Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1475 ggr
Anvariel
0

Råttors dödsorsaker

Det har diskuterats tumörer och annat i andra trådar så jag tänkte att det kanske vore intressant att skapa en tråd om vad råttor har dött av och vid vilken ålder. Jag har ännu inte haft någon råtta som har dött då jag blev råttägare för bara ett halvår sedan, så jag kan inte bidra. Men skriv gärna vad era råttor har dött av (och kön på råttan) så man skulle kunna få fram lite semi-statistik.

Thirre
0

Vilken tur att jag då sparar alla stamtavlor, skriver dödsdatum och orsak. Skall bara hämta pärmarna så skall jag skriva upp de jag orkar, kommer inte ta alla, vad jag tror, utan under en viss period för att det inte skall bli missvisande. Om jag enbart skriver ut några som jag själv har valt blir eventuell statistik missvisande.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Serena
0

Nu vet jag ju inte dödsorsak. Men min 6,5 v Columbus blev snuvig, vi gick till vet och fick antibiotika, en halv vecka senare blev han uppsvälld övermagen, såg ut som att han ätit en pingisboll hel och han dog i slutet på dagen.

Detta var en söndag, jag planerade att gå till vet på måndagen. Men det hanns inte =(

Thirre
0

Tusan! Uppenbarligen har jag tappat bort det papper som jag hade skrivit upp datum och orsak för mina första råttor.. Dödsdatum som börjar -02.

• Hona, ett år och elva månader, (?)

• Hane, ett år och sex månader, avlivad pga rossel

• Hane, två år och elva månader, ålder

• Hona, ett år och åtta månader, avlivad pga rossel

• Hane, ett år och elva månader, (?)

• Hane, två år, (?)

• Hona, två år och sju månader, avlivad pga åldersreleterade sjukdomar

• Hona, sex månader, avlivad pga aggressivitet

• Hane, sex månader, avlivad pg aggressivitet

• Hane, två år och fyra månader, avlivad pga åldersreleterade sjukdomar.

• Hane, ett år och tio månader, avlivad pga rossel

• Hane, ett år och tio månader,(?)

• Hane, två år och fyra månader, ålder

• Hona, två år och fem månader, ålder

• Hane, ett år och nio månader, avlivad pga rossel

• Hona, två år och sex månader, ålder

• Hona, ett år och nio månader, (?)

• Hane, ett år och tio månader, ålder

• Hona, två år, avlivad pga ålder och tumör

• Hane, två år och tio månader, ålder

• Hane, två år och tre månader, avlivad pga blodfylld cancersvulst

• Hane, två år, (?)

• Hane två år och en månad, (?)

• Hane två år och två månader (? (ålder))

• Hona, elva månader, avlivad pga efterföljande komplikationer vid förlossning, unge fast i livmodern.

• Hane, två år och två månader, ålder

• Hane, ett år och tio månader, avlivad pga rossel

• Hane, två år och åtta månader, ålder

• Hane, två år och en månad, avlivad pga rossel och tumör

• Hane, ett år och sju månader, (?)

• Hona, två år och tre månader, ålder

• Hane, ett år och nio månader, avlivad pga rossel

• Hona, ett år och en månad, (?)

• Hona, två år, avlivad pga elakartade tumörer

• Hona, två år och en månad, avlivad pga tumörer

• Hane, ett år och sju månader, (?)

• Hane, två år och fem månader, ålder

• Hane, ett år och fyra månader, avlivad pga rossel

• Hona, två år och tre månader, ålder

• Hane, två år och elva månader, ålder

• Hona, ett år och tio månader, (?)

• Hona, två år och två månader, avlivad pga åldersreleterade sjukdomar

• Hona, två år och nio månader, ålder

• Hane, elva månader, (?)

• Hane, ett år och sex månader, (rossel, myco?)

• Hona, två år, (?)

• Hona, ett år och fyra månader, avlivad pga tumör och någon form av slaganfall

• Hona, två år och fyra månader, ålder

• Hane, två år och fem månader, ålder

• Hane, två år och sex månader, ålder

• Hona, två år, (?)

• Hane, ett år och fem månader, (?)

• Hane, två år och två månader, avlivad pga tumör och dålig syn

• Hona, ett år och fem månader, (?)

• Hona, två år, avlivad pga tumör och benbrott vänster bak

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

SweGizmo
0

Har bara haft en död råtta, han avlivades pga aggressivitet när han var 1 år och några veckor gammal.

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
0

En hane som dog vid knappa tre månaders ålder. Bara la sig ner och dog utan några som helst sjukdomstecken. Antagligen något medfött hjärtfel.

En hane som avlivades vid ett års ålder pga dålig balans och aggressivitet. Jag skulle tro att han hade en tumör i huvudet.

Anvariel
0

#3 Grymt intressant att läsa Thirre. Men jag blev SÅ ledsen när jag såg att så många råttor inte klarade sig ens till två-årsdagen. :( Usch, så hemskt… *snyft*

Thirre
0

#6 Jag tror att det var ungefär 30 av 57 eller liknande som blev det.. En del hade kunnat blivit äldre om jag inte hade avlivat dem men hellre ta bort dem så de slipper lida än att få högre livsålder på dem..

