Tips på att klippa klor
Hej!
Jag behöver verkligen få tips på hur man så lätt som möjlig klipper klorna på råttorna. För jag har funderat på att börja ställa ut senare och då måste man ju klippa klorna så det är lika bra att jag lär mig hur man lättas klipper dem redan nu. Jag har klippt en av mina råttorn nu, men hon sprattlade skit mycket och jag gav nästan upp men lyckades klippa alla hennes klor tillslut iaf. När jag klippte henne lindade jag in henne i en handuk som jag hade fått tips om men det hjälpte inte.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag tar upp råttan och trycker den emot min kropp, typ under brösten och håller fast med vänster arm. Råttans huvud blir då i armbågens veck och de kommer ingen vart. Sen tar jag helt sonika tag i tassen och klipper klorna med en såndäran nageltång eller vad det kallas, en såndära metallfärgad sak :p ingen hundsax alltså.
Detta tar ungefär en halv minut per råtta och 1 minut om råttan är bråkig. Till utställning filar vi klorna också så de ska vara absolut ovassa.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
hos mig slåss vi för kung och foster land, det sprutar blod svett och tårar om oss. eller ja.. om mig då :P
Jag brukar ta det ganska lugnt och ta några klor i taget, sen när dom börjar sprattla så släpper jag greppet en liten stund och gosar med dom, sen fortsätter jag. Det är det bästa sättet för mig i alla fall, annars skulle jag sitta med rivmärken överallt :P Jag håller dom med min högerhand runt magen och deras ryggar mot min mage sen tar jag bara tassarna mellan fingrarna och håller fast försiktigt :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag tycker att det går enklare om man stoppar in råttan i tröjan, och tar fram tass efter tass… Den blir lugnare då. Jag gör som MangoMelon men lägger tröjkanten över huvudet på råttan.
Nu märkte jag att jag hade formulerat mig lite fel, det låter ju som att jag klämmer fast råttan så den knappt får luft haha xD
Jag menade ju såklart att jag håller ett fast grepp om råttan med min arm, de brukar lugna sig genast då de märker att de "sitter fast" :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag gör som #1 :)
brukar vira in de bråkiga i en liten handduk. Först framtassarna. Så viker jag handuken om råttan så den inte kan kika med bakbenen och viseversa med råttan pressad mot mig i horisentalt läge.