Mata med levande byte? Varning
http://reptiler.bilddagboken.se/p/show.html?id=460242761&directlink=1
Har jag bara fått för mig det eller finns det en lag som säger att man inte ska mata med levande byte?
Varning! stark bild!
Jag kan inte låta bli att skratta högt åt kommentaren
"Det är ju bäst om dom lever, mer protein och skit osv. Bättre för ormen vettu! (Y)"
Så otroligt tydligt att han inte vet vad han snackar om, bara en löjlig ursäkt :P

Jag tror inte att det är en antagen lag, möjligt att det kan ha blivit det på sistone, men det är rekommenderat oftast av reptiluppfödare att man skall mata med dött då levande kan skada djuret. En råtta kan ge ganska illa sår och räknas till dem som är mer smarta i jämförelse med andra gnagare vilket ökar risken för skadade reptiler.
Ett fryst djur har litet mindre näring i sig än levande men det är en sådant liten skillnad så många föredrar att ge dött just på grund av andra risker. Och det är bekvämt. Om man ger levande måste man övervaka, om det handlar om affärer eller zoo så får de mata när det är stängt. Dock finns det en del reptilägare som köper levande och dödar djuret precis innan matning för att bevara så mycket näring som möjligt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Vissa matar väl med levande pinkisar, men annars är det väl få reptilägare som tycker det är OK att mata med levande föda - både för födans och ormens skull. Alltså, får ormen snabbt tag i råttan och vet vad den gör (som de gör i det vilda) så går det ju snabbt och smidigt till. Men gör det det med tamormar kan man väl fråga sig…?
#1 HA HA HA, mer protein?!?! Ha ha ha ha!! Det var jätteroligt! :D
Och vad matar man de ormar som bara störtvägrar ta dött foder? de måste ju få äta de med..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4 Jag tror faktiskt en hungrig orm äter ^^
#5 De tar inte död föda de som störtvägrar..
#5: Har man otur så kan en orm som inte tar dött matvägra till döds.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 Så hur ger man en matvägrande orm mat då de störtvägrar ta dött?
De måste få mat även de..
Jag ber om ursäkt trodde faktiskt att en hungrig orm åt. Jag önskar verkligen att de fanns något bättre sett för mössen och råttorna. Jag skulle i alla fall inte vilja bli uppäten levande
Man tvångsmatar en sådan orm, vanligtvis börjar de äta igen när deras matapperatur kommit igång. Tålamod är det som krävs med den typen av ormar.
Man behöver inte ge dagens ormar levande föda, viltfångade är det värre med, men inte de som är födda i fångenskap, de får lära sig som små juventiler att ta döda pinkisar (nyfödda musbebisar).
Även om det är jobbigt att se ett annat levande byte/djur bli mat till en annat djur. Alltid tråkigt.
Men jag ser det som mera naturligt än att vara instängd.
Finns många ormar som matvägrar eller vägrar vissa byten. Oftast kommer de igång av tvångsmatning. Men finns även en hel del som alltid kommer vägra död föda. Kan väljas att konstant tvångmata, dö eller ge levande.
Vissa ormar är bara petiga och vägrar endast viss föda. Typ fått en smak av hamster, natal eller något annat och vägrar allt annat.
Har också stött på ormar som vägrar hårig föda. Och då går det att hålla sig till nyfött, naken djur. Eller raka en typ död råtta :-P
Finns alla former av behov. Enklast och humanast för både middagen och middags gästen är ju dött. Risken att ene blir biten av den andra och bara skadad är stor.
De vettiga som ännu måste köra på levande. Brukar använda sig av foder som är mindre än vad de annars skulle använda. Då är chansen till att allt går fortare.
Ett ting med att föda upp eget reptil foder. Är att man vet att djuren haft det bra innan. Fått i sig rätt mat. Och då vara hundra att man inte stödjer mass avel i mini utrymmen. Att fodret inte är sjukt och att det fått i sig bra foder under livstiden.
Men även om man föder upp foder hemma. Att man avlivar innan man matar.
Lagen är full av maskhål. En del säger att djuren ska leva efter deras naturliga miljö. En del säger att man inte ska skapa onödigt lidande osv
