jag skulle tro det efter som dem är lika "smarta" som hundar
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Och det osmartaste? Är det marsvin?
#2 jag vet inte, men jag skulle gissa på hamster …. hehe ne men jag vet inte vågar inte svara på det
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Haha
Känns som om det skulle vara ganska jämt mellan marsvin och hamster… 

hehe ne nu får vi vara snälla mot dem stacka marsvinen och hamstrana hehe 
(hoppas ni iinte tar illa upp som har dessa djur)
självklart
Njae, marsvin är faktiskt rätt intelligenta, på ett sådär… Jätteirriterande sätt. De lär sig när de ska få mat, hur de ska göra för att få mer mat och är dessutom flocksmarta. Hamstrar typ… Kan springa rätt ut i luften från ett bord, bits ofta och klarar inte av andra djur, speciellt inte artfränder.
Inget vetenskapligt, men jag har haft båda och tycker nog att marsvin är ganska så smarta, när det gäller mat åtminstone :P
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess

För att svara på den frågan måste du definiera "smart". Är det ut ett människoperspektiv eller artspecifikt? Är det artspecifikt har du också ett problem om du ska jämföra mellan arter. Grundläggande till att få svar på en sådan fråga måste du jobba med motivation och veta vad som motiverar djuret. Ett djur som inte tycker om gurka kommer inte kämpa speciellt länge med att öppna en burk, etc. När man tidigare jobbade med "djurs intelligens" har man ofta "ställt fel frågor". Bryr sig en apa om samma saker som vi tycker är relevanta för intelligens? Ett djur som inte använder sig av ex. djupseende i det vilda behöver ju inte vara mindre "intelligent" för att den inte klarar en sådan uppgift.
Vad gäller minnet så har råttor och guldfiskar liknande minne; http://r8bloggen.wordpress.com/2010/03/17/guldfisk/ iaf. när det gäller spatiella "problem".
Hästar kan skilja på färger och kan visa vid vilka ljusintensiteter den ser det. Är hästen smart eller bara häst? Den får ju en belöning för att den utför ett beteende som den klarar av… http://www.hastfocus.se/index.php?option=com_content&view=article&id=349:haestar-ser-inte-faerger-i-moerker&catid=36:forskning&Itemid=100
Alltså, för att svara på din fråga måste du först definiera "smart".
Menade inte ur ett superseriöst vetenskapligt perspektiv utan i största allmänhet sådär- inlärning och överlevnad typ. Tyckte mig läst i en bok att råttor var den smartaste eller näst smartaste gnagaren nämligen…

Väldigt bra svarat Zyrsan!
Marsvin finns det i alla fall väldigt många av som kan lära sig tricks. Det är en viktig egenskap hos sällskapsdjur, anser jag. Att de är läraktiga.
Katter är ofta mycket svåra att träna då de inte blir så motiverade av mat. De är också ofta dåliga på att äta upp godis direkt när man ger dem utan ska hålla på och nosa och fjolla sig. Men de är knappast dumma för det. Bara inte motiverade. Och det är lite svårt att hitta andra belöningar.
Jag har faktiskt märkt att de råttor som har varit bäst på att lära sig hemma hos mig är de som älskar mat. De har motivation. MEN de måste samtidigt vara väldigt kontaktsökande och duktiga på att läsa av människan. Har en råtta som ser dåligt och hon är omöjlig att träna, nästan. Hon ser inte vad jag gör och hänger inte med. Men hon är väldigt smart. Särskilt socialt.
Social kopetens anser jag också vara en viktig intelligens. Där varierar det ju mellan arter och ensamlevande djur har ju oftast inte samma komplicerade förmåga att läsa av sina artfränder. Det skiljer ju också mellan individer.
Men jag skulle tro att om det handlar om problemlösning så ligger nog råttan rätt bra till. Vi vet ju alla hur svårt det är att råttsäkra, t.ex.
Älskar mina stora små vänner..

