Orolig för mina råttor
Jag är är nybligen råttägare för första gången till hanar. Men nu är jag lite orolig för att dem är sjuka. Holger den ena hanen nös lite då och då men nu har Herman den andra också börjat nysa. Jag tycker också att dem sover mycket eller är det för att de är ungar? Borde jag åka till en veterinär och låta dem undersökas? Tacksam för svar
Råttor nyser ibland. Visst kan dom vara förkylda men det kan gå över.
Vissa bottenmaterial/strö kan få dem att nysa.
Jag rekommenderar toalätt, det är det allra bästa enligt mig.
och skulle de vara förkylda kan du alltid ge dem avsvalnat roiboss. Dock utan svart te! De e noga. Endast rent roiboos. Gärna med en klick honung (dock måste teet ha svalnat av annars förlorar honungen sina goda egenskaper man vill ha). Du kan även ha i en klyfta vitlök som toppen på det. Mina råttor älskar det dessutom!
Okej. Jag använder toalätt så det beror nog inte på det.

Angående TOA-LÄTT så vet jag flera som haft råttor som nyst av just TOA-LÄTT. Så var inte så snabba med att höja det till skyarna och utesluta det. :D
Råttor nyser då och då utan att vara sjuka. De kan nysa extra mycket om de bytt miljö eller om det finns nya dofter i rummet. Sen sover råttor mycket på dagarna eftersom de är nattdjur.
Okej! Tack för att ni svarar. Jag är ju nybörjare så jag har en del funderingar.