Angående onödigt lidande så finns det två synsätt. Bytes djurets lidande vet ju alla. Men det är även onödigt lidande att tvångsmata reptiler, där kan det ske massa problem som kan ge grava komplikationer. Och att om man alltid måste tvångmata för att den vägrar dött är plågsamt, även plågsamt att låta reptilen svälja ihjäl.
I det fallet tycker jag att det är okej att mata med levande till den individen. Så länge middagen får leva ett vettigt liv och att inte mata med för stort. Låta bytet vara lite mindre för att ormen inte ska skadas och det hela ändå ske så snabbt det går.
Men nöjes matning. Matar ormen för att det är tufft.. Där det inte finns någon vettig poäng alls med att ge levande. Där tycker jag det ska vara total förbjudet.
Själv har jag bara en av mina första ormar kvar som är över 10 år nu. Han var väldigt tjurig som yngre på sitt foder. Men gradvis lyckades jag få över honom att äta endast kykling( hel, dags kläckta)
Köper från en kille jag känner till. Han håller djuren och avlivar dom på ett bra sätt.
Kör även samma som godis till illrarna.
Innan brukade jag ta några få kullar per år på specifikt utvald hona och avliva alla vid rätt storlek. Låter kanske illa. Men ormar måste också ha mat och på det sättet hade jag koll på att djuren mådde bra när de levde. Samt vad det var mina dåvarande ormar fick i sig för något.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#12 Det är synd att det ändå finns så många som köper möss och råttor som födits upp i små små burar och under kritiska förhållanden.
Men jag skulle tycka det var mer okej som du säger att man ser till att råttan/musen ändå haft ett bra liv innan döden och att man ser till att den blir äten relativt snabbt
jag läste på en sida om det där, det är inte emot reglerna att mata ett djur med levande föda men däremot kan det vara farligt för rovdjuret.
- kollar inte länken då jag inte gillar att se djur ätas levande utan antar bara att det är en orm och en råtta'
Inget djur ska utsättas för onödigt lidande. Det finns ingen lag som säger direk att det är olagligt att matat med levande föda.
Dock ska jordbruksverket ha gjort ett uttalande angående detta men jag kan inte hitta det just nu.
Det gäller i alla fall bara ryggradsdjur om jag inte minns helt galet.
Så är det möjligt tycker jag man ska mata med död föda.
Läste dock att bdb har tagit bort en annan persons bilder när de har matat sin orm. Men denna personen har inte det. Vilket är kneppigt i sig anser jag.
Någon annan rabblade även om lagen men de kommentarerna som har kritiserat har de tagit bort.
Dock kan ju jag tänka så här. Jo vist, ormar måste äta det med. Men jag frågar mer: Hur smakligt är det att lägga upp sådana bilder på bdb?
Är mer det jag tänker. Om man verkligen måste lägga upp sådana bilder om det blir sådan diskution om det och så många tar illa vid sig.
#16 Man måste anmäla bilden för att nåt ska hända misstänker jag.
#16 jo kanske. Men ändå! Denna person har bdb själva FÖRESLAGIT på sin framsida för reptil intresserade personer. Sidan används ju av unga med som det kanske inte är passande för heller.
Är nästan lite nyfiken på vad som skulle ske om man anmälda den om den skulle försvinna eller inte.
#16: Iofs kan jag tycka att det är upp till "tittaren" att välja att titta eller inte. Jag lägger upp bilder på min fågelspindel, det tycker nog folk är onödigt omde har väldig fobi t.ex. men det är ju de som väljer att titta i min bilddagbok… Tål man det inte är det ju bara att låta bli.
#16 Det är ju för visso sant. Dock finns det ju ingen sådan block som det tex gör på deviant art som varnarn. Kanske vore något för bdb att fundera på? Om man lägger upp bilder som kan vara stöttande så man kan lägga upp en varning INNAN man kommer till bilden *fundilera*
Dock är jag mest nyfiken på den dubbel moral som kan finnas.
Jag anmälde den för jag tyckte att bilden var för grov men tanke på att det faktiskt är mindre barn också som är på den här sidan. Men bilddagboken har valt att låta den vara kvar.
Man ska väl helst inte mata med levande vuxna djur? Då finns det ju stor risk att ormen blir skadad också.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)

