Tälta med råttor?
Om ca 2 veckor ska jag ut på ett litet projekt som går ut på att leva i skogen i 2-3 dagar och ta vara på vad naturen har att erbjuda, så att säga. I ett tält.
Därför undrar jag, hur känsliga är råttor egentligen? På natten hade dom fått sova i min sovsäck förstås. Ser det framför mig, försöka få upp en middagsfirre med en råttis på axeln. Primitivt.
Men självklart vill jag inte utsätta mina barn för någon onödig risk. Är dom känsliga för väderomställningar? Lätt att dra på sig förkylningar även om det är varmt i luften?
Tacksam för konstruktiv information! :)
Mina förra råttor tålde allting, dem blev inte stressade eller förkylda. Men jag gillade inte tanken att dem ska sova i din sovsäck, för där är det trångt och dem kan inte fly om du rör dig i sömnen så en bur tycker jag verkligen du ska ha så dem kan komma ifrån lite och vila i sin "privata" bur. Sen kanske dem lockar till rovdjur? Du bör aldrig lämna dem själva där inne.
Men jag skulle mest oroa mig för värmen då tält blir lätt väldigt varmt och dem är mer känsliga för värme än kyla.
Lämna dem hemma är nog bäst om du inte har en möjlighet att ta djuren därifrån så fort det blir "fel" väder för dem.
Bur hade jag ju såklart haft med mig. Nu fick jag en idé.
Hade ju iofs gått att bo i bilen med dom. Ner med fönsterna några cm för luft och mycket fleece att bädda med för deras del.
Sjukt mycket att tänka på inför någon sån här grej. Ifall alla briljanta ideer som hade gjort detta genomförbart hade gått i stöpet så får jag nog låta någon låna min lägenhet under några dagar och vara barnvakt åt dom. Bara det är ju ett mission i sig :)
Men en bil blir ju nästan varmare än ett tält i solen xD
Hoppas det löser sig allafall:)
Jag funderade på detta jag med! Skall ju åka iväg rätt mycket i sommar och det hade varit roligt ha med sig råttorna. Dock skall jag ju vara viking så jag måste försöka komma på en bra sele i vikinga stil. Dock är jag inte säker på att det finns plats för en rått bur i tältet. Vet inte riktigt.
Men det hade ju klart varit kul att ha med dem när jag kommer vara borta rätt mycket där i juli.