En del av de råttor som dog under -98 till -05 har varit impulsköp och jag köpte råttor som jag föll för oavsett bakgrund eftersom jag inte hade som avsikt att avla på dem. Det är många av de tidiga som har dött i eller av sviter av mycoplasma (de flesta hann jag avliva innan de gick för långt) och jag fick ta över råttor från folk som hade tröttnat på dem. Det var en otrolig sorglig period med råttor som lät till höger och vänster, behandling och turer till veterinären då och då.

De råttor som finns i min linje nu hör till de som blivit äldre, som tur är.

När jag skrev listan påmindes jag av att jag ändock haft en del råttor som blivit ganska gamla. Och jag har inte haft många som dött unga, sådana som inte levt längre än något år. Det visar att jag dels inte har haft några allvarliga smittor hemma och att jag nog har varit skonad från mycket.

Sorgligt nog vet jag om en som har mycket låg medelålder på sina råttor. Den personen brukade prata om att råttor som blir två år, då är det bra men nu har personen dragit ner åldern till ett år och nio månader.. Något som jag inte tycker är bra alls. En råtta skall bli två år, helst två och ett halvt eller mer.

Thirre
0

#6 Jag har länge funderat på att räkna ut medellivslängd på mina råttor, och då alla inräknade oavsett dödsorsak, och började med det nu när jag ändå hade skrivit upp åldrarna. När jag hade plussat ihop alla och skulle räkna hur många jag skulle dela på så råkade jag komma åt en knapp.. -poff! så var mitt arbete förgäves. Men det kommer, kan vara kul kuriosa. (jag tror grodan räknade ut sin medellivslängd på sina och det låg på ett år och nio månader..)

Anvariel
0

#8 Det låter som en alldeles utmärkt idé!! Inte för att jämföra "vem som är bäst" utan för att få en riktigt bra bild på hur det egentligen ser ut bland råttor idag. För jag hoppas att vi satsar på en medellivslängd som ligger över två år, eller hur?

Mycoplasma ja… det är en ond sak. Och alla råttor är ju i princip bärare dessutom, så det måste ju bero mycket på hur bra immunförsvar de har om de får symptom eller inte. Tycker man.

KickanW
1

*putteliputt*

Lancia
0

11 månader, 13 månader samt 1,5 år, alla tre fick, vid olika tidpunkter dock, avlivas pga andningsbesvär.

[Mharya]
0

Min lilla Smilla avlivades för en hjärntumör. :( Hon var bara fem månader gammal. <3

Anvariel
0

#12… :( Beklagar.

[Mharya]
0

#13: Hon är i alla fall en bättre värld nu i alla fall. Hon har säkert fått ett par vingar den underbaringen! Oskyldig

hus-musen
0

Medellivslängden på mina är väl rätt kort, har ju inga riktigt gamla råttor!

Äldsta är nu typ 1 år och 8 månader eller nått. näst äldsta är strax över året och den efter närmar sig 9 månader eller nått.

Pussie: hane avlivad pga aggresivitet nca 7 månader

whiskas: hane avlivad pga akut sjukdom med inre blödning, ev pga att han ramlade. 1 år och 9 månader.

remi: hane avlivad pga tumör i hjärnan eller liknande. blev ca 1 år och 6 månader.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Jäklar vad underbart att du orkade skriva ner all den infon, Thirre!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

junilla
0

Indra 2.8år avlivad pga tumör som blev gigantisk.

Tilja självdog, ramlade bara ihop, troligen hjärtfel cirka 1år.

Flinta självdog, ålder 2 år

Corall avlivad pga mycoplasma 2.5år

Fidelli avlivad pga kronisk lunginflammation 2år.

Muffins 2år avlivad pga Tumör.

Smul 2.5år avlivad pga Tumör.

Flingan 2.5år avlivad pga mycoplasma.

Tåttis 2år pga nybildad tumör, lungproblem, bumblefoot m.m

gulzebra
0

Blev tyvärr av med allt jag hade uppskrivet när datorn kraschade… Men det jag kommer ihåg kan jag bidra med iaf.