Jag som elev på djurvårdsprogrammet har fått lära mig att det är mot lagen att mata ormar med levande byten, däremot går det bra att mata ödlor med levande zophobas och syrsor (??).
Det finns flera anledningar till varför man inte ska ge ormar levande djur. Dels kan ormen skada och/eller stressa bytesdjuret innan det till slut dör, dels kan bytesdjuret skada ormen genom att bitas, vilket kan bli infekterat och i värsta fall dödligt.
(Om ormen har svårt att acceptera ett dött byte kan det ha fel temperatur. Ormar undviker naturligt djur av fel temperatur, för likväl som en kall mus/råtta betyder att den vart död en längre stund och antagligen självdött, så betyder en för varm mus att den antagligen är sjuk och därmed kan göra ormen sjuk.
Ett annat fel som ofta görs är att man rör musen i rikting mot ormen för att skapa intresse, men det enda man faktiskt gör genom detta är att skrämma ormen, för let's face it, vilken sorts supermus vågar egentligen gå emot en orm!? Ormen blir rädd, kort och gott.)
Jag måste säga att det känns lite "ironiskt" när man säger TILL HÄNSYN AV ORMEN ska man ge död mat…ORMEN kan få allvarliga skador !! sen att det stackars bytesdjuret stressas och får en hemsk död (ja jag tycker det är hemskt för ett djur som råtta, som är så smart att bara lukten av ett rovdjur får dom stressade, ska jagas i en litet utrymme, klämmas så bajset kläms ur dom och ögonen nästan ploppar ut )
Det gör alltså ingenting om bytesdjuret skadas och dör för det är ju "bara" ett bytesdjur och SKA dö MEN VE OCH FASA OM ORMEN DÖR ELLER SKADAS..Är det ingen som tänkt att djur som kräver levande föda i dom här storlekarna KANSKE inte hör hemma i fångenskap ???????????????????????????????????????????????????????????????
Ja risken är nog att man hackas ihjäl för dom här åsikterna men någonstans så tycker jag att vi som har råttor som små älsklingar och gör vad som helst för dom (ja det finns undantag ..jag vet) ska väl ändå STÅ PÅ BYTESDJURENS SIDA, i det här fallet råtta..det heter ju "Råttor i Fokus". Jag har gjort allt för att hålla mig borta från den här disskussionen för jag har en mkt stark åsikt om den men när man talar om att det är farligt för ormen med levande foder fick jag spelet…så hacka på ni !!

TreoTreben jag är med dig, jag förstår dig fullständigt och är av samma åsikt.
Att man dessutom ger ett så kärleksfullt djur som en levande råtta till en reptil med samma sociala kompetens som en krukväxt går mig helt förbi…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#24 Man kan ju faktiskt se lite utifrån på det också. Jag tycker om både råttor och ormar, jag tycker absolut inte att våra älskade råttor ska behöva lida men på precis samma sätt är ju ormarna älsklingar för nån annan, klart att man inte vill att den ska skadas
Och egentligen, vilket djur hör hemma i fångenskap? Vi kan bara göra vårt bästa för de djur som nu finns i fångenskap, för vi kommer aldrig kunna stoppa ormen som husdjur. Titta bara på USA, där folk har lejon och tigrar hemma! Inte hör dom hemma där men det förhindrar inte det faktum att det är så. Det bästa du kan göra är att själv aldrig låta råttor lida.
Att däremot försöka "omvända" folk är precis som folk med olika religioner som försöker konvertera folk. Påträngande, irriterande och helt utan verkan. Vi kan bara svara för oss själva 
#24 Fast det blir ju både bytesdjuret och ormen som riskerar att skadas. Men värst situation blir det ju för bytesdjuret anser jag.
Det finns inget naturligt för dom med att bli nedsläppta i ett terrarium där dom inte har en chans att komma undan.
Trots att många ormar är snabba på att döda sina byten.
Men jag tycker helt klart man ska använda sig av död föda när det går. Och det går i dom allra flesta fall.

