Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1978 ggr
Nicciz
0

Vad är en seriös uppfödare?

För dig?

Eftersom alla tänker och tycker lite olika så vill jag gärna veta hur ni resonerar…

så sätt igång och fundera och skriv… Skrattande jag ska bara dricka upp mitt kaffe och fundera på min formulering… *lol*

KAGE
0

En med erfarenhet som planerar sina kullar och inte bara är ute efter att tjäna pengar.

/Karoline.

KickanW
0

Någon som planerar och har tålamod.

Som läser och kan väldigt mycket, som väntar på de perfekta råttorna och har mål med sin avel.

Kortfattat.

Nicciz
0

Kage, vad för erfarenhet menar du? Just av avel, eller om råttor allmänt, jag tänker att alla måste ju börja någonstans… så vill bara förstå..

Kickan, vad är ett tillräckligt mål då? En färg? En typ?

LeTigre
0

En som:

• kan väldigt mycket men inte tror att h*n kan allt.

• väljer sitt avelsmaterial noga och följer upp sina kullar lika noga.

• inte säljer till vem som helst.

• inte tar för många kullar och är noga med råttornas (både föräldrar och bebisars) hälsa, ålder och vikt. 

Ungefär.

Babbett
0

Någon som älskar sina djur och vill det bästa för dem och deras avkomma, samt planerar långsiktig i sin avel.

+ en massa andra saker som jag inte nämner sedan de är rätt självklara.

LeTigre
0

Jag vill att min uppfödare avlar på temperament och hälsa före allt annat, färger och hårlag kommer alltid efter, det är en bonus liksom.

KAGE
0

#3: Erfarenhet av avel.
Sjävklart måste man börja nånstans, men när man börjar är men inte en uppfödare så jag räknade inte med sånna.

Jah + det där med att inte sälja til lvem som helst.. det är viktigt

/Karoline.

KickanW
0

Målet ska vara att få fram friska råttor med bra temperament… Och att man alltid följer det målet. Alltså inte folk som avlar just för att "jag vill ta en kull på den här snälla råttan" utan som ser på det mer långsiktigt än så.

Nicciz
0

En bra uppfödare för mig är en

-Som sätter sina djur i första rummet.

-Som avlar långsiktigt med flera mål och för att bidra med något viktigt till den art de föder upp.

-Som har en bra avelsetik som jag kan stödja och egna tankar omkring den.

-Som väljer ut de bästa och inte avlar på alla för att man måste och kan av olika anledningar.

UpptagetNamn
0

- En som väljer ut avelsdjuren noga.
- En som inte tar kullar hej vilt utan planerar & tänker; _varför ska jag para just domma råttorna?
_- En som har stora burar, ger råttorna bra mat & veterinärsvård om det behövvs.
- Någon som ger allt för sina råttor & för att dom ska ha det bra.
- Någon som är intresserad av avel & inte tar kullar för att det är kul, utan för att hon/han vill sätta underbara & friska bebisar till världen.
Kommer nog inte på nått mer nu.

Freke
0

För mig: är en seriös uppfödare någon som står för upp för sina djur och vill deras bästa, sätter dom före sina egna val för det första valet har den ju redan gjort genom att skaffa djur.

Sen ser till att det är friska djur och om de inte skulle vara friska ser till att de får den medicinska omvården som de behöver(har hört alldeles för många som felbehandlar sina djur) Att djuren har ett bra temprament och är trevliga.

Står för sina val inom den aveln som de valt, och inte försöker förklara bort sina misstag på andras tidigare val inom avel. Och som är villig att visa upp sitt hem för att ta bort ALLA spekulationer om att det eventuellt skulle kunna föreligga några som helst misstankar om att djuren skulle misskötas eller på annat sätt fara illa eller vara sjuka i hemmet. Och att ALLA förhållnings regler enl. div lagar  och rekommendationer följs.

Med andra och ENKLA ord… Att Djuren sköts och mår så bra dom bara kan och lever så väl det bara går.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

gulzebra
0

Jag kan nog sammanfatta det med sunt förnuft och vett i skallen. Har man det så kan man gå hur långt som helst i sin avel och har man det inte så kan man aldrig bli seriös.

