Rädda råttan?
Jag hittade denna annonsen på blocket http://www.blocket.se/goteborg/Tva_rattkillar_bortskankes_26525447.htm?ca=15&w=1
Där det står i rubriken att de är två, men i annonsen så finns det bara en kille bortskänkes. Dessutom när jag ser honom så är buren sjukt smutsig (iaf det man ser) och han ser inte allt för ren ut heller. Runt ögonen ser också smått läskigt ut.
Nu råkar jag bo ganska så nära det stället där han finns och jag har möjlighet att ta hand om honom och få han i skick igen. Min fråga är väl kanske mer, Vad bör jag göra? Jag tycker så hemskt synd om honom och vill ge han ett bra hem.. Men de förutsätter att han får sig en kompis så småningom, (vill inte sätta in en frisk råtta ihop med honom innan jag vet säkert hur han mår).
Någon som har tips, råd och som kan hjälpa mig i denna situationen? Tycker verkligen synd om honom.
Har du råttor redan? I så fall bör du i början vara noga med hygienen, ha honom i ett helt annat rum och byt kläder när du varit med honom. Ta honom direkt till veterinär om han verkligen är i det skick som syns på bilden.
Vuxna hanar kan vara svåra att introducera med varandra, så det kanske är bäst för denna hane att han får en eller två bebisar som burkompisar… Sen när han gått igenom en karantän.

Nej jag har inga råttor. Jag har alltid velat ha men har avstått (pågrund av att jag har andra djur) men när jag fick se honom så asså.. Jag går ju inte i skola eller så, så jag har ju tid för honom.
Det är bara det, jag undrar va jag ska göra när han gått igenom karantän och veterinär? Om han blir på bättringsvägar och så. Ska jag skaffa en bebis hane då som kompis?
Vill inte heller omplacera honom, med tanke på hur hans liv måste varit/är… så Jag hade ju tänkt behålla honom då.

föresten, finns det någon risk att han kan ha sjukdommar som är farligt för hamster, kanin eller chinchillor?
Eller kan man undvika de genom klädbyten och tvätta händer och sådant?
Då är det ju perfekt, då kan du ha en enkel karantän i några veckor och sedan skaffa en eller två bebisar! Risken är ju att den här grabben inte är en så jättebra förstaråtta eftersom det står att han är skraj och sådär, men får du hem två bebisar från bra uppfödare så får du ju ändå bra erfarenhet :)
Jag tycker du ska satsa på det, och i så fall kan du ju redan nu börja leta efter bebisar!
Angående sjukdomar som ka drabba andra djur så kan jag tyvärr inte svara. Mycoplasma och skabb t.ex. är vad jag vet artbundet, men jag är inte säker på alla sjukdomar.

Jag är inte skraj för att bli biten eller att försöka mig på honom, trots hans förlutna. Så de ska nog gå bra trots att jag inte haft råttor förut.
Jag har mejlat annonsören hoppas råttan finns kvar. Vill ge honom ett bra hem, om han klarar sig så att säga
Om han finns kvar ska jag kolla runt efter ungar och se om jag inte kan ställa mig på kö för en - två stycken.
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Kommer säkert uppdatera när jag vet om jag får hämta honom eller inte.

#5 Vem var det som sa till mig att man inte kunde rädda alla djur på blocket?
Hoppas du får svar och får ta hand om honom!

#6 Haha tagen på bar gärning! 
Kunde verkligen inte låta bli när han bor så pass nära och han ser ut som han gör. Så jag hoppas verkligen med.

Kan ju uppdatera lite..
Ska få åka och titta på Rizzo till helgen och förhoppningsvis följer han med mig hem. (om de släpper honom till mig) men det verkade inte helt omöjligt.
Måste bara tillägga att de känns lite fel att de har suttit och förhört mig via mejl om hur jag kommer sköta honom, bur, mat, kompisar och allt.. När de själva uppenbarligen inte kan ta hand om honom. 
#8: Fast det vet du ju inte säkert ännu. Det kan vara en slump att han ser så risig ut, eller så är han helt enkelt gammal. Och smutsiga burar har vi nog alla haft någon gång.

#9 Ah nej de är ju sant. Jag hoppas iaf att det är en slump

fick du ta med honom? för på sidan står det att råttan e såld
Annonsen finns inte kvar