Jag håller med #27. Det är ju faktiskt dessutom mot lagen att mata med levande.
#26 Ja om du nu trodde att jag försöker" OMVÄNDA " någon så kan du
ju läsa mitt inlägg igen !
TYVÄRR tror jag inte på att det går att omvända folk i det här fallet i så fall hade jag använt en annan taktik.
(som något hårt att banka in lite vett med
)
Vissa djur hör inte hemme i fångenskap och kan man inte mata djur annat än med LEVANDE mat JA DÅ KANSKE INTE JUST DOM HÖR HEMMA I "BUR". Råttor behöver man inte ge levande föda således dom flesta andra djur i fångenskap.Vad har vi för rätt att offra smarta intellegenta djur till ett djur som citat :har en social kompetens som en krukväxt. slut citat nr25 sa.Sen att man är så j…a dum i vissa länder där dom håller rent farliga djur som husdjur det får stå för dom(tvivlar dock starkt på att dom skaffar levande hjortdjur som dessa djur får jaga och kalasa på eller vad tror du
) , många tycker även vapen är helt ok i det nämnda landet ..men det kanske du också tycker är ok? Bara för att det ÄR SÅ behöver inte betyda att det ÄR RÄTT !!
Lika påträngande och irreterande(enligt mig !) är det att vissa på det här forumet TYCKER DET ÄR OK att mata med levande djur.Att man sen kan tycka lika mycket om båda djurslagen är FÖR MIG OBEGRIPLIGT, OBSERVERA FÖR MIG !!!!!
Jag har absolut det högsta respekt för alla djur, därför tycker inte jag att man ska ge levande foder likväl som att ormar inte ska bli skadade och jag tycker därför att dom hör hemma någonannanstans än i fångenskap(dom ormar som äter större levande föda OBS!)
Kan man inte föda upp "ORMAR " som dom stora ormarna kan jaga och mumsa på ??? ja det skulle väl vara ok eller ??? om man nu tycker att levande föda är ok borde det ju kanske finnas annat dom kan jaga än intelligenta djur som råttor..
#23 Louisette.
Egentligen står vi ju på samma sida eller hur? (ja bortsätt att jag inte ÄLSKAR ormar, men har ingenting emot dom så länge dom äter en god vegetarisk tallrik
) Lagen behöver kanske bli lite tydligare och strängare så den efterlevs OCH ATT DJUREN FÅR EN BÄTTRE STATUS OCH INTE BARA SES SOM "FÖDA"

#29 nu har du nog missförstått mig ganska grovt, är jag rädd.
"Vissa djur hör inte hemme i fångenskap och kan man inte mata djur annat än med LEVANDE mat JA DÅ KANSKE INTE JUST DOM HÖR HEMMA I "BUR". Råttor behöver man inte ge levande föda således dom flesta andra djur i fångenskap."
Nu förstår jag inte hur du menar, det hade ju knappast funnits någon lag mot att mata ormar med levande föda om det inte var nödvändigt för dom. Och jag tror nog att de allra flesta ormägare i Sverige ger sina djur död föda, såvida du inte gjort en undersökning som säger annorlunda? Jag har många ormägande vänner, och ingen av dem ger sina ormar levande föda.
En annan sak, du säger "Jag har absolut det högsta respekt för alla djur, därför tycker inte jag att man ska ge levande foder likväl som att ormar inte ska bli skadade och jag tycker därför att dom hör hemma någonannanstans än i fångenskap(dom ormar som äter större levande föda OBS!)". Men har du egentligen tänkt på vad det är du säger? Bara för att en orm är stor betyder det inte att den kräver levande föda, jag har en kompis vars kungspyton äter marsvin men det betyder inte att de är levande. Och helt ärligt, så skulle en råtta också kunna sätta i sig en levande mus, inga problem.
"Egentligen står vi ju på samma sida eller hur? (ja bortsätt att jag inte ÄLSKAR ormar, men har ingenting emot dom så länge dom äter en god vegetarisk tallrik
)" Nå, det var väl ganska löjligt sagt? Jag tycker det är uppenbart att vi inte står på samma sida, vi förstår inte varann och jag tror att du vet lika väl som jag att ormar inte är vegetarianer.

