Går på toa överallt
Två av våra tre killar är helt hopplösa när det gäller toaträning. När vi har dem ute så kissar de överallt, hela tiden. Och inte bara revirmarkeringsskvätt, utan rejält med kiss. Vi hinner inte lyfta dem till den ströfyllda skål som ska agera toalett, så det funkar inte att toaträna dem på det sättet.
När de är i buren kissar och bajsar de också överallt. Det luktar fruktansvärt illa hela tiden. När vi precis har gjort rent allting så börjar de om på nytt. Helt hopplöst. Man känner lukten direkt när man kommer innanför dörren i lägenheten. Det är ganska otrevligt.
Hade honor förut och hade aldrig detta problem. Är det vanligare med hanar som inte kan kontrollera sin blåsa?
Finns det några tips på hur man kan försöka vänja dem av vid detta?
Råtor brukar med tiden lära sig vart man ska kissa och inte. De bestämmer det själva. Är dom fortfarande små?
Jag har fått uppfattningen om att de blir duktigare på att hålla sig till sina hörnor när de blir äldre.

#1 Förrutom mina då som hejvilt kissar överallt. Bajsar gör de fint i ett hörn, men kisset, det hinner de inte vänta med tills de har klättrat ner på voljärbottnen.
hmm mina har börjat att ALLTID stå på en hylla längst uppe i buren och trycka röven mot gallret och pissa så att allt hamnar utanför…så jag måste lägga tidningar eller papper på golvet utanför buren..lite smått irriterande.

#3 HA HA HA HA! Nej, jag vet, det ÄR inte roligt, det är sjukt irriterande. :D Men sådär gör mina ibland också. Det är som att det absolut bara MÅSTE skvätta när de pinkar! Helst ska det strilas genom ett hål i hyllplanet så att det faller en meter ner och skvätter enormt mycket (för just där under har man ju såklart knuffat bort all Toa-Lätt också!). :)
Jag tröttnade på allt det där kissandets från översta hyllan och så, så jag satte in en liten toa uppe på ett hyllplan, ankrad i gallret. Den toan använder dom konstant, mer än den där nere, så funderar på att byta plats på dom för toan där nere är större, men har inget hål så det blir svårt att ankra fast det.. MEn iaf, en toa på något hyllplan där uppe har fungerat jättebra här! Ett litet tips bara för att slippa kiss överallt ;)
Hahaha.. Ja ibland är deras kissande irriterande ;)

#5! Ah, måste provas.
Det är iofs en riktigt bra idé. Att bygga ett dass på översta våningen också. För nu både sover och kissar de där uppe. Det kan ju inte vara så trevligt för råttorna heller, kan man tycka.
Fast problemet med kiss när de är ute och springer kvarstår väl även om man fixar fler toaletter i buren? De har en "portabel toa" ute när vi släpper ut dem, men de kissar inte i den. De kissar överallt utom i den, i princip. Helst på oss.
Testa att byta material i toan också, jag har använt Toalätt, som har varit bra men som jag tycker luktar illa då det blir blött…bytte därför till aspspån/flis, men då förvandlades toan plötsligt till en rolig sandlåda man gräver i…
Nu har mina tjejer bestämt sig för att använda transportburarna som toa. o.O
(Har alltid buren öppen så de kan klättra ut på en stor byrå där jag har transportburar med tyg i, ett hus och en minifångst hängande intill.)
Så ja, Toalätt är kanske tillräckligt ointressant så att det bara duger att bajsa på?
Det är Toalätt jag använder. Det verkar vara FÖR ointressant för att ens kissas på.
När vi hinner upptäcka att de ska gå på toa typ i soffan och snabbt lyfter dem till toan så tittar de alltid på en med en oförstående blick. Typ "Vafan, vill du att jag ska bajsa HÄR? Du är inte klok."
:)
Haha XD
Har du provat tricket att lägga deras korvar i toan?

#11 När jag först började göra det - lägga korvarna i lådan - så blev de jätte förnärmade och bar bort korvarna igen. :D:D Men nu har de faktiskt vant sig och bajsar i hörnet med toan (på ett ungefär). Däremot får det inte vara många korvar i toan innan de börjar skvätta borta dem och gräva och ha sig så att allt hamnar på utsidan. Det är bestämda tösar detta. :D
#12 AHAHAHHAHAHAHAHAA *ser det framför mig*. Åh råttor är ju bara för roliga, man kan inte annat än att älska dem <3