnar ett avtryck då de är en mkt intressant tråd :)

[MissCaandy]
0

Jag med :)

wintermynta
0

Jag ger mina mat.
Skämt åt sido. Dräktig honor går med dom andra till sista veckan. Jag brukar feta på torrfoderblandningen lite extra med vildfågelfröblandning, nötter och lite parakit/papegoj mat.
Sista veckan har dom fri tillgång till blötmat såväl Torrfoder. Frukost består ofta av ett kokt ägg. Lunch pasta/potatis/ris med fisk eller kyckling. Mina får inte fläsk eller nötkött pga att en del har proteinallergi.
Grönsaker serveras också. Till kvällen blir det lite soppa eller gröt/välling. Under dagen får dom också små godbitar som mariekex, tuggtandborste, rostade banener eller torkad frukt.
Ibland får man honor med konstiga vanor och då får man ge det dom vill ha till frukost, lunch och middag, även om det råkar vara sallad eller nåt annat som man inte begriper på hur dom ska kunna leva på.
Som sista utväg får matvägrande honor kattmat. Det går alltid i även om det kanske inte är så nyttigt alla gånger men man får vara extra noga med vilken sorts man köper.

Banankaka320
0

Aldrig haft ett gravid djur i min "vuxna/vettiga" ålder xD

Men jag skulle nog ge en gravid råtta mycket fett och protein, även typ mjölk. (Om råttan är van vid det.) Babymat till människor skulle nog funka skitbra:)