om det var nödvändigt för dom.*
#31 Jag har PMat dig där jag bemöter din oförskämdhet då jag anser inte sånt hör hemma här.
Tycker allmänt att vi skulle ha lektion i hur man skriver och använder "gubbarna" här på forumet..många är otrevliga för att dom slipper stå öga mot öga med folk och andra bara missförstår..Jag har fått lära mig att det är viktigt att använda symbolerna för att folk inte ska ta det på fel sätt, så en obligatorisk lektion kan ju vara något så att det kan bli lite trevligare diskussioner här fram över.

#33 jag har besvarat ditt PM. Jag hoppas du inser att gubbarna finns för den som vill, det finns inget tvång. Jag valde att framföra min åsikt utan smileysar, för jag vill inte dalta med dom som beter sig barnsligt. Du snackar om att det är viktigt att lära sig hur man pratar på ett forum men jag har inte sagt något oämpligt, kanske känner du dig bara utsatt som blev satt på plats? Bara för att man inte kan skriva hur som helst på ett forum innebär det inte att man "kommer undan" med barnsligheter.
#24: Och när man matar råttorna med kött så stödjer man slaktindustrin som även det innebär en jäkla massa lidande, så då borde ju inte råttor heller passa i fångenskap.
Men det förstås, köttbiten ser ju inte ut som ett djur så då är det väl helt okej.
#29: Om gränsen ska dras vid intelligent så borde vi rimligtvis kunna mata stora ormar med utvecklingsstörda. Bra, då vet vi det.
Och ja, om det inte går fram så är jag ironisk. Jag må vara mot levande föda jag också (nåja, utom i de fall ormen vägrar dött - då ska den ha levande) men det är folk som beter sig som dig som får oss andra råttägare i dålig dager.
Och nej, bara för att man är råttmänniska så måste man inte se bara den sidan av saken. Det finns ingenting som hindrar en att se det från båda sidor.
Personligen är jag djurvän, det räcker för att jag ska vilja både råttornas och ormarnas bästa trots att jag är mer intresserad av råttor.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#25 TACK, där satte du ord på min åsikt precis!

#35 skulle det naturligtvis stå..
Det finns ingen lag på att man ej får mata ormar med levande. Men dom ser helst att man låter bli i största möjliga mån
Sen är det så att man får ha test på ormar. Har de inte ätit dött på 2 månader eller vad det är (jag vet inte exakt men min fästman vet) så får man mata med levade ett litet tag och sen gå över till dött igen. Och vägrar ormen då att äta, så får man mata med levande, men man ska se till så det inte blir allt för plågsamt för bytet.
Sen är det ju så att alla ser ju inte råttor som trevligt sällskap och vissa gör.
Det är vääääldigt få här i Sverige som matar med levande. Och de som har ormar vill inte ge sin orm levande föda. Eftersom de lever i fångenskap så minskas deras skicklighet att bita djuret rätt och kan därmed skada den. Så då ser de till att mata med dött.
Min fästman matar en Tigerpyton med jätte stora råttor och marsvin (dött) Hans förra orm har jag för mig han fick mata med levande ett tag men han tyckte inte om det över huvudtaget. Men ormen visade sig vara sjuk det var därför han inte åt.
#35 Du kanske kan ge en förklaring hur en person som ställer upp bakom RÅTTAN kan ge råttägare dåligt rykte ? Jag trodde det här var ett råttforum, jag går inte och skriker ut inför alla icke råttägare att jag inte tycker råttorna förtjänar en sådan död, man skulle ju kunna tolka det som om JAG vanvårdade mina djur med svält och sjukdomar mm, men nä det är inte det som är felet utan jag tycker råttan förtjänar ett bättre liv än att bli orm mat alltså Jag, citat:får andra rått ägare i dålig dager. slut citat. ?????
Hur kan förståndshandikappe människor ha med det här att göra kan jag heller inte förstå, inte heller slakt industrin ! jag trodde vi pratade Ormar och råttor i första hand ??
#38 Man vet ju inte vad man ska tro i den här diskussionen.. du hävdar att det INTE FINNS LAG MOT LEVANDE MAT medans #23 Säger och jag citerar: Jag som elev på djurvårds programmet har fått lära mig att DET ÄR MOT LAGEN ATT MATA ORMAR MED LEVANDE BYTEN. Slut citat Hur ska man tolka det här då ?? Någon måste ha fel eller? Sen att alla inte älskar råttor är jag väl medveten om men det har väl heller inte med det här att göra.

