Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1280 ggr
OompaLoompa
0

min råtta har skadat tassen

jag har 5 råttor och min ena har skadat tassen i förrgår.Hon hoppar från alldeles för höga höjder och det var så hon skadade sig.Hon använder inte den skadade  tassen direkt när hon går.Men hon sitter med den mot golvet och verkar tynga på den lite.Men hon ser halt ut när hon går.Jag har hållit i hennes tass men hon gör inget ljud eller så.Och känsel har hon i den det ser man för hon spretar lite på tårna men inte alls så som hon gör med den andra bakre tassen.Jag har inte flyttat henne till en egen bur för det skulle göra henne väldigt orolig att vara ensam det är jag säker på.Jag är så irriterad över att hon ramlade och skadade sig för jag blir orolig.men hon gör allt som vanligt ändå,klättrar osv.Vad jag vet av tidigare erfarenheter så kan inte veterinärer göra mycket med smådjur.Jag vet ju inte hur allvarligt det är,jag önskar hon kunde säga det.Hon ser inte ut att lida alls.Men det är svårt att veta med djur för dom behöver ju inte visa någon form av smärta även om dom har det.Vad gör man?

imilija
0

ta henne till vetten än då och kolla!

Ladyinred
0

hur många råttor har du, kanske kan hon ha med sig en kompis? sätt henne i en låg bur några dagar tills hon använder tassen igen, då kan hon flytta tillbaka. hon behöver vila den ett tag.

du har rätt i att veterinären inte gör nåt. jag har själv åkt in vid en sån här olycka och fick råden som jag ger dej nu.

Ladyinred
0

ah såg nu att du har 5…

men jag ändrar mig nog lite där. hon bör nog vara själv och ha tråkigt, för uttråkade råttor är stillsamma och det är vad vi vill att hon ska vara.

SweGizmo
0

du kan ju sätta buren nära dina andra råttor så hon åtminståden kan se dem kanske? eller är det en dum ide?

jag vet att jag gjorde det med min råtta när han skadade bakbenet.

Min blogg: SweGizmo.se

CamillaS
0

Råttor har väldigt bra läkekött så det där kommer troligen att läka mycket bra och fort.
Som dom andra säger sätt henne i en lägre bur så hon inte kan klättra så läker det snabbare. :)
Min råtta skadade ena framtassen förut, så hon haltade på den. Det gick över på några dagar bara. :)

hus-musen
0

Är du tillräckligt kunnig för att se om något är brutet eller har hon bara stukat tassen? Ligger alla leder osv rätt? Om de gör det så låt henne ta de det lugnt i en vilobur, är de brutet så kan de vara bra att uppsöka vett så att allting ligger rätt.

Hade sj en hane som haltade ett tag men inget var brutet så de fixade sig på en vecka.

Qui dormit, non peccat

OompaLoompa
0

Jag tror inte hon har brutit något eller jag är säker på det för jag har klämt lite på henne och hon kan stödja på det men inte gå.jag såg när hon föll och hon ramlade ner på alla fyra tassar och det måste smält i ordentligt i och med det att hon haltar då.Men hon gör allt normalt,äter osv.Ska flytta henne till en egen bur nu direkt då och hoppas detta går bort annars får jag ringa veterinär och höra med dom vad dom säger iallafall.tack för alla svar =)

hus-musen
0

#7 Ah ja men dåså=) Håll koll så de inte blir alltför svullet så ordnar de nog sig! Låt henne sitta med en lugn kompis så blir hon inte deprimerad heller=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

när jag haft djur som blivit halta så har det gått över på mindre än en vecka. vid benbrott har det tagit ca en månad istället.

mieeow
0

jag har faktist just nu en flicka här hemma som är halt… vet att tråden är gammal men undrar ändå..

hon använder inte sin baktass alls, eller hon kan nudda med den men inte lägga tyngd.  hon piper inte när jag tar på den,  har försökt känna om någon var brutet eller så men kände inget. dock har jag ju ingen erfarenhet av brutna ben så kan har fel. hon äter och dricker som hon ska, tror jag i alla fall, märkte det nyss.

så det enda är egentligen att hon inte stödjer sig på tassen alls… hon bor tillsammans med fem andra flickor i en hög bur så det blir mycket klättrande.

borde jag flytta henne till en mindre bur tillsammans med gamlingen på 2,5 år? eller ta henne till vet och höra? eller bara låta de vara?

svara gärna så snabbt som möjligt, jag är orolig för henne!!

[MissCaandy]
0

Tycker du antingen ska ta henne till vet eller sätta henne i lägre bur för att se om det läker

mieeow
0

#11 svarade du mig? :)  Jag har i alla fall goda nyheter! min tös, Lara, har börjat använda sin tass igen. jag gissar på att hon hade trampat snett eller något i den stilen så hon blivit lite gnällig och inte vågat gå på tassen, idag går hon på den och kan till och med stå på baktassarna igen! jag är väldigt lättad att det inte verkar vara något allvarligt! hoppas det går lika bra för dig, oompaloompa :3

[MissCaandy]
0

Jaha, grattis till dig och råttan då :)