Tips på galler till "rasthage"?
Har en idé om att sätta ihop galler och göra som en rastgård till mina råttor som dom kan vara ute i nu i sommar, medans jag solar i trädgården.Någon som byggt egen bur eller så kanske vet vart man kan köpa galler och vad för typ av galler jag ska använda?
Jag brukade bara andvända någon överdel på nå bur o ta ut.
Gör likadant som #1 Lyfter bara av galler delen av buren och tar ut =)

Tänk på att råttor kan gräva rätt så bra bara :)
Jag byggde en trekantsbur med hus, ung. en sådan utebur man har till kaniner. Det är då galler mot marken också, även om gräs etc. "går in" i buren. Man kan sedan ställa in lådor med jord som de kan gräva i. Glöm bara inte att de måste ha något slags skydd mot sol och som de kan känna sig trygga i då utomhusvistelse kan vara stressande för vissa rådisar.
Bild på en bur som inte är min, men principen är lik: http://www.karlshamnszoologiska.se/bilder/utebur.png
Man har råttorna ändå under uppsikt som man ändå ska ha när man har dom är ute . så då har man koll om dom börjar gräva sig ut eller får för sig att vilja gå på ett äventyr. =)
Överdelen på en bur :-). Sedan givetvis med nån inredning och solskydd. Skydd över vattenflaskan så den inte blir kokhet.
Jag har kört kompost galler jag haft till illrarna. Svettsat ihop 2+2 så det blir väldigt smalt mellan galler. Sedan knippsat några av mellan pinnarna så de inte kan klättra uppåt lika bra.
iof inte hel säker till råttor. Men man kanske skulle kunna sätta på ett höns nät mellan varje del.
Lite pyssel.
enklast är typ höns näts liknande. en ram. spika fast. fixa luckor :-D
med egen gård kan man gräva ned sidans kanter en bit. går även att att på ett snyggt sätt. gräva upp gräset. vända upp och ned. lägga dit ett nät i botten. eller en liten nät låda som går upp på kanterna. sedan lägga tillbaka grästuvan och snygga till.
Anpassa delen man gräver ned till buren man väljer att ha över. får man lite mer säker bur. men även inbyggd gräv möjlighet.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för alla svar 
Jag har byggt bur förr med hönsnät,många år sen.Men hade tänkt mig en rastgård mer utav galler..Jag får leta vidare på annat sett.Men gulligt att ni svarade, och många bra idéer!
Klättrar inte era råttor över galler?
Vi skulle aldrig kunna ha något "stängsel" som de kan ta sig upp för, de skulle sticka direkt. :)