Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1380 ggr
Nekromantix
0

Hjäp med färg :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla glada! :) Nu finns det underbara små bebbar här hemma, dom växer så det knakar och mamma Kaylan mår prima, MEN en av ungarna föddes med en färg som jag inte alls var beredd på, jag var helt övertygad om att ungarna skulle födas till svarta små skönheter (då det finns mycket svart i generna bakom), och eventuellt få mamma kaylans vackra blåa färg. Majoriteten av ungarna blev svarta, en är jag nästan säker på att han är russian blue, och sen den lilla tösen som jag nu behöver hjälp att färgbestämma, bilen är lite dålig pga kass kamera, men jag kan beskriva henne lite också, hon är ljusgrå, hårstråna är liite mörkare i toppen, och sen så har hon nästan som en mörk ål längst ryggen (?!), hon ser i princip ut som en sibirisk dvärghamster, haha. "ålen" syns inte jättemycket på bilden, och den kanske försvinner senare? Så, vad tror ni nu att hon är? Jag tänkte på pearl först? Är jag helt ute och cyklar då? Tacksam för snälla och trevliga svar ;)

(Bilden är på 3 av ungarna för att jämnföra, det är den ljusatse jag är osäker på, för den andra tycker jag ser ut som russian blue?)

Sen tänkte jag lägga upp en bild på mamman till ungarna också, har pratat lite med Linda (Absinth) angående hennes färg, och hon tyckte det var lite svårt att se på bild sådär, vad tror ni? :)

Nekromantix
0

Här är mamman, Kaylan :)

zickan
0

Kan inte få russian blue om inte både bär på det.
Det du har är en mink eubk, black eubk och något som just nu liknar pearl/mink.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MissCaandy]
0

kan det ljusa inte vara en black roan?

Nekromantix
0

Okej, det hade jag ingen aning om :) Trodde att den mörkaste ungen var Russian blue eftersom jag har en russian blue hemma som liknar den lille bebisen mycket i färgen. Men då får vi väl helt enkelt se hur den lilla ljusa utvecklas :) Tack för det snabba svaret! Vad tror du att mammans färg är? Mvh Anna

Itchy
0

mamman är blue

You can't spell Bitchy without Itchy

Nekromantix
0

Okej, jag tänkte också att mamman var det, men Linda (Absinth) sa att hon kunde vara lavendel? (har aldrig hört talas om färgen, och jag är nääästan helt säker på att hon sa det, var dock några månader sen så det kanske är en efterkonstruktion ifrån min sida…hahah)

Dramatik
0

Den ljusa ungen ser ut som en pearl/dark pearl tycker jag:)

Katrin82
0

Jag skulle säga dark pearl, Black & mink..

Nekromantix
0

Har precis tagit lite nya bilder på bebisarna, dom 3 bebisarna som jag var osäker på har alla olika nyanser/färger, hoppas att ni ser bra på bilderna fastän det är en skitkamera :P

Nekromantix
0

Ensambild på den ljusa flickan :)

[MissCaandy]
0

Den ljusa ser ut som någon slags pearl..

[MissCaandy]
0

Kan dom andra vara mink  och blue?

zickan
0

Dark pearl går som mink untypical i sv, typ gravt silverad mink. Men den sista ungen är troligen en mink/pearl.

Din hona ser helt klart ut som en silverad blue hooded. Ser inte ut som en lavendel på det kortet. Men det kan vara lavendel med tanke på mink födda ungar.
Lavendel är en blue mink(pissig blue) finns ingen standard i sv ännu, kan reggas under blue untypical med kanske lavendel inom parantes bakom så man vet.
Vad har pappan för färg till ungarna?

Dom andra två är iaf helt klart mink och black. Kan nästan helt hundra även säga att den svarta kommer bli silverad.

Ta detta inte elakt. Men det ser ut som om din hona behöver lite mer mat, kanske kan ge henne barngröt en gång om dagen eller stödmata med lite extra vanlig nyttig mat under tiden som hon har ungarna.

Dramatik
0

#13 Dark pearl kan även reggas som Pearl ut, för det gjorde jag med min:)

Nekromantix
0

Tack så jättemycket för hjälpen! Ang mamman så kan jag berätta att det är en gammal bild :) Precis en vecka efter att jag fick hem henne, nu har hon riktigt bra hull för att vara mamma, och dom får faktiskt all mat dom behöver, både Torrfoder och "vanlig" mat såsom barnmat och det vi äter varje dag :) Jag tar det inte elakt det du skrev, jag håller med om att hon är lite tunn på bilden. Men när det gäller mina råttors mat så är dom lite väl bortskämda ibland, hehe, men det ska djur vara tycker jag, dom väljer trots allt inte vart dom hamnar :) Och jag har väldigt stor erfarenhet av råttor, så ni behöver inte oroa er, jag firar 10 år som råttägare iår :)

Men jättetack för alla svar ang färgerna, trots 10 år som råttägare så blir man aldrig fullärd, och jag har aldrig brytt mig så mycket om färger, mer om att råttorna är trevliga och underbara i temperament :)

Katrin82
0

Lilla Pearl honan var ju fööör underbar Kyss

zickan
0

Vad skoj. Ligger också runt där med nu :-D Om man bara är ägare så brukar man inte altid bry sig om färger. Även som ny uppfödare och van uppfödare så kan det komma vissa osäkra färger. Men när de är runt 2-3 veckor kan man ge en mer hundra färg sättning.
Du kan även googla på hawhtorn rat varaitys., råttfärger, linn+råttfärg, råttgenetik, rat genetic osv.

#15 det har varit så fruktansvärt mycket vanvård och dålig sköttsel från start detta år :-/. Tror man är mer uppmärksam efter allt som varit ;-)

Nekromantix
0

Precis, jag lägger upp biler på dom här när dom är lite äldre, dom fyller 2 veckor nu på onsdag, så kan ni avgöra bättre då :)

Och jag håller helt klart med dig att man måste vara uppmärksam, läst dom fruktansvärda trådarna om vanvård här på forumet, och kan verkligen inte förstå hur männinkor kan vara så grymma! Gråter Jag tycker också att det är bra med människor som säger ifrån om man ser något som kan vara fel, det är ju det enda sättet att upptäcka brister inom råttaveln!

zickan
0

#18 skön syn :-D. Med den inställningen kan man gå långt.

[r8ttor]
0

Jätte söta råttbebisar! :)

RaGooN
0

Fy vad söta. Blir sugen på att sno hit en och gosa med :)

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)