Intressant..!
#12 anledningen att katter är svårt att lära är att dem har sin egen vilja och följer inte oss korkade människor, dem ser ner på oss bara :P :)
Det är det som är så jäkla skönt

# 14 (mf.) om man jämför katt och hund så har hunden co-evolverat med människan i 10-15000 år. Vi har avlat på de som vi haft mest användning av och kunnat "styra" bäst. Plus att hunden är ett flockdjur.
Katten har inte varit domesticerad (är den alls ;) *hihi* ) alls lika länge (tror det rör sig om 2-4000 år) samt inte är ett flockdjur (inte har samma behov att "funka" med folk/kommunicera). Dock kan katter tränas lätt om man hittar motivationen ;). (Är katten smart då ;) ) Här är en video på en kvinna (som berättare är en av klickerträningens grundare; Karen Pryor) tränar en "ny" katt: http://www.youtube.com/watch?v=q787R2DNDJI
Ska man vara krass så kanske en mätt katt kanske inte är lika lättränad som en hungrig. Å andra sidan kan jag tycka att träning via frukost/lunch/kvällsmat är ett bra och stimulerande sätt att äta till skillnad mot en färdigdukad tallrik. Inget djur är evolverat för att få maten serverad, allra minst vi själva. Djur som inte får jobba såväl fysiskt och mentalt blir uttråkade/sjuka/stressade etc. Dock ska man veta vad man gör så att det inte blir ytterligare stress av en felaktig uppgift, eller inlärning av stereotypt bollrullande etc.
Kort beskrivet (humor och sanning) för att poängtera hur "tama/domesticerade" djurs kommunikation med människor funkar är:
Peka på en (för djuret) god sak.
* Vargen ignorerar dig (trots att den är uppfödd i fångenskap)
* Katten går fram och nosar på ditt finger
* Hunden följer ditt finger visuellt till godsaken och får en belöning för sitt beteende.
När jag pratat med andra djurtränare har nog den mest svårtränade arten varit emu. Dock var detta ganska länge sedan, och jag tror att man med lite bättre inlärningsstrategier hade kommit längre än de gjorde då. ;) Jag har ju trots allt haft en tränad kräfta :). Och de flesta har säkert omedvetet tränat sina akvariefiskar att simma mot ytan för att äta om man knackat lätt på glaset..
skämt och sidor alla djur är nog "smarta" på sitt vis

# 17 precis.. annars skulle de aldrig överlevt :)

Intressant fråga. :) Men som andra påpekat så är intelligens inte ett särdeles väldefinerat begrepp. Speciellt inte arter emellan. Men en enorm förmåga att överleva har minsan råttor. I det vilda alltså. Är det inte så att råttan är det enda däggdjuret som är fler i antal än människor? Tycker mig ha hört det någonstans. Och uppträningsförmåga har väldigt lite med intelligens att göra skulle jag säga. Många kattägare anser hundar vara dumma eftersom de lyder människor medan hundägare ogillar katter för att de är "dumma" och inte lyder. :D Men de är säkerligen ytterst intelligenta båda två!! Skulle vara intressant att läsa lite mer om detta.. hmm… det kan jag nog göra på jobbtid! :) Jag doktorerar ju faktiskt inom artificiell intelligens. Då måste man ju kunna läsa lite om "riktig" intelligens också, he he. Sneaky, sneaky me!
Jag beställde nyligen hem en bok om råttträning. På baksidan av boken stog det nåt i stil med att råttor är smartare och mer nyfikna än vad hundar och katter är.=)

# 20 vad kul! :) Vilken bok är det? (Svensk/engelsk?)
Det skulle också vara kul att veta vad författarens påstående baserar sig på… Har den någon slags referenslista? Det är ju alltid intressant att få belyst lite intressanta artiklar :).

Bra fråga, och som många skrivit så beror det helt på vad man anser att intelligens är.
Råttor är för mig intelligenta djur, rent överlevnadsmässigt och anpassningsmässigt är de överlägsna hamstrar och marsvin i mina ögon. Som sällskapsdjur på den sociala biten och för tex träning anser jag att de är mer framstående än hamstrar och marsvin, men det kan vara lite för att jag aldrig träffat särskilt trevliga eller läraktiga hamstrar och marsvin.
Att kunna träna ett djur med hjälp av mat är inte särskilt fantastiskt, alla som någon gång blir hungriga går att träna på det viset.. Inte speciellt intelligent i mina ögon. Intelligens ser man i ögonen, de djur som undersöker och drar egna slutsatser och lärdomar är de som jag klassar som intelligenta.
Qui dormit, non peccat
Det är en engelsk bok. köpte den för att få lite tips hur man tränar en råtta för ska ha det som projekt arbeta. Köpte boken på: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793806518
#23 Har också en bok av henne. Kan ha varit där jag läste det.
Jag röstar för hamster, baserar detta på en dvärghamster min kompis hade: Ibland satte vi den i en kartong med hjul, stege och lite annat, när hamstern kommer fram till hjulet: Åh kolla ett hjul *springer några varv*
Sedan går den ett varv i lådan och kommer tillbaka: Åh kolla ett hjul *springer några varv*
Går ett varv i lådan och kommer tillbaka igen: Åh kolla ett hjul *springer några varv*
OSV OSV OSV 

