Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1058 ggr
[MissCaandy]
0

Bo tillsammans?

Jag har introducerat Dallas & Gräddnos och det gick bra. Dom flyttade ihop och dallas ville inte ens gå ut ur sitt rör för att äta. Jag flyttade isär dom men fick tipset här att sätta ihop dom igen. Så nytt försök.
Dag 1: Dallas satt i sitt rör och vägrade gå ut
Dag 2: Såg dom tillsammans i hängmattan
Dag 3: Gräddnos putta ner Dallas från hängmattan så han ramlade ner. Dallas låter inte Gräddnos komma in i hans rör. När man inte kollar så hör man "pang pang, pip pip".
Dom stegrar mot varandra, knuffar varandra med rumpan, flyger omkring i buren och piper. Har hänt flera gånger idag.

Ska jag sära på dom för alltid? Rynkar på näsan
Gör ont i mig att se detta.

Louisette
0

Dom behöver antagligen göra upp rangordningen, det kan se och låta värre än vad det egentligen är. Så länge de inte skadar varann på riktigt så bör det inte vara någon fara. Självklart bör det ge med sig efter ett tag men det kommer inte gå på en dag :)

[MissCaandy]
0

Ja jag har hört att det kan låta värre än vad det är.. Men såhär svårt har det nog aldrig varit vid en introducering för min del!

Louisette
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, i princip alla introduktioner har gått löjligt lätt för min del.. Men något som skulle kunna hjälpa är att se till att det finns två av allt; två hängmattor, två rör, två matskålar osv. På det sättet behöver de inte rivalisera om sakerna.

[MissCaandy]
0

ja det finns det! Dock inte 2 rör :/

[oboybabe]
0

Så länge dom inte skadar varandra tycker jag att du ska låta det gå längre än 3 dagar. Det kommer vara gruff, pip osv en stund men jag tror det blir bra tillslut.  Min äldsta hane tog det en c:a en vecka innan han lät småttingarna komma in i huset. Så låt det ta lite tid =)

spikeodumbo
0

jag har precis satt ihp två nua råttungar med minha två andra råtter och det knuffas å bråkar i buren men det kommer nog försvina inom en snar framtid. dem behöver göra upp om rangordningen.. Som en av mina nya råttungar han var den som bestämde bland sina kull bröder och ja han tror att han kan bestämma över mina äldre råttor. Så det är lite tjaffs men han börjar in se att det inte är han som ska bestämma. Så det löser sig.. Ha tålamod och lycka till=)

[MissCaandy]
0

Jag får hålla för öronen då xD