(Nej, jag orkar inte tänka ut vettigare svar än så och det jag skrev lät bra tills jag skrev ner det xD)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nicciz
0

#12 Jag tycker det var ett utmärkt bra svar Skrattande

olydia
0

Någon som är genuint intresserad av råttor och tror att den kan förbättra tamråttan på något sätt och inte gör det för att få söta bebisar eller någon annan självisk orsak men det tycker man skulle vara självklart.. Har mycket kunskap och erfarenhet av råttor, har noggrann koll på sina linjer och sätter temperament och hälsa först.. sen kan jag ju lägga till massor med andra saker som jag tycker men generellt..

Absinthe
0

Seriös uppfödare för mig är inte någon som berättar solskenshistorier utan en seriös uppfödare kan berätta både positiva och negativa saker om sin/sina linjer de håller på med. För kan man sina linjer som man föder upp på så vet man starka sidor och svaga sidor. Och en uppfödare tycker jag ska vara så pass ärlig att alltid berätta starka sidor som svaga sidor för intressanter. Och som någon skrev att man ska kunna få komma hem till en uppfödare för att se hur djuren har det.

Råttorna välmående ska ligga i centrum, de ska ha bra burar, bra mat och leva i flock. De ska ha tillgång till en bra vetrinär det behövs.

Vilka råttor som ska avlas på ska vara i en plan om sin egna linje att med orsak att förbättra och få fram friska råttor med det bästa tempramentet. Uppfödaren kan mycket om råttor och vet vad som krävs för att de ska må bra och de ska kunna grundläggande som färger och hur vissa anlag nedärvs osv.

De ska ha ett bra mål med sin avel och inte bara få fram de mest eftertraktade råttorna i sverige utan det ska vara en variant som man själv fastnat för som ligger varmt om hjärtat och med avsikt att förbättra och inte enbart sätta gulligulliga bebisar till världen

De ska inte sälja till vem som helst och ska inte sälja till avel i första hand då det är uppfödaren själv som håller på med sin linje och inte alla andra. Men sen kan ju folk höra av sig om att vilja ha avelsdjur och då tycker jag ju iofs om uppfödaren får veta deras avelsetik osv att det ska gå att överväga, men man väljer noga så att säga.

Vad folk tycker är seriösa uppfödare är upp till var och en, jag tror att man väljer de uppfödare man tycker om just för att de tycker som en själv. Jag väljer bort de som inte tycker som jag, men det är väl för att man tycker att ens egna råttor har det bra och då är "min" metod bra så att säga och om andra tillämpar den också så är de högre än de som gör annat? Det är väl oftast där det skär sig mellan erfarna och oerfarna just vilken råtthållning somär bäst då båda kanske anser att deras djur har det bäst. (lite off topic där)

Men gud så här på morgonen kan inte komma på mer för tillfället. Håller dock med de andra mycket om erfarenhet och det också. Men man måste börja någonstans och då är det klokast att skaffa sig en mentor med erfarenhet, bara det är seriöst då man verkligen vill råttornas bästa när man skaffar sig en mentor som hjälper när det behöövs och är som en master som lär upp lite. Tar man åt sig av sin mentor kan jag tycka att det är mer seriöst än att börja avla själv när man inte kan ett dugg. Så länge motivet och målet är gott och bra.

Terato
0

Ni skriver så bra saker!

Nickar och håller med helt enkelt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

wintermynta
1

En en seriös uppf för mig är en person som

* Baskunskaperna för att avla. Dvs man kan tillgodose alla råttors behov på ett tillfredställande sätt. Man vet tex hur man tar hand om en dräktig hona eller vilken kost bebisar ska ha samt lite gentiklära. Ex att man åtminstone vet villken fär samt teckning ens råttor är.
* Reggar alla sin råttor i srs eller åtminstone har någon slags dokumentation över sina linjer så man kan gå tillbaka om det skulle bli nå problem.
* Som inte gör skillnad på sina råttor. Alla är lika mkt värda men kan ha olika behov och att man har förståelse för det.
* Har vettig avelsetik.
Sen finns det så mkt mer men detta är va jag kan komma å just nu.

Sigge62
0

Det er väldig interessant läsning!

Jag tycker der er mange rigtig bra kriterier til uppfödare, och jag vil självklart kigge kritisk på mig själv, og se, om jag uppfyllar alle jeres behov!

SweGizmo
0

En seriös uppfödare för mej är:

* att uppfödaren självklart vet hur man ska ta hand om råttor, dvs med mat av olika behov osv osv.. ja ni vet. 

* Använder bra djur, livslängden i råttornas släkt ska vara bra och tempramentet och psyket ska vara bra.

