Skräckexempel
Nån som har lust att posta bilder på djuraffärs/uppfödnings-skräckexempel (från Sverie)? Eller berätta något ni sett?
Ska skriva ett inlägg om hur det kan vara så det vore kanonbra med lite hjälp och tips! ^^
/Karoline.
Är det till ett blogginlägg? :)
Det var ju en djuraffär i närheten av göteborg som hade stängt igen och lämnat kvar djur. Dock var det typ några få möss kvar osm överlevt på att äta de andra kamraterna. Så alla djur som fanns kvar hade ju dött av svält och törst. Då ingen hade sett til djuren och den som skulle ta hand om dem hade ju inte ens gått dit och ägaren hade inte brytt sig.
Inte sett men läste detta i tidningen för några månader sedan

jag har sett råttor som suttit och ätit på en död burkamrat i en av djuraffärerna i stan för ett par år sedan…och sen har jag en del skräckexempel från naturbruksskolan jag gick på som jag helst tar via
Pm isf…
You can't spell Bitchy without Itchy
/Karoline.
vet inte hur mycket skräckexempel detta är men bild finns och så, var inne i en zoobutik i Borås (Knallerian tror jag det heter??). Såg att dem hade råttor men tyckte inte om det, dem hade 10 st små råttor från Imazo, dem var rädda och stressade.
Dem hade dessutom blandat honor och hanar, dem var 10 veckor gamla (för små för sin ålder dessutom) så honorna lär ju vara på smällen tyvärr. Trevlig överaskning för dem som köper honor där.
Anyway, dem hade vanligt spån också, men det har dem flesta zoobutiker så jag vet inte hur mycket man kan klaga på det. Dem hade dessutom bara pellets och lite annat Torrfoder utspritt i spånet.
Jag sa till butiksägaren hur det låg tll, att dem blandat honor och hanar osv. Svaret var dock: Nej, här har råttorna aldrig producerat ungar när dem är 10 veckor, vi särar på dem vid 11-12 veckor.
Började småtjaffsa med butiksägaren varpå han ber mig gå (slänger ut mig). Jag kommer aldrig rekommendera någon att handla där.
Små söta roans var det iaf. behöver jag säga att dem inte visste vad råttorna hade för färg?
Min blogg: SweGizmo.se
Några vi kände förut som vi trodde var våra vänner, nästan de enda vi umgicks med, skulle starta råttuppfödning, tjejen hade 3 vuxna råttor, en hane och två honor, honorna var hennes enga och hanen inlånad, hon fick en kull då på 10 bebisar om jag inte minns fel. Och sen när de kom fram att hon hade försökt bränna ned sin pappas hus för att hon inte fått de pengarna hon blev lovad, hon försökte flera gånger, och att killen snodde bilar, både utomlands och inomlands, som han sålde vidare, han hade bland annat en limosin vi fick åka med i, så stack de och lämnade alla 13 råttor och 2 majsormar att dö i lägenheten de bodde i.
8 månader senare går kommunen in och tar sig in i lägenheten och slänger ut allt som fanns där inne. När vi gick förbi efter de slängt ut den hängde de halvt uppätna råttor överallt i den buren…
Det var blod och ben överallt… Usch… 
Nu bor de någonstans i småland och har fått ett barn… 