Mitt marsvin kunde däremot gå fot när jag knäppte med fingrarna och gick alltid efter mig ute i skogen och hoppade banor som vi hade byggt. 
#25 kan marsvin hoppa? o.o
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Nej råttan är inte smartast. Finns sjukt många gnagare/smådjur som är smartare.
typ gambianska jätte kindpåsråttan. Används för att spåra minor, hitta sjukdomar och canser. Kan även klicker tränas på hundens agility bana och lära in korta komandon. Listan kan göras lång över vad de kan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja alla djur har något som är eget för deras art. annars hade dem nog inte överlevft=D Alla djur är smarta på deras eget sätt. Imitt fall så är iaf mammas katt smartre än mina två äldre råtter. Katten kan sitt, vänta och upp. Medans när man försöker med mina råttor så skiter dem i mig å mitt godisxD dem tycker det finns såå mycket annt spänade runt om kring. Å ja min ny råttkille han är änsålänge lite virig när jag försöker lära han å komma till mig. sist jag försökte med han så sprang han till min kompis. Sen gick hon ut från rummet för att jag skulle få tränna själv med min råtta. Nejdå min kompis var mycket mer rolig att vara med så han sprang till henne xD

#27 Att man använder GP råttor i APOPOprojektet är inte pga. deras smarthet. De är inhemska (= billiga och klarar klimatet), är lättare än nundar (=sprängs inte), lever bra mycket längre än rattus (= investeringen lönar sig), och har bra doftsinne (=de klarar uppgiften). Tekniskt sett skulle du kunna göra detsamma med möss eller brunråttor. En vän till mig tränade möss att skilja på pyttemolekylärt skilda dofter utan problem. Såväl möss som råttor kan tränas på agilitybana. Men som vi skrivit tidigare så kan allt som äter tränas, det betyder ju inte att de är "intelligenta".
#26 Jupp dom kan hoppa fast inte så högt, men hon var duktig.

