hur ofta städar ni buren?
jaaa.. hur ofta städar ni buren till era råttor & har ni honor eller hanar? skrubbar ni galler varje gång?
till mina honor städar jag 1 gång i veckan & skrubbar vid behov, oftast 1 gång i månaden
till hanarna städar jag ca 2 ggr i veckan & skrubbar buren minst 1 av de gångerna, oftast båda.. ( de är grisiga små stinkbollar ja *s*
)

Jag städar kanske en gång varannan vecka. Småplockar lite emellan, byter i toalådan och så… Skurar/torkar nästan alltid gallret varje gång jag städar. Brukar ställa in burarna i duschen och spraya på nåt fettlösande jox och sen gnugga upp ett lödder med en disksvamp och sen skölja av! Voíla! Skinande rent ;)
Har både honor och hanar förresten.

Jag städar ungefär en gång i veckan. Skrubbar buren kanske en gång i månaden.
Men jag torkar av hyllorna varje dag.
var tredje dag typ, men har både honor och hanar 14 stycken av varje, så toalådorna behöver tömmas rätt ofta. men det är ju inte direkt jobbigt. :)
Jag städar vid behov, men oftast småstädar jag 2ggr i veckan och efter ca 1 månad skurar jag buren, stor rengöring.
Jag har hanar och städar vid behov, ca 1 gång/vecka. Eftersom jag plockar ut allt när jag gör rent den så passar jag på att skrubba den på en gång.
jag har både hanar och honor,gör rent ca 1 gång i veckan, skrubbar galler och så 1 gång i månaden
har toalådor som jag plockar ur från varje dag men alla är inte rumsrena så
Städar till damerna ungefär en gång i veckan.
//frida
Städar till damerna ungefär en gång i veckan. Storstäd när det börjar lukta alldeles förjävligt.
//frida

ja torkar hyllor o så nästan varje dag. byter flecce filtarna o hängmattorna en gång i veckan. botten städar jag ungefär varannan vecka o storstädning av hela buren o gallret en gång i månaden.

jag grov städar en gång i veckan men bytar papper och sånt i botten när jag har det varje dag. när jag har papp pellet så bytar jag var 4-5 dag. torkar av hyllor varje dag. mina hanar tycker det är roligt att lägga sig i lite kiss så. om jag ska slippa tvätta de vrje vecka så måste jag torka och sånt ofta. kan vara jobbigt ibland men jag har vant mig så det är som en vanlig syssla nu så jag tänker inte på det.
men mina honor e så mycket renligare så där behöver man bara göra iordning var till varranan vecka.
tack för svaren :) mkt intressant att höra hur andra gör.. jag har ju det problemet att mina burar är så otroligt svåra att komma åt i.. så att enda chansen att få riktigt rent på hyllor & sådant är att lyfta hela skrället till duschen *s* har planerat att göra nya dörrar.. men den ena buren är lånad så den går det ju inte att göra det med 

nu var det en månad sen jag städade buren och det luktar fortfarande inte å den ser ganska fräsh ut :P
Mina töser har gjort om buren till ett stinkbo på en vecka, så då måste vi städa för att stå ut :) Det är det här med att gå på lådan… de har förstått halva biten, men kissa gör man tydligen lite varstans, hellst i hängmattan.

Mina råttor är otroligt renliga faktiskt , så jag städar min varann vecka , fixar lite emellan åt , det räcker änsålänge :)
Jag skurar buren en gång i veckan. Städar däremellan när det behövs (tömmer kisshörnan tex).
Jag grovstädar 2 ggr i veckan. Det behövs verkligen nu när det är så varmt ute.
jag brukar städa ungefär en gång i veckan.
jag städar och tvättar av allting minst en gång i veckan.
Jag städar när jag anser att det behövs, om jag tycker att det luktar väldigt illa så städar jag ju, annars plockar jag lite då och då :) Städar väl cirkus en eller två gånger i veckan. Galler och botten-skrubbning händer väl inte så ofta, eftersom att jag har en voljär :P Dushen är högst upp i mitt hus, på övervåningen, och råttorna bor i ett rum längst ner, i källaren :P och för att kunna få upp hela voljären i dushen så måste jag skruva isär hela, så det händer väl inte för ofta, men det blir sällan smuts och sånt på gallret eller i bottnen, mina flickor är renliga av sig :)
Vad har ni för bottenmaterial i burarna då? :)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Jag städar också när jag anser att det behövs och del blir ungefär 1,5 vecka emellan och då inte för att det luktar illa utan för att jag tycker att de ska ha det lite rent och fint.
Jag har också problemet att det är jättesvårt att komma åt i buren så jag måste lyfta bort allt när jag bara ska tömma toalådan. Gallret skrubbas inte ofta då det sällan blir skitigt, brukar torka av med en trasa i utgången för där kan det komma någon stänk ibland. Hängmattan och filten tvättar jag efter behov.
Jag har väldigt renliga killar så hittils har jag aldrig kännt någon äcklig pisslukt från buren :)
#19 Jag har toalätt i till mina, det är det jag tycker funkar bäst. Har iofs inte provat något annat, men varför byta bort något som är bra ?

Halloj!
Bra tråd detta :) har funderat över det sen jag fick mina råttor..
de bajsar o kissar överallt (jag har bara två st) så jag måste städa var tredje dag typ och det är så jobbigt att göra det så ofta.
finns det någon toalett av nåt slag som man kan ha i buren? hur fungerar det? sätter de sig verkligen där när det är dax? ;)
så tacksam för svar behöver verkligen få veta detta!
mvh =)
#22: Det går jättebra att ha en toalett till råttorna. Ofta så lär dom sig att gå på lådan snabbt också. Använd ett annat material än i övriga buren, annars så kanske de inte förstår att lådan är toan. Ställ lådan i ett hörn i buren och lägg i några bajspluttar, sen är det bara att vänta.. Förhoppningsvis på lär de sig snart att lådan=toa. :)
Jag använder ToaLätt i lådorna och tidningspapper i övriga buren.

vi har 3 hanar här hemma och 6 honor. Städar till dom en gång i veckan. Torkar av gallret lite då också. 1 gång i månaden plockar jag itu burarna för att tvätta dom ordentligt^^ och då blir det alltid helt ny inredning också:D så jag tror att jag tycker mer om städningen än råttorna, just för inreda buren är så jäkla kul!^^
Ordentligt; en gång i veckan. Sedan blir det att man småstädar lite där imellan.

Stor städar 1 gång i veckan,skrubbar buren mm;D..
Har två honor.
Jag städar en gång i veckan (allt).
En gång i veckan brukar räcka. jag har städdag på söndagar å då städar jag alla burarna :)
Jag städar en gång i veckan, mina två killar är ganska renliga av sig och går på toan, jag har en hemmabyggd bur så det blir lite tork av hyllorna och lite småplock här och där men mest i toaletterna…