Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 2188 ggr
YellowKiwi
0

Låna hem 2 råttor & bur ?

Hejsan!

Jag är en tjej på 13 år som vill ha 2 råttor. Men mamma och pappa är lite osäker på det. Så det var en här på RIF som kom med en supersmart idé ! Att jag kunde låna hem 2 råttor från någon samt en bur. Bara för att prova liksom. Jag har inte tagit upp detta med mina föräldrar men det är lika bra att se om någon har 2 att låna ut :)

Så, någon som har 2 hanråttor att låna ut till mig ? Eller någon som kan tänka sig skänka mig en bur under den tiden ? Jag bor i stockholm :)

Tack i förhand

YellowKiwi
0

Putt

leoiknack
0

putt putt

YellowKiwi
0

Ingen som kan ? x'D

chade
0

Men lugn, alla har nog inte sett ditt inlägg än..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

KickanW
0

Puttar gör man när inlägget kommit en eller några sidor bort, så att det inte syns längre. Inte några minuter efter man postat det.

Lycka till i alla fall!

leoiknack
0

du kan ju passa ens råttor som behöver råttvakt i juli

Louisette
0

#6 Jag tror nog att KickanW vill ha en lite mer erfaren råttmänniska som råttvakt, eftersom hon ska iväg och det då är viktigt att allt fungerar.

KickanW
0

Erfarenhet är inte alltid viktigast utan intresset och engagemanget är huvudsaken. Dock blir det kanske lite mycket med sju honor på en gång. Du sökte ju efter två hanar :)

leoiknack
0

ok =)

[Devo]
0
YellowKiwi
0

#10 H*n sålde ju råttor ;) Jag ville ju "låna" 2 råttor ;D Men tack ändå !

Louisette
0

#11 du kan alltid mejla och höra efter för att se om det går bra att ta dom på prov, så att du får lämna tillbaka om det inte funkar :)

YellowKiwi
0

#12 Men jag vill bara låna 2 stycken hanar o bur hem för att visa mina föräldrar att det går att ha råttor, och sen ska jag köpa 2 ungar från uppfödare ;D Ska fråga mamma idag ;S hon kommer säkert säga nej… hon hatar råttor … hon behöver ju inte ta hand om dom säger jag hela tiden o då blir hon tyst x'D Jag ska nog säga att jag betalar allt själv, hoppas det går då 8'D

Louisette
0

#13, då kan jag tala om att när första råttan, Morgan, skulle komma till mig så var min mamma inte heller så positiv ;) "Men jag är ju allergisk" sa hon tjurigt, "Dom kommer bo på mitt rum och du är ju aldrig där ändå" sa jag. "Jag går in där och vattnar blommorna ibland när du är hos pappa" sa hon. "Ja men råttorna följer ju med mig till pappa" sa jag. Till slut hade jag övertygat henne om att hon skulle slippa all kontakt med råttorna.. Och VEM är det nu som frågar hur det är med Morgan, vill kela med Morgan, ger mat i smyg till Morgan..? Flört Både mamma och min systerdotter ääälskar råttorna, dom brukar få springa lösa i soffan på kvällarna när jag är hos mamma. Som det kan gå!

YellowKiwi
0

#14 Haha :) Min mamma kommer aldrig gå med på att jag ska få skaffa råttor. Inte ens typ passa/låna 2 råttor.. hon är omöjlig ! Obestämd

Louisette
0

Men duuu! Där sa du nåt :D Istället för att låna råttor, så passar du någons och säger att det inte fanns någon annan som kunde ta dom så du var tvungen att göra det ;)

YellowKiwi
0

#16 Kommer nog ändå inte gå ;)

YellowKiwi
0

#16 Hon kommer säkert också skylla på att vi har 2 stycken katter, men jag har ju en hamster nu och det går ju bra ? x'D Plus att råttorna kommer stå på mitt rum isåfall :)

mikeiko
0

Låt inte råttorna träffa hamstern bara (kan sluta riktigt illa). Och låna helst råttor som är kattvana redan så de slipper stressen.

