Svårt att få respons av uppfödare !!
Hej, hoppas att det är rätt ställe att skriva om detta !?
Jag är en vuxen mycket seriös råttägare som har sökt
en seriös råttuppfödare då min uppfödare har slutat med sinavel.
,MEN det verkar ju helt omöjligt att få någon att svara !!
Har ni verkligen så många rått köpare att ni bara kan strunta i nya seriösa köpare ?? För min del var det mindre viktigt med färg, öron typ etc etc utan en trevlig hanterad bäbis eller "slyngel" till en ensam hanne (kompisarna döda av ålder) var det jag var ute efter, även om den berörda uppfödaren inte hade något att erbjuda KAN MAN VÄL HÖRA AV SIG OCH TALA OM DET ??
Måste säga att vissa uppfödare inte gör "BRA" reklam för råttaveln, det känns lite som om det är en "klubb för inbördes beundran" När man läser här på forumet är vissa av er ganska "tuffa" mot folk som frågar om råd eller går i "rått tankar"/avel mestadels unga tjejer som kanske ställer lite knepiga frågor men är intresserad och vill lära sig kan då bli totalt nertryckta om det inte passar er(inte bara uppfödare så klart) Jag trodde att sådana här Forum ska vara informativa och trevliga..man ska kunna hitta bra uppfödare, ungar, tips och idee´r och framför allt fånga upp dom där som inte har tillräcklig kunskap men med lite stöd och uppmuntran kan få en kunskap om råttor så att dom på ett bra sätt kan ta hand om sina (kommande) råttor. Varje dag hittar man annonser om råttor som är från 3 mån och uppåt säljes pga "Jag har inte den tiden som krävs" konstigt att folk inte kan planera lite mer långsiktigt än så, man kan ju inte säga att råttor är långlivade eller hur?
Hoppas att jag inte trampat alltför många på tårna men jag tycker detta är ett viktigt ämne.
MVH, Catharina
Förstår din tankegång. Men hur har du hört av dig??? ibland kan uppfödare glömt att uppdatera sina mejlar osv så att dem inte sett ditt mejl.
Min blogg: SweGizmo.se

En liten snabb fråga (har inte tid med en längre diskussion nu - jobbtid är tydligen inte RIF-tid :P): var har du hittat uppfödarna du kontaktat? Här på RIF eller på SRS eller var? För jag har för mig att en del av de som står på SRS' hemsida inte är särdeles aktiva längre - rätta mig gärna om jag har fel, ni som har mera koll. Finns också en del gamla uppfödarhemsidor som inte uppdateras längre, vad jag vill minnas. Har dock inte kontaktat jättemånga uppfödare direkt så jag kan inte säga att jag vet hur det är. Vet att jag inte fått svar av någon, men minns inte när eller vem.
Jag har skrivit genom e-post. Dom uppfödarna jag kontaktat var genom rekomendation.Alla är aktiva här och någon skrev jag till 2 ggr utan resultat. Jag skrev ganska långa brev för att visa mitt seriösa intresse men det hjälper inte heller…så antingen har jag gjort ett dåligt intryck eller så behöver inte uppfödarna nya köpare..eller..
Många uppfödare vill hellre att man ringer till dom. :)

Hmm vart ju tvungen o kolla mailen.. XD
Jag försöker svara sågott jag kan, men ligger alltid efter i intresseanmälningarna. Det handlar nog inte så mycket om att man inte vill ha bra köpare, jag tror att många kanske inte har tid eller ens kull just då. Äh jag vet faktiskt inte, bara gissar utifrån mig själv :P men bra o seriösa köpare söker man alltid!
De enda mail jag inte ens svarar på är -Hej jag vill köpa grå råttor. För trots allt hur hemskt det än låter väljer jag att lägga min tid på de som tagit sig lite tid själva till att kolla upp lite mer och ger lite mer info. Jag kan säkert missa en o annan toppen köpare på det, men det ger mig inte ett seriöst intryck.
Ja jag ringer gärna upp men det är inte alltid man får tag i telefon numret eller får svar där heller, jag tycker det är bra med e-post först och känns det bra då hörs man per telefon. Jag tror nog att jag satte ut telefon numret.
Jag har strul med min ena mail, så jag lade ned den helt och bara kör på en annan nu. Vet två andra uppfödare jag inte heller kan maila. Mailet stuttsat bara tillbaka.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Antar att du inte mailat mig eftersom jag svarar på alla seriösa förfrågningar även om jag inte har kull just då.
Nej, jag har ej heller fått någon förfrågan, jag svarar alltid o har jag inga bebisar så hänvisar jag till andra uppfödare.

Jag är dålig att höra av mig men jag försöker göra de inom en månad. Just nu står allt stilla här pga mkt bråk iinom r8världen som tar energi. Ibland önskar jag att jag bara kunde få vara ifred och ta dom kullar jag vill utan att folk ska snacka bakom rygg.
Har även fullt upp med dom vanvårdade råttor som jag fått hem.
Men som sagt jag försöker alltid höra av mig inom en månad
#10 försökte maila bilderna osv. Men kan inte maila dig. Det stuttsar bara tillbaka på din msn adress.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
När jag köpte min nya flock lade jag först ut "annons" om vem jag är, vilka kunskaper/erfarenheter jag har och på ett ungefär vad jag var ute efter. Detta ledde inte heller till något :) Jag har även mailat många om intresse, och inte fått svar.
Det bästa du kan göra, i min mening, är att gå in på exempelvis nicciz eller zickans hemsida och kolla där om de har kull på gång om några månader (planerade kullar), där finns även länkar till andra uppfödare.
Man måste räkna med att det tar lite tid när man köper från uppfödare, och att man får vara ute flera månader innan man verkligen kan få hem råttor. Det är lite jobb och research, men är verkligen värt det i slutändan då du får friskare råttor och om det är en bra uppfödare även en lifetime support genom denne. Uppfödarna är ju intresserade av att veta hur deras kullar blir, sjukdomar, beteende etc.
Så, kolla vem som har kullar på gång, och kontakta (helst per telefon eller här på RiF) och ge en utförlig intresseanmälan med mycket info om dig själv och råttornas framtida hem. Säg att du är intresserad av unge/ungar från den specifika kommande kullen.
Om du inte behöver just råttbebis så finns alltid andra som behöver ett bra hem, skriv en annons här på RiF, så får du säkert napp ska du se :)
Lycka till!