Illaluktande hängmattor
Jag har nyss flyttat och bor i en etta, jag har fyra stycken råttor och det luktar väldigt mycket i hela lägenheten.
Jag brukar ha hängmattor i buren, gjorda av handdukar. Och nu har jag tagit bort dom och det luktar faktiskt mindre. Men tycker synd om mina råttisar då dom verkligen tycker om sina hängmattor.
Någon som har några tips? Både mot lukten och om ni också har samma problem med hängmattor?
För övrigt kan du ju ha en sån där doftbehållare bredvid buren, det får jag ha lite då och då nu under sommaren då det blir så varmt så det luktar hemskt
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
haha, jo det är faktiskt nästan så att man måste ha en för varje dag. Men tvätta varje dag är inte riktigt lockande..
Jag brukar duscha av hela buren så det kan inte vara gallret, vad menar du med doftbehållare? Sån spray eller?
Jag vet inte riktigt vad det heter men det finns massor med olika modeller, bland annat såna där spray behållare som dom gör reklam för på TV (reklamen med giraff eller gorilla:P) och så finns det även såna man bara låter stå, är ungefär som en svamp som är full med doftämnen. Jag har den sistnämnda av ett märke som heter Glade som finns på de flesta affärer
http://www.scjohnsonwax.bg/media//corporate/bg/img/bg_glade_gel.jpg Ungefär som den nedersta på denna bild
Jag byter varannan dag och vi har det luktfritt.. Relativt i varje fall=) Har ju hyllplan som man får tvätta rent 2 ggr om dagen också.. Gallret där emot funkar väldigt bra här
Har provat många sorters tyg genom åren, vissa luktar mer snabbare. Fleece är det bästa att ha enligt min erfarenhet, luktar minst o bra att tvätta!
Köp billiga fleece filtar o klipp i bitar!
sen om finns det en jätte bra spray man kan köpa. den tar bort urinet från hyller jätte lätt. man kan även spruta lite i tvätten när man tvättar råtternas skit grejer. Sprayen heter piss off. finns på en del djur affärer=)
PissOff är en superbra, dock lite dyr, spray som funderar til lalla möjliga djur. Kan även spädas ut vid mindre fläckar. Den bästa fläckborttagnings sprayen jag köpt i alla fall
Handduk är nog det som luktar mest och precis som #5 säger så tycker även jag att fleece är bäst
Jag bor också i en etta, har dock buren i köket.
Jag använder handdukar som hängmattor, och byter dem 1-2 ggr per vecka. Funkar jättebra att bara skölja upp och sen tvätta med min vanliga 60 graders tvätt. :) Man kan också lägga dem i en påse och knyta igen, om de blir liggande ett tag innan man ska tvätta.
Jag har ett lakan som hängmatta och en handduk och lite fleece som bäddmaterial i själva hängmattan, dock luktar det ingenting, mina tjejer har aldrig kissat eller så i den, de får en del mat i hängmattan men de tar ner det direkt till matgömman i hörnet. Så jag har som tur är aldrig haft nåt problem med det.Gallrena luktar heller ingenting
Mina hanar däremo kissade jämt i den, jag fick byta minst en gång i veckan, plus att de tuggade sönder fästena till dom så jag fick göra nya hela tiden.

#2 om du väljer att ha handdukar som hängmattor trots att de luktar så kan du ju införskaffa 7 stycken (det finns ju billigt på IKEA) så behöver du bara tvätta en gång i veckan :)