Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1925 ggr
Fridoliin
0

Sjuk? Hjälp!

Hej, är väldigt orolig för min ena råtta, så valde att skriva här för råd. 

Inatt när jag skulle sova (runt 01:00) så hörde jag massa konstiga ljud från buren. Först tänkte jag att råttorna bara busade med varandra som vanligt, men jag tyckte ändå att deras pip lät konstigt. 

Efter att ha legat vaken i ca 10 minuter och bara lyssnat på deras konstiga läten så bestämde jag mig för att gå upp o kolla vad dom höll på med.

Tänder i taket och ser att Liten (ena råttan) ligger själv i ena hängmattan. Medan Tantor sitter i hörnet. Helt plötsligt börjar Tantor nysa och sen börjar han "hosta". Vet inte hur jag ska förklara, men det låter fruktansvärt läskigt. blev skitorolig och stod o kollade på honom ett tag o kollade om jag kunde se något på honom som var annorlunda. Tog sedan ut honom och lät honom krypa runt i sängen.

Han visar inga andra tecken på att vara sjuk förutom den konstiga hostan.  Han var lika pigg som alltid tycker jag, mest lite begränsad då han var tvungen att stanna och hosta och nysa lite ibland och även "klia" sig på nosen. Funderade på om han kunde ha något i näsan då han lät lite täppt ibland plus att det kom lite visslande ljud ifrån näsan lite då och då. (OBS från näsan, inte lungorna)  

Satte in honom i buren igen efter ca en halvtimme och sedan bytte jag vatten. Då drack han som en galning! Tog lite pauser ibland för att hosta lite.

Låg vaken till 02-02:30 och bara lyssnade. Tyckte att det blev bättre efter ett tag då han inte lät alls på jättelänge. Sen somnade jag.

Kollade till honom idag på morgonen när jag vaknade och då lät han inget alls. Men sedan 10 minuter innan jag skulle gå till skolan så börjar han hosta igen. Inte lika brutalt som inatt dock. Han hostade nog bara 2-3 gånger under den tiden jag var hemma tills jag var tvungen att gå.

Nu behöver jag hjälp, är jätteorolig! Vad kan det vara?

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Anvariel
0

Lät det såhär?

http://www.youtube.com/watch?v=xPOtWR20ig4

Så lät min lilla snutteplutt när jag ganska nyss hade fått hem henne. Blev en antibiotikakur men hon repade sig jättesnabbt.

Eller låter det på något annat sätt?

Fridoliin
0

1# 

Precis så låter han! Förvånad

Blir det att sticka in till vet då? Hur mkt kostar det på ett ungefär. Pengar finns, bara så jag vet vad jag har att förbereda mig på. 

Har hostan kommit tillbaka och tror du att det kan smitta till den andra råttan?

/Frida

Anvariel
0

#2 Ja alltså jag är ju ingen expert på området på något sätt! Har bara haft/har tre råttor totalt. :) Men ja, hostan försvann helt efter bara ett par dagar på Baytril. Den har aldrig kommit tillbaka. Här kostade det en 600,- ungefär för allt men det där varierar ju enormt beroende på vart man går/var man bor. Smitta har jag ingen aning om - jag vet ju inte vad det berodde på. Men eftersom antibiotikan hade verkan så borde det ju ha varit någon slags infektion. Vet inte hur allvarligt det är när de låter sådär men jag hade inte hjärta att lyssna på min lilla bebis (hon var bara 6 veckor där…) när hon höll på sådär så det blev veterinär med det samma. Men gick alltså bra!

Meeeen, nu när jag tänker efter så tror jag faktiskt att Coco hann bli smittad och började hosta lite hon också i samma veva. Fast inte alls lika mycket. Men de fick Baytril båda två. Och allt gick bra. :)

Fridoliin
0

Okej vad bra! Då blir det vet snart då :)

/Frida