* När uppfödaren anser att "Hem är viktigare en pengar", och att ungara är friska och krya, samt vara 5 veckor minst och väga minst 90 gram då. ja ni vet standard kraven.

* Uppfödaren vill veta om något händer med ungarna och att man kan höra av sej till uppfödaren när man undrar något.

Så för mej spelar inte SRS någon roll, en uppfödare kan vara seriös utan att vara reggad uppfödare.

Min blogg: SweGizmo.se

Freke
0

*

Hälsn. Freke

Freke
0

undrar vad de "seriösa uppfödarna" själva tycker???

Hälsn. Freke

Freke
0

Tycker det är lite facinerande att det bara är ett fåtal uppfödare som svarat i denna tråd.. Det visar hur seriösa dom andra är tycker jag…

Hälsn. Freke

[Castaway]
0

#22 Eh.. va? Är dom inte seriösa för att de inte svarar på en tråd eller vad menar du??

Freke
0

Ja… Faktiskt… Det är en tråd som läst 430ggr och har 23svar…

Så ja lite så är det… av de som är uppfödare här, hur många har läst det och hur många har svarat??

Men de kanske tycker att dom är så duktiga så att dom inte behöver motivera eller säga vad dom står och svarar för??

Vet bara vad jag skulle vilja ha och veta av en uppfödare… 

Seriös eller Oseriös..

Hälsn. Freke

Ladyinred
0

Men, de e ju ett gäng uppfödare som har skrivit här redan…

Allamej
0

Jag skriver här enbart för att jag har hårfärg i håret och inte kan se annat än dataskärmen för jag är mer eller mindre blind.

En seriös uppfödare för mig är:

Någon som sätter djurens väl i första rummet.

Någon som inte avlar bara för avlandets skull utan som har minst 2 olika anledningar till kullen.

Någon som inte säljer alla ungar utan som även har kvar avkommor för sin egen och avelns skull.

Någon som jobbar aktivt för råttornas bästa, både ang. djurens skötsel och för att främja goda relationer till andra uppfödare.

Någon som ser bortom sina egna behov att hävda sig inom en viss färg eller typ.

Någon som har hälsa och temperament som sina grundstenar.

Det är bara några småtankar jag har om det hela, snart dags att skölja.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Falurven
0

Jag tycker att alla andra har svarat så bra, att jag själv inte har något att tillägga :) Jag håller med dom flesta av er som skrivit här, och tycker absolut att råttorna ska avlas fram på ett bra vis och sedan skötas på ett bra vis. Vilket ni redan framfört rätt väl här :)

Det är viktigt att man avlar på de djur som är starka och friska och som kan tänkas ge just, bra avkommor. Sen ska man veta vad man håller på med också, när man väl sitter där med ett gäng råttbäsar.

Kort sagt, jag tycker en seriös uppfödare ska sköta sina råttor på bästa vis och veta vad dom håller på med när dom vill hjälpa råttbäbisar till världen.

Mvh Nathalie

Nicciz
0

puttar upp för det är på tapeten Glad

sockerrattan
0

Alla som håller på med uppfödning hoppas jag att tänker på råttornas hålsa!

Mia//

Freke666
0

*putt*

Thirre
0

(Nu blir det som en liten överlapp till en annan tråd..) Men, innan man klagar på att det inte är några uppfödare som svarar kanske man skall ha statistik på hur många av de registrerade uppfödarna som har ett konto på denna sida och hur ofta de är ute på nätet och skriver svar på olika forum. Jag tror inte att det är så många och kanske tycker de som jag att det har redan varit många bra svar i denna tråd.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Nicciz
0

http://i33.tinypic.com/16kz05e.png

Nicciz
0

putt till mizzive

mizzive
0

tackar! :D

den här tråden gav bra svar, men väcker samtidigt lite fler frågor.

En uppfödare, bör den vara kontaktsökande? för jag har fått för mig att många verkar vara rädda för att ta kontakt via telefon. . .

Vilka uppfödare är att rekommendera?

Nicciz
0

#34 Jag tror det någon gång i tiden fanns en undersökning här på RIF, om hur många av oss råttägare som hade psykiska problem. (obs att jag bara spånar nu) men antalet som svarade -Ja i någon form var väldigt högt. Det kan kanske vara en del i att många är lite tillbakadragna för kontakt. Vet att många har telefonfobi, och andra sociala funktionshinder iaf.