#6 men herregud O_O seriöst ???
You can't spell Bitchy without Itchy
#7 Japp. Helt sinnesjuka. Tjejens mamma har suttit inne på dårhus också så… :(
#6 Shit hon kan ju inte må bra alltså o.O Men är hennes morsa från början psykiskt sjuk så lär det ju ha påverkat henne otroligt mycket… Men så hemskt och synd att råttorna som är totalt oskyldiga ska behöva lida av det…
5# Öhh vänta lite. Råttungarna på bilden är dom 10 veckor :O?
#10 Ja eller hur :S Guuuud så små! Har en råtta på ca 10 veckor som är ungefär dubbelt så stor :O
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Var försiktig med bilderna bara, ha inte för grafiska bilder.
#12: Vem skrev du det till och vad menar du med grafiska bilder?
#10 och #11
Ja, enligt han var dem 10 veckor, skulle inte förvåna mig heller. Dem var från Imazo och dessutom hade dem pellets och annan skitmat som inte är lämpande för någon råtta, speciellt inte för ungar som växer.
Hur menar du? jag tar ju inte direkt bilder på hela djuraffären och personal (nämde inte affärens namn heller, dock vart den ligger, men inte exakt), det hade kunnat bli förtal om jag inte tänker fel. Men sammtidigt så ljuger jag inte, det var så dåligt som jag skrev, vet dock inte om det skulle anses som olagligt av polis.
Min blogg: SweGizmo.se
tycker det är mer olagligt av dem att behandla djuren så än om man lägger ut en bild på råttorna man sett, man ser som sagt inget mer än en bur med råttor i den kan ju vara tagen var som så det är inget fel med det.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#5. kan säga att jag köpt en av mina honor där.
Var inne & kollade i affären så var det 3 små roans tjejer kvar,
En utav dom satt o såg helt förskräckt ut.
Eller ah, det var inte jag utan min mamma som köpte henne.
Men det var vad hon sa till mig.
När hon iallafal kom hem till mig med henne så hade hon vätskebrist så detbara skrek om det, Förkyld somfan & bara hängig. Gick till djuraffären någon vecka senare och dom hade fan inte någonting i deras akvarie.. Helt tomt. Råttor & sågspån var allt som fanns!
Undrar hurfan man kan ha en djuraffär när man inte ens orkar ge djuren en skål vatten !?

#5, #16 anmäla affären kanske?
Jamen det är så olika! Ibland har dom både ett hus mat & vatten och ibland ingenting.
Fast en varning hade ju inte skadat, så att dom börjar tänka till.

Var det till mig? Akvariet uppfyller inte burkraven som det ser ut så det hade varit en prick direkt :P och ju fler som anmäler desto bättre. :)
14 - Jag menar, på jakt efter skräck exempel var försiktiga med bilder som kanske inte är lämpliga för små ögon. Jag kritiserade inte bilder som redan finns i tråden. förstår du?
Oj oj! Tack så mycket för det ni skrivit!
#20: Små ögon måste också få se världen.
/Karoline.
21: Är det inte bättre att dom får se världen i lagom doser så dom inte får mardrömmar och likannde? samt att sidan /forumet inte får klagomål över skadliga bilder :P
dubbel post :P min dator fick hicka ^^

Finns en hel del hemska exempel på youtube, däremot inte svenska..
Det finns många mycket värre än den här, men det är fortfarande riktigt, riktigt illa. :(
http://www.youtube.com/watch?v=UndW7_Gc_kM&feature=related
Brukar själv inte gå in på djuraffärerna och kolla till djuren, för det slutar alltid med att man blir på dåligt humör.. -_-

