Snälla hjälp mig !!
Hej!
Jag börjar bli lite orolig för min ena råtta (molly). Hon äter jätte mycket och växer bara med och mer!!
Jag ger mina råttor gnagarblandning som är för råttor, men andra säger att man ska ge pellets! snälla hjälp mig !!!
Jag har en till råtta som heter Macy och hon är inte lika tjock så jag börjar bli lite orolig för molly :( :S ! vad tkr ni man ska ge?
kan man motionera råttor på något sätt ??

Du kan ju börja med att byta ut gnagarblandningen mot ett basfoder som du blandar ihop själv, både billigare och bättre ^^ Det finns trådar med recept osv. om du letar runt lite här på sidan.
Vad ger du dom för mat utöver torrfodret?
Har du sett om dom bråkar om maten? Typ om Molly kör bort Macy och tar all mat själv?
Ang. motion så är det bara att släppa ut dom och låta dom springa på golvet, soffan, sängen osv. några timmar om dagen ^^ Eller leka med dom. Dom brukar gilla kattleksaker, typ sånna där fjädrar på en pinne och sådant :)
XOXO//Hua~

Blanda egen blandning! :) finns jätte bra recept här på sajten, så kolla det. Pellets bör du inte ge ;)
De ska ha fri tillgång till sin gnagarblandning och sedan människomat enligt tallriksmodellen minst en gång om dagen, gärna mer. Om hon bli tjock bör du mortionera henne och kanske dra ner lite, lite på färskmaten (?).
Låt dem springa runt någon / några timmar per dag aktivera dem med allt du kan komma på. Agility, låt dem fiska, ha dem i trädgården i sele när det är fint väder osv. :)

#2 Oj, du hann före x)

#4 Hehe ju mer information desto bättre!
XOXO//Hua~
okej :) tack så mycket! Ut över Torrfoder ger jag någon bit frukt/görnsake lite då och då ! :)
Jag har märkt att Molly kör bort Macy ibland men Macy kör bort Molly också ….
okej då ska jag börja släppa ut dom mer :) ^^
#3 Vad menar du med låta dom fiska??

Någon bit frukt/grönsak då och då är inte tillräkligt! Dom måste få färskmat minst en gång om dagen. Och med färskmat menar jag precis samma som du äter till middag/lunch ^^ Och dom ska ha kött minst tre dagar i veckan :)
Det finns flera trådar om detta som jag inte finner mig i att leta upp just nu men det är bara att söka runt på forumet som sagt, det finns massor med trådar om just detta :)
När du låter råttorna fiska så lägger du i lite ärtor eller majs till exempel i en skål eller i badkaret som du fyller med vatten och låter råttorna dyka ner och hämta upp dom. Fast detta är nog lite olika ifrån råtta till råtta om dom gillar eller inte, mina tycker inte alls att det är roligt att vara i vatten. Men man får vänja dom lite i taget. :)
XOXO//Hua~
Okej ^^ Mina råttor älskar att bada så de borde gå bra :) jag ska kolla runt lite så borde jag hitta ngt :)
Tsck för hjälpen ^^
Tack igen! :) det har gått jätte bra och båda orkar mer och är pigga nu :)