Annars finns ju råtthjälpen som har behov av jourhem, du kan ju kolla med dem?

Louisette
0

#19 jag har en vän som funderar på att skaffa råttor till hösten och nu har hon tingat en hamsterbebis.. Så jag sa exakt samma sak till henne ;)

Men ja, som mikeiko säger, råtthjälpen är väl i princip alltid i behov av jourhem, det skulle kanske funka?

YellowKiwi
0

#19 Det skulle jag aldrig göra :) Okej

#20 Okej :) Jag ska prata med mamma i bilen sen när vi åker till ridningen :) Jag berättar hur det gick sen !

[Devo]
0

Då läste du nog inte hela annonsen.

Detta stod i annonsen:

" Möjlighet finns att komma och kika på dem, även att "testa på" för att kolla om kemin stämmer! Allt för att de ska få det så bra som möjligt."

YellowKiwi
0

#19 & 20 Jag förstår inte  vilka råttor som man kan ta hand om på ratthjalpen.se x'D

YellowKiwi
0

#22 Okej

KickanW
0

Klicka på "Råttor för omplacering" så får du fram alla råttor du kan ta hand om :)

Här är en snabblänk.

zickan
0

Jag är jourhem och kontaktperson för råtthjälpen. Ligger väldigt många råttor inne i behov av hem.
Skulle du vilja tror jag att obelix och idifix. Kanske skulle kunna passa. De är riktigt snälla. Men behöver mer hantering.Är med på gos men lite stela. behöver även matas upp lite. Få lite vettig vanlig mat.
Bur finns att låna.

Har förutom råtthjälpen. Även massa egna råttor. Varav ett par söker egna hem. Har flera jag kan låna ut mellan 3mån-1½år av mina egna. även 2-3 yngre pojkar som ev söker eget hem.
Lånar hellre ut råttor för prov. Än att få ni råttor i jourhem för att man köpte och det inte fungerade.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

YellowKiwi
0

Tack ! :)

zickan
0

* tillägg. Alla är kanske inte kattvana. Men hund, iller etc är inge stress moment.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

YellowKiwi
0

#26 Okej, jag ska höra med mamma idag.

[MittNamn]
0

putt, vill bara se hur det går

YellowKiwi
0

#30 Jag ska prata med mamma påväg till ridningen i bilen :) Sedan berättar jag hur det gick ! Glad

Terato
0

Kontakta Råtthjälpen eller någon av de seriösa uppfödarna. Kan vara riskabelt att ta emot råttor på prov från någon främling(de kanske vägrar ta tillbaka dem). Att veta vilka uppfödare som är seriösa kan vara svårt men ett tips är att titta på SRS uppfödarregister. De har en del krav på sig och kan inte bete sig hur som helst mot köpare/intressenter utan att det kommer fram. Många bor i Stockholmsområdet. Annars är som sagt Råtthjälpen också ett bra alternativ, de är duktiga och seriösa.

Lycka till med ditt råttlånande och hoppas mamsen och papsen förstår hur underbara råttor är! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

YellowKiwi
0

Till alla er som är intreserade av att höra vad min mamma sa; NEJNEJNEJ! x'D och när jag kom hem till pappa frågade jag honom och jag sa;

JAG:Varför får inte jag skaffa råttor ?

PAPPA: Vi har ju 2 katter

JAG: Men vi har ju Kiwi(hamstern) nu och det går ju bra ?

PAPPA: Men då måste du ju stänga in katterna i ett rum ifall du ska ta upp råttorna ?

JAG: Men om jag har råttorna på mitt rum så kan jag ju bara stänga dörren så kan katterna vara i resten av huset.

