Utställningsburar
Jag har börjat bli lite nyfiken på utställningar. Jag undrar vad ni som ställer ut har för burar till råttorna under transport/utställningsdagen.
Något speciellt ni brukar ha med er till råttorna?
Lägg gärna in bilder på burarna ni använder:)
Har katt transportburar till våra, funkar väldigt bra! Med metallgaller framtill.
Jag använder också kattransport som jag har toalätt i och ovanpå det fleecetyg. Sen har jag alltid en hängmatta i transporten också, och så vattenflaska och Torrfoder :P
Använder en sån här till mina tjejer som jag tycker funkar jättebra

Vinter och höst - duna och öb burar
Sommar och vår - hamsterburar och kattransport.

Aha. så enkelt? Funkar kattburar till honor också?
Inte om du har extrema rymmarhonor, om dom vill kan dom ju säkert både klämma sig igenom gallret på framsidan eller tugga sönder själva plastdelen. :P Men mina honor har iaf aldrig gjort det, men sen brukar mina inte tugga på plast överhuvudtaget :)
Jag kör olika beroende på råttor som ska med och om jag kan åka direkt dit, mellan landa och tiden det kan ta innan jag är hemma.
Älskar dunaburarna modell mellan. Men de är svåra att få med då de inte går igenom alla dörrar. Kom inte in i nicciz hiss utan fick dra in vagnen på tvären.
Hade en till inredd som skulle med. En till hanarna och en till honorna. Men mina killar vägde för mycket så jag orkade inte lyfta vagnen med två dunor o råttor denna gång.
Måste kunna snabbt lyfta vid av/på stigning vid tåg/buss etc.
Men fungerar med det mesta. Finnarna använder petboxar i div storlekar.
Katt/hund transport burar. Hålla koll så kvaliteen är bra, inte kan gnaga sönder under resan när man inte kan hålla koll. Och att luckan inte har för stora hål.
Öb transporter, de runda ferplast? transportburarna, Hamster burar med vettiga mått osv.
Tänka på kyla, drag, värme, luftkonditionering i buren.
Typ den godis burk som vissa kört för att leverera råttor. Ger inge luft konditionering. Vidrigt liten. Svett, fukt, kiss bilder kondence och kommer inte ut. Droppar ned på råttan och råttan blir farligt fuktig till pissblöt. Får inte luft nog. Skadar hälsan massor.
Jag körde en filt över min dunabur så de inte skulle stressas och inge drag. Men kondence bildas snabbt. Även där. Måste hålla koll.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
en perfekt tråd enligt mig, har själv tänkt börja ställa ut så jag hade samma frågor särkilt när det gäller bur till utsälningen
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Tack för alla svar:) Jag har lite tankar på att börja ställa ut så småningom. Hade tänkt mig att köpa någon form av gallerbur att ha råttorna i, typ liten hamsterbur(nåja, inte för liten). Men katttransportbur var ju rätt smart får jag väl säga:)
Hur lång brukar en utställningsdag vara? Och vad har ni med er i matväg till råttorna?
Beror mycket på antalet anmälningar och hur strulfritt allt går, antal domare och tid de behöver etc.
Från frisk kontrollens öppning från ca 9-ca 17 verkar varit genomsnitt på de jag varit på.
Jag kör lite mat efter väder, vind och råtta. Just nu är det extremt viktigt med vätska, gärna lite socker/frukt socker vätska. Både vattenflaska och kanske en melon, vindruvor, gurka osv.
Torrfoder har jag hela tiden på plats i buren och med i en extra liten bytta ifall det tar slut.
Jag brukar även ha med barnmats burk/välling, vanlig nyttig tillagad mat. Men då även bra att ha med våtservetter ;-)..
Lite andra ting som kan vara bra att medha:
* extra fleace/bur material, kan bli nedkissat/svettigt/blött osv under utställningen och risken till förkylning på vägen hem ökar om man åker i fukt.
* klosax, nagelfil. Ifall man missat någon klo eller glömt fixa hemma
* fet hudkräm typ idomin salva, våtservetter. Bra för att snabbt rengöra en smuttsig svans. Eller bara torka av råttan lite snabbt, tassar osv. Om man gett lite kladdig mat.
* Block/penna att skriva upp sina nummer, kanske skriva upp de som vinner etc
* Vattenflaska, matskål osv
* Extra tröja/t-shit till ägaren ;-). många råttor tömmer mer än gärna sina tarmat och vid stress kan det vara lite diaree.
* luften kan vara riktigt kvavt. Många känsliga verkar åka på huvudvärk. så en tablett är inte helt fel.
* ställer man ut många råttor så kan man garanterat glömma att man hinner nått mer än snabbt toa besök. Smart att ha med något att äta och dricka. Maten som säljes brukar också vara mindre tilltugg och väldigt lite.
* Kontanter. Finns ofta lotto, prylar, regg papper och råttungar som säljes där.
Kan även vara bra att ha med sig handsprit. Brukar oftast finnas där, men kan va bra att ha en egen.
fins det något max/mina antal råttor man får ställa ut och vilka mini mått tycker ni buren ska ha
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Oj, tack för alla tips. Denna tråden ska jag definitivt kika i när det blir aktuellt med utställning:)
om någon har lust kan den skriv< en utstälning lista typ, vad man bör tänka på, ha med, hur buren ska vara osv om någon har lust, sen döpa tråden till utstälnings tips för jag tror att många skulle uppskata det
lämnar ett tassavtryck =) Kul att läsa =)
#11 finns inget max eller minimum antal på hur många man får ställa ut. Lovar att över 10 råttor är en pina och päst att hinna med om man inte har fler insatta som kan hjälpa till.
Endast på få utställninger som det kan vara begränsat. En jag kan på rak arm är srs årsmöte. Där är det bara utställning i pet och max 2? djur per ägare/person.