#39 Men snälla du, nu får du väl ge dig? Som jag säger, i skolan har vi fått höra att det är mot lagen, medan andra säger att en sån lag inte existerar. Simple as that. Jeez.
#39: Folk som beter sig som du gör ger råttfolk dåligt rykte och gör att ormfolk inte lyssnar på en för att man är råttmänniska. Det är samma effekt som när diverse svenssons inte lyssnar så fort man säger något om tex pälsindustrin för att folk släpper ut minkar. Problemet är att du inte diskuterar lugnt och sakligt, utan du sitter och gastar med en ton som om alla som inte håller med dig är dumma i huvudet.
Som jag skrev - det var ironi över att du och ett par till drog in intelligens, som att intelligensen är en anledning till att inte mata med levande. Vad jag vet är det inte intelligensen som avgör förmågan att lida så jag tycker att argumentet är helt åt hellskotta korkat om jag ska vara helt ärlig, så då var jag ironisk för att få fram det.
Slaktdjur har helt och hållet med saken att göra. Om man inte ska ha ormar för att djur som blir levande mat lider så ska man inte få ha råttor heller eftersom råttor äter djur som lidit. Råttornas mat må inte vara levande (förutom med småkryp som folk av någon anledning skiter i… Kan inte småkryp lida?), men de har lidit på vägen till råttornas matskål. Tror du att skinkan växer på träd? Well, det gör den inte - skinkan kommer från grisar (som även de är väldigt intelligenta om man nu prompt ska dra in det) som för det mesta växer upp utan minsta möjlighet att bete sig naturligt, som fixeras, som kastreras utan bedövning, som föder direkt på betonggolv… Hade du varit lite konsekvent i ditt tänkande så hade du förstått för längesen att det är precis samma sak. Både råttor och ormar leder till lidande djur helt enkelt. Ska man förbjuda det ena så får man förbjuda det andra också.
Slutligen, det är inte olagligt att mata med levande. Den som påstår något sånt får gärna citera just den lagtexten som säger att levande föda är olagligt. Att man gått djurvård på gymnasiet betyder inte att man automatiskt har rätt.

Gulzebra, du gör det igen. Tack. Själv har jag för länge sen förlorat den lugna tonen av ren frustration.
Och nej, det var inte så jag menade. Jag sa att i skolan har vi fått höra att det finns en lag på det, inte att det för den sakens skull är korrekt.
#42 Men våran lärare är ju lite skum ;) Jag lyssnar på Teddy men det är ju för att han har koll på sånt eftersom han själv har ormar :)

Haha jo hon är ju det.. Man vet aldrig med henne ;) Ja Teddy är nog säkraste källan, han vet det mesta :)
Nä det gör man verkligen inte :P Samma som med hundar ^^
Ja vi håller oss till min fästman (A)
Ang lagen så är väl det enda som finns att djur ska skyddas från onödigt lidande? Det borde rimligtvis innebära att man inte matar med levande till en orm som tar dött, för att skydda både ormen (eller ödlan, spindeln, scolopedern… Vad man nu har) och bytesdjuren, varesig det är en ack så intelligent råtta eller en mus eller ett marsvin eller vad det nu är för djur som ska bli mat. Däremot till ormar som inte tar dött blir det omöjligt att öht ha en sån lag om levande föda, för där står det ju mellan att mata levande, tvångsmata eller låta ormen svälta. Hur gör man då? Vilken art har högst existensberättigande, ormen eller råttan? Ska man bara tänka på det eller ska man väga in ormägarens känslor för sin orm?
#42: Jo jag förstod det, tänkte mer på det TreoTreben skrev om det :)