PAPPA: ……

JAG: Och det bästa av allt är ju att du och mamma inte behöver hålla på med dom ! :O (där blev dom tysta…)

JAG: Jag kommer betala allt själv också

Så jag kanskekanske kanske får köpa ett par råttor efter kiwi ? :) Han är ju så gammal och grå min älskade pluppelupp kiwi :/

Det var det x'D är inte så bra på att förklara…

Hualilai
0

#33 Jag tänkte bara tillägga att du inte alls behöver stänga in katterna när du har ute råttorna. Du får ha superkoll i början så att katterna (och råttorna) inte hugger men dom vänjer sig snabbt vid varandra. Mina råttor älskar att klättra på mina katter och katterna ligger snällt och låter råttorna hållas xD.. Men jag skulle aldrig lämna dom ensamma utan tillsyn, hur mycket jag än litar på dom.

XOXO//Hua~

cosmonita
0

#33 Du säger att du ska betala allt själv , men tänk på om du har råd att betala ifall olyckan är framme och råttan behöver snabb vetrinärvård. Om du inte äger råttan så måste du ha gjort upp med den du lånar råttorna av vem som ska stå för ev veterinärkostnader

#34 Jag tycker ändå att om det bara är låneråttor så bör man hålla katter och råttor i olika rum. Men är det hennes egna råttor så kan man kanske våga testa mer. Jag har också både katter och råttor som kan vara lösa i samma rum. Men jag skulle aldrig ta några risker med andras råttor.

Dramatik
0

#35 Som jag förstått det ville hon bara låna råttor i några dagar för att försöka bevisa för föräldrarna att råttor är trevliga husdjur, så att hon själv kunde skaffa råttor senare:)

cosmonita
0

#36 Så har jag också uppfattat det och då bör hon tänka på det som jag skrivit Glad

mikeiko
0

Jag håller med Cosmonita, om det bara är lånedjur så är det synd och onödigt att utsätta ej kattvana djur för katter. Är de kattvana redan så ja, det är väl upp till råttornas ägare, men privat så skulle jag nog skilja på katt och katt. De har ju precis som råttor olika personligheter, och bara för att vissa katter funkar med råttorna betyder ju inte att alla gör det :)

KickanW
0

Jag håller också med. Jag skulle aldrig i livet låta våra katter (förutom en gammal) träffa råttorna - Det skulle säga slurp direkt. De jagar ju möss/sorkar/råttor ute hela dagarna. Big no på det.

YellowKiwi
0

#34 Jag skulle ens inte våga ha mina råttor och katterna i samma rum samtidigt :P

#35 Jag menade att jag skulle betala råttan,buren,mat mm. Men jag ville ha hjälp av mamma och pappa ifall det blev några vet. kostnader. :)

#36 Jag funderar på att låna råttor men tror inte att det blir något av det… Glad

#38/39 Jag skulle aldrig ens våga ha mina råttor och katter i samma rum samtidigt :P

Terato
0

Tycker du resonerar bra med dina föräldrar, YellowKiwi! :P Men som cosmonita säger är det nog ändå bra att diskutera med dem i förväg om att du kommer att behöva hjälp med veterinärvård.

Så länge råttorna är friska är de rätt billiga i drift. Det är när de blir sjuka som det kan ränna iväg.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

YellowKiwi
0

#41 Man tackar man tackar ! :P Ska göra det när jag kommer hem från min kompis :) Hennes namn är Duumle btw :] x'D

Hualilai
0

Till er som svarat på #34:

Självklart menar jag sen om hon skaffar egna råttor och inte bara lånedjur. Känns ju inte som någon idé att börja vänja dom vid att leva ihop om det bara handlar om en kort period på några veckor.

Sen så kan jag ju tillägga att mina katter är innekatter = dom har aldrig jagat råttor eller andra djur ute. Fast det ligger ju i deras natur att jaga så man får resonera själv huruvida man litar så pass på katten att man låter dom träffa råttorna eller ej. Alla är ju självklart oliga ifrån individ till individ. :3

XOXO//Hua~