Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1418 ggr
Ebbbaaa
0

Galler som hyllplan?

Jag har bara en liten undran, går det bra att ha galler som gyllplan? finns det risk att det fastnar eller liknade?

Zakaraa
0

Galler gör att de får klumpfot (har jag för mig att det hette, rätta mig om jag har fel) och det är inte bra. Ha istället något i plast, tex en bricka eller lock från IKEA som du sätter upp.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
0

#1 bumblefoot är ordet du söker, eller ja "klumpfot" på svenska.

Här är bilder på hur bumblefoot kan se ut, och den största boven är precis som zakaraa ofast gallerhyllor.

[MissCaandy]
0

Jag hade badrummshyllor som var i stort galler. En natt vaknade jag av att det pep som satan i buren och då hade bruce fastnat med foten :(

Ebbbaaa
0

okej tack! då vet jag, ska ta bort dem och sätta ditt ett riktigt hyllplan ;)

Ruska
0

Äsch, behåll gallerhyllorna men lägg en tillklippt kartongbit eller en tidning ovanpå! Så har jag gjort och det fungerar utmärkt. För att få dom att ligga kvar på plats får man förstås sätta nåt tyngre ovanpå pappen/tidningen: Ett hus, en matskål etc.

mieeow
0

jag tycker som ruska, lägg något över.

och förrestem, jag har stegar och sånt som ''små hyllplan'' eller liknande på två platser i buren, kan det också öka risken för klumpfot?

Zakaraa
0

ja precis som #5 säger kan du bara lägga något ofan på gallerhyllorna :)

Jag är inte så jättebra på sån här men jag skulle skippa alla Hyllplan som är av galler, eller lägga något över de.

Stegar ska inte vara nån fara vad jag vet, men det kan ju också bero på vad för sorts stegar och allt sånt. Min stege, som var hemmagjord av trä, gick sönder för ett tag sedan så jag har inget sånt längre. Mina har mer tygsaker som de kan klättra på, tex ett grovt hopprep, fleeceflätor osv

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Emmiiz
0

DET ÄR DET MIN GRABB HAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur blir man av med det? blir man av med det? har han ont? (verkar inteså iaf)

har har inte haft galler som ett hyllplan men han hade det ifrån förra ägaren men hon visste inte vad det var..

hur kan jag hjälpa han, han e lika stor som den största på bilden..

:'(