Här är ett exempel där man använt träning för att lära sig kommunicera med ett djur (OBS!! video bara tillgänglig tills ikväll): http://svtplay.se/t/129698/smarta_djur
För att kunna göra dessa tester måste man anpassa så att djuret har fysiska möjligheter att klara av att förstå "frågan". Om djuret inte förstår eller kan ge svar på frågan för att vi inte anpassat det till djuret, ex genom att använda färger för ett djur som är färgblind, eller vatten för ett djur som tycker vatten är obehagligt, kan man inte säga att djuret är kortkat för att den inte kan ge svaret. Det är vi som varit korkade för att vi inte ställt frågan på rätt sätt ;).
På samma sätt som ett djur som utvecklat extrema förmågor att minnas ex. vintermatgömställen och har möjlighet att minnas en massa symboler inte är "smart" för det.. "Smart" är alltså svårdefinierat. ;)
Jag säger råttan, om man räknar med små gnagare.
GP råttor är givetvis smartare än råttor (än hundar också?) men tycker inte dom hör till de vanliga små gnagarna :P
Detta är en mycket intressant fråga tycker jag. Och jag tycker som många andra här inne att råttan är väldigt intelligent. Det är bland annat därför jag tycker att de är så intressenta och det är det som har fått mig till den plats jag är idag; med två rått-töser i familjen.
Mina råttor är mycket unga och alldeles för intresserade av allting runtomkring för att vilja lyssna på mig. Alltså funkar inte trixinlärning så effektivt på dessa damer. Däremot har de egen tankeförmåga, och det är där jag tycker att skillnaden ligger. Att kunna lösa problem och tänka, det är intelligens för mig.
Det kan vara en hund- som funderar ut vad det är människan menar med sina rörelser och kommandon. Att koppla alla ljud och gester och förstå vad vi vill ha av dem. Att de blir belönade gör dem också ivriga att kämpa för det.
Eller katt- som oftast inte tyr sig till människan, men kan koppla tankar ändå. Jag har min egen ex-katt som exempel för det. Hon lärde sig "sitt" och var otroligt bra på att räkna ut vart bollen skulle ta vägen när man kastade boll. Exempel: Jag bor i etagelägenhet. Har alltså en ovanvåning som är som en balkong till min undervåning. Min katt var väldigt snabb på att inse att hon skulle springa runt hela lägenheten upp för trappan, för att nå bollen om jag kastade upp den på ovanvåningen. Även om den bara var några meter ovanför henne :)
Eller människa- Som har inlärningsförmåga, memoreringsförmåga, talförmåga och diverse andra "intelligenser" som många väljer att se det som. Saken är den att talförmågan har vi för att vårt svalg är missbildat/utvecklat så att vi kan röra vår tunga annorlunda. Detta gör både att vi kan uttala ord, MEN även att vi spyr och kvävs mycket lättare! Apor kan inte prata för att de istället kan äta och andas samtidigt. (När de sväljer). Detta innehar även våra egna spädbarn, för att ska klara att dricka bröstmjölk utan att kvävas. Vilket växer bort med åren.
Där är ett förslag på hur utvecklingen är olikanpassad. En apa hade så som den lever inte haft nytta av denna skallbensförändring till talförmåga. De kan ju tolka varandra ändå. Och lära sig teckenspråk (och tala till varandra med detta). Däremot ute i farliga djungeln är det viktigt att kunna skrika och springa och blir anfådd, även om du höll på och äta för fullt!
"ord är bra, men höns lägger ägg" som Ludwig Wittgenstein så vist har uttalat sig. Vi kan prata. MEN höns kan ju faktiskt lägga ägg, och det kan inte vi ;)
Vad gäller intelligensens betydelse vad gäller inlärning vs. tankeförmåga i övrigt så råkar det vara såhär:
Inlärningsförmåga finns bland väldigt lågt stående arter. Hos daggmaskar till exempel; om en daggmask finner sig själv på jordytan i direkt solljus kommer den instinktivt att gräva ner sig för att skydda sig. Den kommer också att undvika ytan i fortsättningen, av instinkt för att inte uttorkas. Detta är något som daggmasken LÄRT sig. Men den kan inte tänka det.
Det är en bra bit högre upp i artskalan som djuren kan tänka och reflektera över vad de upplever. Långt innan dess kan de alltså lära sig att undvika vissa saker de upplevt, utan att veta varför.
Därför är "en tränad guldfisk" tex. inget exempel för att guldfisken är intelligent ;)
Jag är mycket väl medveten om att mina egna exempel om katt och hund följde det exemplet ovan- men det jag nämde där om min katt tex. var det som är lättare att sätta fingret på och beskriva. Hon gjorde mycket mer som visade prov på en aktiv hjärna som kunde tänka :)
Jag ber om ursäkt om detta blev lite långt… :P

# 33 vad en mask eller guldfisk kan tänka är svårt att uttala sig om. (Dessutom var den tränade guldfiskvideon jag länkade till för att tala om råttors spatiella minne som till viss del kan kopplas till möjlighet till intelligens).
Innan trodde man ju inte att övriga primater kunde förstå och lösa problem och vara medvetna om sin egen existens, men nu har man bevisat motsatsen. Då började man säga att det berodde på neocortex (finns bara hos däggdjur). Dock använder bl.a. kråkfåglar och papegojor verktyg, löser problem, pratar och lär sig av varandra. Andra djur gör samma sak (ex bläckfiskar). Vissa fiskar kan räkna (men bara till fyra! ;) )
Vad är uttänkt och vad är inlärt? Vad är smart och vad är inte? Vad vet vi och vad har vi fortfarande att lära om djurs "intelligens"?
Många på forumet skriver att råttor är intelligenta djur. Det skulle vara intressant att höra vad är det för "smart" era råttor gjort :D? (Vad gäller primatforskningen har man ganska höga krav på vad de ska kunna för att betraktas som "medvetande om sin existens" och intelligenta. Vilken nivå sätter vi för våra husdjur?)

haha! jag har två marsvin hemma.. men jo jag kan nog inre säga att dom skulle kunna vara några ljushuvud direkt

Min åsikt är att en hamster är smart på att vara hamster, en råtta smart på att vara en råtta och en hund smart på att vara en hund;) Alltså det r svårt att jämföra djurarters inteligens.