Litet sår på ryggen
Hörde lite oväsen från buren och gick dit för att titta. Jag upptäckte att lilla Rosco sitter borta från resten av råttorna i kanten av röret så jag tar ut honom för att kolla. På ryggen har han ett litet sår, som ser ut som ett bettsår.
Är det något jag ska oroa mig för? Såret är litet, blöder ingenting och verkar rent och fint. Det är just det att Rosco är så ung, dryga 6 veckor. Jag kanske oroar mig för mycket i onödan, men jag frågar hellre ett par gånger för mycket än för lite.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Det är nog inget att oroa sig för, är såret större än 2x2 cm behövs det nog sys, men så stort låter det inte på din beskrivning.
Håll bara rent i buren så det inte kommer så mycket smuts i såret. Råttor har otroligt bra läkekött! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Skönt att höra, tack! :)
Nej, det behövs inte sy. Det är väl högst ett par millimeter, så det är väldigt litet.
Jag är nog lite för orolig, men… om något skulle hända någon av mina råttor vet jag inte vad jag skulle ta mig till.
Hellre frågar man än gång för mycket än en gång för lite, och frågar man inget får man inget veta! Så jag tycker bara det är bra med folk som faktiskt vågar fråga och ta reda på saker! :)
Jag är mest orolig över att det ska bli bråk och osämja nu. Det verkar inte så. Råttorna sover tillsammans i grupp eller två och två, delar på hängmattan och jag har inte sett några allvarliga bråk om maten. Kanske var det bara ett misstag och ett varnings eller uppfostringsbett som blev lite för hårt?
Om du nyss har introducerat nya råttor i flocken kan det vara lite osämja och smågnabb ett tag. Inget att bry sig om om det inte uppstår blodvite, alltså sår som blöder. För det är så knepigt att då råttor bråkar om rangordningen och man särar på dem för att man tycker synd om dem, måste de börja om pånytt efter varje gång. Så det blir inget bättre av att sära på dem heller.
Jag tror det är nåt smågnabb som går över om en stund :)
Rosco och hans bror Dryad har ju bara varit här med mig, Pablo och Chanks i en vecka nu. I grund och botten kommer dom överens, men jag tror nog att småttingarna börjar bli lite kaxiga.