Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 657 ggr
CeCe
0

Misslyckad introduktion?

Jag har två tiomånaders råttor och blev sugen på en till liten en. Igår introducerades de (den lilla har varit i en bur brevid ett tag och de har fått träffas i köket innan) En av råttorna tog det hur bra som helst men den andra slet och drog i den lilla så fort hon inte satt uppkrupen i översta hörnet i buren. Hon satt där i flera timmar och blev dragen i skinnet tills vi inte stod ut längre och tog bort den dumma honan och lät henne vara i den lilla buren över natten. På morgonen låg den lilla råttan med den stora snälla råttan och var aldeles lycklig. När vi släppte in den dumma råttan igen så upprepades samma sak som igår. Den lilla blev uppjagad i hörnet, och så fort hon försökte gå därifrån så sprang den dumma råttan fram och jagade upp henne i hörnet igen så pälstussar rykte. den lilla har inte några blödande sår än, men verkar ömma efter alla bett. Jag vill bara ha det bekräftat det som jag egentligen vet, den här introduktionen är misslyckad?

zimzon
0

Hej!

Det bästa är om de kan träffas utanför buren tills de kommer överrens. Den "arga" honan vill säkert förvara sitt revis, som är buren, och därför blir hon aggressiv mot ungen. Så låt dem träffas på ett ställe som inte har några lukter från någon av dem. De kan få träffas där flera gånger om dagen till de kommer överrens. Sedan när det går bra så kan ni släppa ihop dem i en nystädad bur.

CeCe
0

Tack zimzon.

VI hade dem ute i köket där det inte är någons revir och till slut kom de överens och honan ignorerade henne, vi hade dem där nästan 10 timmar. När vi släppte in dem i buren så var den helt nystädad och ommöblerad. Men det funkar inte, så fort den lilla är i buren blir den "arga" aggresiv, biter henne och jagar upp henne i ett hörna där den lilla blir sittande och får inte komma därifrån.

dreamiz
0

Jag hade samma problem när jag skulle introducera Primo med mina andra tre hanar. Dodge accepterade honom inte helt enkelt, varken i buren eller på neutral plats. Men lille Primo fick bitsår o jag var tvungen att sära på dom. Primo bor nu istället med sin bror Pioneer.

Om det var rätt att flytta Primo vet jag inte, men valde att göra så då de andra tre funkade ihop. O Primo fick ju en ny kompis så ingen råtta bor ensam.

Har hört att en del råttor kan ha svårt att "läsa" dumbosar. Primo är dumbo. Kanske kan Dodge inte läsa honom? Dodge funkar bra med sina andra kompisar som inte är dumbosar.

CeCe
0

Det var intresant, Mini som vi har introducerat är nämligen dumbo, vilket de andra två inte är. Det kanske kan var problemet. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ha en bur till, så vi får hitta ett nytt hem åt henne om det fortsätter att vara likadant, vi försöker ett tag till. Väldigt synd för hon är aldeles underbar.

Ninja
0

Man ska helst inte lägga sig i när råttor gör upp om det inte är nödvändigt, t ex om de skadar varandra. Om de boxar på varandra utan att bita upp sår (små rispor av klor gör inget) så kommer det hela tiden bli värre om man avbryter bråket. Då lyckas de aldrig göra upp om vem som bestämmer, och bråket kommer fortsätta. Skrik och bråk med en rädd råtta är sånt man kan få stå ut med, men bara den nya råttan ger med sig och låter sig bli luktad på och nerbrottad utan att springa sin väg så brukar det lugna sig rätt snabbt.

En introduktion kan ta nån dag till flera veckor innan det lugnar sig, så det gäller att ha tålamod.

CeCe
0

Det som känns obehagligt är att den stora, namn Gil, att hon tar dvs biter Mini och släpar henne över hela buren tills Mini kryper upp i hörnet och först då blir Gil nöjd. Känns som Gil mobbar Mini, för när hon sitter i hörnet så lägger sig Gil under och bevakar henne så hon inte rör sig nånstans. Rör hon sig går Gil till attack igen. Tror ni det är dumt att sära på dem när vi inte kan övervaka dem tex på nätter eller när vi lämnar lägenheten?

zimzon
0

#3 Jag tror att vissa råttor kan vara lite rasister, precis som vissa människor. Min ena råtta verkade inte gilla råttor som var Capped. Hon har fått bo med två såna under sin livstid (inte samtidigt), men hon var "elak" mot dem båda och bet dem.

CeCe
0

Jag tror fortfarande inte riktigt på det, men helt plötsigt verkar Gil ha accepterat Mini. Vi var iväg en stund mitt på dagen idag, och eftersom vi inte vågade länma Gil med Mini, så bestämde vi oss för att sätta Gil i den lilla buren brevid. När vi kom tillbaka och med hjärtat dunkande väntandes det värsta, släppte in Gil till de andra två, så gick hon bara upp till en sovandes Mini och lade henne lite på rygg och putsade. Strax efter somnade de tre brevid varandr i hängmattan. Efter det har det varit lugnt hela kvällen. Mycket mystiskt. Det verkade osm att hon fattade att om hon inte är snäll mot Mini så kommer hon få vara utan råttsällskap emellanåt. Skönt efter en helg på helspänn att kunna andas ut för en stund…

zimzon
0

Vad bra. Hoppas att det fortsätter gå bra också. :)

Ninja
0

Vad skönt! Håller tummarna för att de håller sig på det spåret nu. :)

allobosia
0

Hur har det gått ? :)

dreamiz
0

Hoppas det funkar!!!