Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2374 ggr
[MissCaandy]
0

Oförklarliga sår

Jag har skrivit om detta nyligen men känner att jag vill skriva av mig.

Dallas fick sitt första sår i ljumsken och stort var det! Det såg liksom uppflikat Trodde Bruce hade råkat bitit honom eller något.
Det läkte fint och efter bruce gick bort så hittade jag ytterligare ett på dallas hals, såg ut som en vampyr bitit honom typ.
Sen nu hittade jag ett på hakan.. Får inte titta på det ordentligt men det ser ut som ett större fast kort rivsår.

Vad är detta? :( Kan inte se några löss..
Han bor helt ensam tills jag hittar en ny vän till honom, så det är inte en burkamrat..

Ska ringa vet. på måndag för att kolla ohyra för säkerhets skull.
Vad tror ni det kan vara?

mikeiko
0

Har du möjlighet att lägga upp bilder på såren och hur han ser ut i pälsbotten?

[MissCaandy]
0

Får inga bra bilder för han tycker inte om när jag kollar på dom.

Han är väldigt orange i sin pälsbotten men inte "smulig" som det brukar se ut när dom har löss.

Han verkar ha tagit det väldigt hårt när Bruce gick bort. Kan han kanske vara barberande på något sätt? :(

Ska ju byta foder och sådär ifall det kan vara allergi.. Men fattar inte mot vad för han får musliblandning som är osötad med alla 4 sädesslagen som alla mina råttor har fått och jag vet att många ger sina råttor.

mikeiko
0

Barbering borde han inte få stora sår av, och kommer ju heller inte åt att göra det på sin egen hals…

Det kan vara smuts, kiss eller så, det skulle nog vara bra om du badade honom (köp ett milt oparfymerat schampoo, typ bebisschampoo, och använd tvättstället om han inte gillar vatten). Eller har han alltid varit gul/orange i pälsbotten? Jag länkar till en annan tråd som handlar om orange hud och bortgången burkamrat.

Kliar han sig mer än normalt? Då är det ohyra. Finns det något han kan ha skadat sig på i buren annars?

zickan
0

Låter nästan som skabb eller ohyra. Att han kliar sig själv och/eller blir biten.

Men kan även kanske vara något i buren som är vasst. Kolla igenom om det är någon ståltråd, gallerbit, plast del osv som känns vasst som kan behöva tejpas eller försöka fixas till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[MissCaandy]
0

Har kollat buren och han kliar sig inte :(

Ska kolla buren igen..