Aimar, hona, avlivad pga stroke, okänd ålder
Cacharel, hona, avlivad pga stroke, tror hon blev lite drygt 2 år
Diva, hona, fick bakbenssvaghet, tumörer och grå starr, avlivades dagen före sin 3-årsdag då det helt enkelt blev dags för henne
Elsa, hona, avlivad pga utstående öga (blödning/tumör bakom ögat?), drygt 2 år
Gudrun, hane, dog pga ålder, runt 2½ år tror jag
Herr Gurka, hane, avlivad pga agressivitet mot både mig och andra råttor, blev ca 11 månader
Gun, hona, tror att hon fick en tumör, avlivades när hon var ca 2 år
Krull, hona, tumör och bakbenssvaghet, avlivad strax före 3-årsdagen
Lolita, hona, tumör, avlivad vid ca 2 år
Mansikka, hona, tumör, svaga bakben och magrade, avlivad strax före 3-årsdagen
Mats, hane, rosslade och mådde sämre och sämre som ensamråtta, okänd ålder då han hittades fullvuxen utomhus - tippar på att han var runt 2 år vid avlivningen
Reno, hane, dog av ålder tror jag, runt 2 år
Rex, hane, fick en stor tumör i magen och dog kort därpå, okänt om det var tumören eller åldern som till slut tog död på honom. Runt 2 år
Sivert, hane, fick epilepsi där ett anfall orsakade hjärnblödning, dog en vecka före 2-årsdagen
Sonic Fyrkant, hona, fick en stor tumör i magen som växte otroligt snabbt och gjorde att hon magrade i samma takt. Blev runt 2-2½ år tror jag.
Swanheart, hona, tumör och allmänt gammal helt enkelt. Avlivades vid 2 år och 8 månader.
Vadelma, hona, dog plötsligt utan förvarning vid 10 månader. Tror på stroke men kan inte veta säkert.

Ska väl nämnas att majoriteten har helt okända bakgrunder, och ett par har kända men dåliga bakgrunder.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Edit: Swanheart hade vid närmare eftertanke även grå starr på ena ögat.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

amandasapire
0

Norpan blev tokig och gick plötslig från att vara en mysig busunge till att vara nervös och arg, sedan dog hon. Fattade aldrig varför. Tror stället där jag köpte henne ljög om hennes ålder för hon var så stor när jag köpte henne men dom sa att hon var en unge och jag visste inte bättre. Antagligen hade någon "lämnat tillbaks" henne. Så därför vet jag inte hur gammal hon var.

Sedan är det stella, råttan som fick mig att börja älska råttor. Världens bästa. Dog vid 2 års ålder efter en massa medicin och veterinärbesök på grund av mykoplasma. Skelettmager, andningssvårigheter men fortfarande världens gos unge.

Thirre
0

#16 Man tackar! Man gör så gott en kan!

Jossangizmo
0

putt! :))

prodigy
0

Usch så många av våra råttor bär på mycket konstiga sjukdomar.

Våra första töser blev gamla, båda ca 2,5 år. De fick då avlivas pga tumörer på bröst och mage, ganska vanlig har jag hört. Den ena hade då varit blind på ett öga ett par månader, men mådde för övrigt bra, trots åldern!

En tjej dog plötsligt, var matt och flämtade dagen innan, en ärflig sjukdom fick vi reda på efteråt, men hennes kullsyster blev två år, dog naturligt.

En annan fick nog stoke, men det förstod vi inte då! Dog stax efter. ca 1,5 år.

Vår sorgligaste erfarenhet var en fantastisk liten tjej som bara varit hos oss i ett par veckor, smet ur buren och hittades död bakom en låda… Hade hon blivit klämd eller ätit något giftigt…hemskt ledsamt.. Den mest orädda råtta jag träffat!

Nu har vi två glada flickor, 1,5 år, pigga, gosiga, har pli på katten också! Inga sjukdomar ell. besvär alls!!

[oboybabe]
0

Bobby avlivades 9/2-10 (1 år 5 mån) Fick en tumör på kinden.

Delivery avlivades 25/5-10 (4 månader) Antagligen en tumör i hjärnan eller propp… Låg på sidan utan motorik i kroppen :(

[oboybabe]
0

Bobby avlivades 9/2-10 (1 år 5 mån) Fick en tumör på kinden.

Delivery avlivades 25/5-10 (4 månader) Antagligen en tumör i hjärnan eller propp… Låg på sidan utan motorik i kroppen :(

Itchy
0

Hermione ca4år gammal avlivades pga stroke

Fudge 1år 6 mån dödades av en katt

Pumpkin 52 dagar ?

Bill 1år dog till följder av en akut luftvägsinfektion

Cheza 2 år avlivades pga tumör

Devil 1år 3mån avlivades pga sjukdom

Kaboom ca 9mån myco

You can't spell Bitchy without Itchy

chade
0

Hugo blev ca3 månader, blev helt plötsligt förlamad i bakdelen och fick avlivas.

Zingo (ingen aning om hans ålder men mellan ett halvår -ett år kanske) avlivades pga rossel

Dustin som nästan blev ett år avlivades också pga rossel

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Banankaka320
0

Osäker på åldrarna.

Daisy = Uppäten av kamrat

Naru = Uppäten av kamrat

Dolly = Propp i hjärnan? Blev förlamad och kunde inte gå eller reglera ögonen.

Monster = Ålder. 3år (Nakenråtta)

Oscar = Avlivad pga agrissivitet mot artfränder samt människor.

Gulliver-06
0

Hade för många år sedan 2st pojkar, Putte och Bernard. Putte gick bort i ålderdom, 4år blev han och Bernard avlivade vi strax efter då han blev djupt deprimerad av Puttes bortgång. Bernard blev 3,5 år. Båda köpta i en Zooaffär.