Men bör och bör… det beror ju väldigt mycket på hur stort behov man har av att skapa nyköparkontakter tex. Sen är det ju många som öppnar upp sig efter lite mailkontakt tex. Då kanske det inte är lika läskigt som att helt plötsligt få ett samtal från någon helt okänd. Men som sagt jag spånar bara nu. ;)

Jag tycker det är upp till var och en att bilda sig sina egna uppfattningar av uppfödare. Det är ytterst sällan jag "rekommenderar". Men dem jag själv köper av rekommenderar jag ju indirekt genom att stödja deras avel. Och iom det står jag bakom deras avelsetik. För mig är det viktigt att uppfödaren är öppen om sin avel och etik. Att man står för för och nackdelar, att man har en rimlig förklaring till varför man tex parar på en linje med "något fel". För mig är det viktigt att man vet om att man gör det och kan motivera varför. Plus självklart allt som redan är nämnt i tråden då. Man får hitta en uppfödare som man får bra kontakt med tycker jag. För det är viktigt för alla parter. Att man kan sammarbeta, eller iaf kommunicera genom minst hela råttans liv. En uppfödare som inte bryr sig om djuret dem sålt, och undrar hur det går, dem ger jag personligen inte så mycket för. Då kunde dem lika gärna sålt till zoo… om du förstår min tanke.

kamikazerat
0

Det finns många sätt att kontakta människor nu för tiden.
Initialkontakten behöver inte tas via telefonen (säger telefonfobikern..).

Du har alldeles rätt där Nicciz.

Terato
0

#34 En väldigt bra fråga!

Visst kan det vara bra att vara framåt som uppfödare. Men jag tror det viktigaste är personkemin. Det ska helst stämma mellan uppfödare och köpare.

teratos.r8or.se

mizzive
0

Nej det är ju helt riktigt men utan telefonkontakt så är det svårt att lösa exempelvis om någon ska möta upp för djurtransport… Mail tycker jag själv är helt okej men börjar bli mer och mer övertygad om att om man inte puschar på någon via telefonen så blir det ingenting.

Men men, hoppas att det bara är jag som haft lite otur! :D

hus-musen
0

jag hatar att prata i telefon med folk jag inte känner, föredrar mail eller sms. har heller aldrig haft problem med att få köpa råttungar via mail som tur är=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#38 Ja, då har du haft lite otur. Är uppfödaren förresten lite svår att kontakta skulle jag se det som en varningsklocka.

teratos.r8or.se

sockerrattan
0

Jag pratar hellre i telefon än skriver! Kan bli lite problem ibland…

Men självklart går det alltid att kontakta mig både via mail o telefon!

Mia//

Terato
0

Det är väl kanske bäst, om man är öppen för fler kontaktsätt.

Men träffas vill man ju gärna göra, innan köp. Eller åtminstone ha etablerat en bra kontakt per telefon!

teratos.r8or.se

idisen95
0

En person som har läst och kan jätte myket om avel,genitik och sjukdommar och allt annat om råttor, Dom ska tänka på att råttan har det bra och ha väldigt myket tålamod och inte sälja till djuraffär eller ge dom som ormat endast seriösa köpare. Inte ta kullen för skojs skull utan för att få fram fina friska och underbara råttor.

sockerrattan
0

Tänka på råttorna inte bara sig själv!

Mia//

Lancia
0

puttar denna då det känns relevant atm även om den är gammal som gatan

Engagera
0

En bra uppfödare är den som

• tar sitt ansvar på både gott och ont
  • avlar med god hälsa/gott temperament i fokus
  • är hjälpsam
  • vågar fråga/bli hjälpt
  • med mera!

Enligt mig då!

RaGooN
0

För mig är en seriös uppfödare en person som:
¤ Mer än gärna har kontakt med köpare.
¤ Som avlar på friska och djur med bra temperament.
¤ Som har fina och rena ytor för sina djur.

Ja jag kan skriva massvis mer, detta är ju vad jag tycker.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

mikeiko
0

Haha, det är ju mycket lättare att säga vad en oseriös uppfödare är…

Jag håller med om vad folk tidigare sagt, men vill även lägga till att jag tycker att det är väldigt viktigt att uppfödaren också hanterar ungarna mycket, så att de är handtama vid köpet. Det märks verkligen en JÄTTEskillnad på bebisar som fått mycket mänsklig uppmärksamhet och kontakt, och de som mest hängt med andra råttor. Det här är ju också något som ofta påverkar råttans personlighet i hela dennes liv.