Jag blir så arg när jag ser sånt här! Det är sjukt att man får lov att föda upp råttor så! Visserligen var det inte i Sverige, men de föder väl upp på samma sätt här?
SweGizmo
jag har köpt mina tre råttungar från den zoobutiken du nämner.Gjorde det för ca 2 veckor sen.Jag tror inte ett dugg på att dom råttorna är tio veckor..han sa nog så för det ska låta bra.Dom som jag köpte var väldigt små också,påminde mer om möss tyckte jag.Så dom måste varit väldigt unga..
mina stank skit och jag fattar inte vad dom fick att äta.Men deras avföring var grön och stank hö,det stank så jag mådde illa.Och råttorna åt och åt som dom aldrig sett mat här hemma..dom fick så mycket mat av mig och slutade inte äta hysteriskt förrän kanske efter tre dagar.Och smala var dom,förkylda och löss fick dom på köpet för dom var i hö.
En grej till..dom har ingen koll alls på om det är honor eller hanar verkar det som.Jag frågade om dom hade några honor inne.Så säger hon i kassan -nej det har vi inte,bara hanar.
Jag gick och kollade och tyckte alla såg ut som honor.Då går hon och kollar och ser att det är honor fast dom är i akvariet för hanar.
Jag har sett en värre zoo butik än denna..också här i Borås..då stank hela utrymmet avföring där dom har alla akvarier för råttor.Plus att dom som dom avlade på bodde i affären tillsammans i samma bur.Honan och hanen alltså.Detta är dock ett år sen så vet inte hur det är nu.Köpte tre råttor där och dom dog alla i sjukdom.Jag kände inte till att man inte får ha avelsdjuren i butiken då.Jag menar djuraffärerna gör ju alla fel man kan tänka sig,så jag vet inte vad som gäller.Känns inte som det är speciellt hårt med lagarna för en djuraffär.Då hade inte råttorna fått hö till middag eller vad tusan dom nu matar dom med..
Jag ångrar inte mitt köp av råttorna i denna butik i alla fall.Jag känner mer att jag räddat dom.En av mina var ju hänging i butiken och såg sjuk ut.Hon mår så mycket bättre nu.
#26 Är råttorna till ormmat? Eller vet någon vad dom är tillför? Han bär dom i svansen 

Jag kollade på alla 8 klippen och i något av dem säger han att de är till ormmat, men även sällskap. Han säljer dem till vad som helst typ.
Sjukt att han lyfter råttorna i svansen och sen bara kastar ner dem i en låda, speciellt synd om de dräktiga. Eller ja det är synd om alla råttorna:(
Sitter på jobbet nu men jag har en hel del på min dator och sparat på skivor. Varit med en del i råttvärdel så jag kan nog ha ett par exempel. Ligger även en hel del bilder på repti.net. Dock inte jag som tagit så jag tror inte man får låna hur som.
Såg en härrom dagen när jag kollade upp om hooded råttan någon frågade om färg kunde komma från samma som en annan. Hittade att en av foder uppfödarna i Kalmar hade lagt ut allt på repti. Råttorna säljes levande för 1-2kr styck och han säljer även det rack som han fött upp dom i. Plast lådor frn ikea med nät över i en ställning.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Finns självklart orm-matuppfödare i Sverige också, men de jag har sett är inte alls lika hemska som Ralphs rått-odling, men det finns säkert någon här i landet som inte ser något fel med hur han håller sina råttor…
Det hemska är ju att alla djur han har håller han i såna små lådor, råttor och ormar. Att han ens vågar säga att han vill att de ska ha haft ett bra liv. Skulle vilja veta vilket djur som mår bra i en liten plastlåda.. :o

Måste även säga att jag själv har ormar, men jag skulle aldrig någonsin kunna köpa levande råttor för att ge till dem.
Och de enda råttorna man skulle kunna få köpa för 1-2 kr är väl i så fall möjligtvis små bebisar eller mest troligt små möss, finns inte många som säljer ormmat för 1-2kr. Och de är då inte heller levande..

#26 Fy faaaan vad hemskt!
Stackars..!!
Jag har fött upp ormar och ödlor ett bra tag. Men det finns tusen trådar om det.
#32 inge svårt att få tag på ormfoder för 1-7kr styck på vuxna. Hänger på vem man känner eller känner till och bor.
Ligger en annons på repti nu som sagt. Inte från personen du köpt din ifrån utan den andra snubben som finns i kalmar. Vet tre varav 2 jag känner till lite smått. LÄNK
Får se om han nu tänker sluta. Tycker mig sett liknande annons för nån mån sedan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Oj j'vlar :o Bor ju i småland, fult att fråga men skulle du kunna lämna namn (PM) För jag vill inte alls råka köpa djur från den familjen :s

#6 Som Maria säger, du kunde kanske PMa namnet på henne till oss som bor i Småland.. Man vill ju ogärna råka på henne!
Fy.. Skulle flippa totalt om jag skulle se någon behandla något djur sådär. Bara slänga och skit.. Nej fy fan..
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)