Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1351 ggr
zickan
0

Uppfödares sätt

Har blivit mer och mer medveten på hur stor dubbel moral det finns i råttvärlden.

Haft ögonen på några uppfödare en tid. Det finns riktigt hemska problem i linjerna. När råttorna köps in har detta diskuterats. De har vänt på det för att säga att råttan endast  blir sällskap.
Sedan går det en tid och man får reda på att de avlat på råttan ändå.
Tom vissa tagit kull på tvivel aktiga djur utanför ramarna på rekomendationerna.

Vissa saker är dödliga ting. Bara för att den ur kullen man avlar vidare på inte har fått symptomer eller problem. Så betycer det inte att ungarna efter denne behöver få strul heller. Men problemen ligger ännu kvar i generna och kommer förr eller senare dyka upp.

Pinsama är att detta ljugande, smygande och konstanterande kommer ifrån uppfödare man själv funnit seriös och som andra tror är riktigt bra.
Men detta döljs till max bakom lögner och fina ord till de som inte  vet bättre.

Vad är det man vill ha ut från en ny inköpt linje med skit bakåt?. Varför vill man testa om det går att avla vidare på om det verkligen varit seriösa grova problem som knappt går att fixa?. problem dyker ändå sällan upp i första ledet efter.
Varför alla lögner, hemlighets makerier och falska påståenden.
Om man går ut med att inte avla på en råtta pga vissa problem som dykt upp. Då ska man väl för tusan hålla detta med eller iaf vänta så länge man kan innan man tar en kull?

Allt detta ifrån seriösa uppfödare man trode hade lite mer vett i skallen.
Varför hålla på så här?
Fler som märkt liknande saker om grov dubbelmoral?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Nicciz
0

Förlåt.. kan inte låta bli… -Told you soo Cool utöver det kan man inget göra, jag har bara nestämt mig för att undvika de uppfödare jag inte känner att jag kan lita på och hoppas att det biter dem i baken förr eller senare. Någon gång kommer det fram och det är bara att göra bättre själv :P

zickan
0

haha jo jag vet att du redan varnat mig :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Gerbilflicka
0

Det här finns hos uppfödare inom alla djurslag. Har velat ha marsvin, möss och råttor men alltid backat för att jag är så jäkla trött på hur folk beter sig. Är det inte dålig avel så är det dålig djurhållning eller dålig alternativt icke existerande moral.

Har ingen lösning på problemet. Jag tror att uppfödare lätt får lite hybris av att leka Gud och ser sig själva som störst, bäst och vackrast. Om man nu vet bäst så kan man ju lika gärna sätta upp sina egna regler också menar jag.

Med makt kommer ansvar heter det, men de flesta verkar ha missat den detaljen eller tappat bort den på vägen. :(

Banankaka320
0

Man kan ju spela sims och avla fram massa mutationer hos människor istället :o xD

[oboybabe]
0

det är faktiskt sorgligt även för oss som enbart vill ha sina pälsbollar som sällskap som inte vet hur vi ska kunna veta hur dom har avlat. Tycker det är skrämmande att detta sker både för oss mattar och hussar och djuren som även dom tar skada av det :(

gulzebra
0

Det är la bara att anmäla de som avlar på skit och hoppas på det bästa. Enligt L80 får man inte avla på djur som nedärver egenskaper som medför lidande för avkomman.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[oboybabe]
0

Jo så är det ju men folk struntar ju i det tyvärr =(

gulzebra
0

Folk får sluta strunta i det helt enkelt :P
Iofs så görs det nog ingenting åt det, men det kanske kan ge uppfödarna en tankeställare iaf?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[MissCaandy]
0

Ursch, tycker man ska tänka på djurens bästa :(

Ska man ta en kull så ska det ju vara för att man vill få fram någonting. Få fram fina, friska och välmående råttor.
Ska finnas ett syfte med parningen.