Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 781 ggr
[Jodine]
0

Mycoplasma eller förkylning?

Mina tjejer nyser typ hela tiden, låter lite som att de hostar men inget kuttrande, dock varken snor eller ögonklet, sover, leker och äter normalt, jättepigga och glada. Kan det vara en vanlig "transportförkylning", eller att jag har spån i buren för tillfället (fanns inget toa-lätt när jag handlade) eller är det mycoplasma? Just nu har jag definitivt inte råd att gå till veterinären så jag vill veta på ett ungefär, ifall jag ska "behandla" själv och vänta ut det eller försöka akutlåna pengar till vet.besök..

[MittNamn]
0

Byt spånet mot tidningspapper istället, det kanske hjälper. Annars kan du ge dem roiboste men honung (inte för varmt då försvinner det som är bra i honungen).

Thirre
0

Tror inte att det är utbruten mycoplasma. Byt underlag om det är det du tror det beror på. Det kan även vara som du säger, en förkylning som har kommit med transporten. Avvakta och byt underlag.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[Jodine]
0

Jag har blandat spån och tidningspapper/tyg just nu, så fort jag får råd ska jag byta ut det mot toa-lätt så får vi se om det går över. Men teet, finns det på affärer som typ Ica? Jag har vanligt Earl Grey te hemma, funkar detta också?

[MittNamn]
0

nej inget svart te eller grönt, då detta inehåller koffein,rent rooibos-te är det du ska ha.. brukar finnas i de flesta valsorterade butiker.

Det är nog bäst om du tar bort spånet helt och kör på bara tyg och tidningspapper.

mikeiko
0

Fråga i en tebutik efter rooibos utan tein, om du inte bor jätteknasigt till så borde det inte vara några problem att hitta :)

[Jodine]
0

Här finns det i princip bara Netto, Lidl och Ica att välja på så det kan bli lite kinkigt att få tag på det, men jag ska höra med hälsokostaffären i morgon om de har nåt.

mikeiko
0
[Jodine]
0

Jag var på Lidl för att köpa annat och såg att de hade rooiboste för 15.- så nu har jag ett paket, trodde faktiskt inte att jag skulle hitta det där.