Vet inte vad jag ska göra.
Hejsan !
Det är så att jag har tre råttor, de fungerade jätte bra tills de yngsta blev ett år.
Det började bli rejäla slagsmål och blod bad så jag särade på dom och nu sitter denhär killen själv.
Jag har flera gånger försökt introducera dom på nytt men de slåss direkt.
Nu vet jag inte vad jag ska göra med denna kille, jag har inte fått honom ordentligt tam men han är jätte snäll mot människor ändå, han har bitit mig några gånger men det har varit missförstånd när jag städat har han velat leka med trasan så det har inte varit riktat mot mig.
Han har ett inflamerat öga som vägrar bli bra, har varit hos veterinären och fått droppar men det hjälpte inte så vi kom överens att det får vara eftersom det inte verkar påverka honom.
Jag har inte mycket tid för denhär killen men han verkar trivas ändå men vad tror ni är bäst ?
Låta honom somna in eftersom han är aggresiv mot andra råttor, har ett öga som vägrar bli bra, han har dessutom svårt att komma upp i vikt hur mycket gott jag än ger honom så är han jätte tunn och inget duger.
eller ska jag låta någon ta över honom ?
Jag känner att han inte har det bra hos mig iaf.
Snälla flyg inte på mig, jag har försökt göra så bra jag kan men inser nu att det inte är tillräckligt.
Jag skulle försöka ge honom en chans hos någon annan om det inte går så bra hos dig, avlivning tycker jag är det absolut sista alternativet!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jo det känns så med.
Men det verkar inte finnas så många som vill ha en ensam råtta, möjligtvis skulle han kanske kunna gå ihop med ungar, men jag vet inte, har inte och vågar inte prova själv.
Nej det kan vara lite läskigt sånt där..
Jag är inte så jätte duktig på att ge råd om sånt här, men om det finns någon du vet/ känner som skulle vilja ta honom och testa i dens flock så kanske det är värt ett försök om man håller koll? o:
Små stjärnor lyser också i mörkret.
känner ingen med råttor

Du skriver att han bitit dig men att du upplever att det varit missförstånd. Det är skillnad på att bita och att bita för en råtta. Har han bitit så det gått hål? En råtta som lek-nafsar biter nämligen inte hål. Biter dom hål då är det ett riktigt bett och inget missförstånd.
Ett inflammerat öga är aldrig att leka med. Del då en inflammation betyder att det finns nånting i kroppen som inte skall vara där, och dels för att ögon är otroligt känsliga. Minns du vad ni droppade i ögat och hur länge ni körde kuren? Hur länge har han haft problem med ögat?
Hur mycket väger han och hur gammal är han? Vet du om hans föräldrar och syskon också är små? Jag har flera råttor och samtliga med olika kroppsformer och storlekar, trots vuxen ålder. Det kan variera ordentligt. En hane på 5 månader väger 500 gram prick idag, medans en hane som är född 26/9 och väger 421 gr idag. Även hans syskon är små och lätta.
Jag tycker inte att du skall avliva honom i första hand. Om du har möjlighet att testa med bebisar så gör det. Råttor som inte fungerar med andra råttor kan även få ett okej liv som ensamråttor, förutsatt att man ägnar dom mycket tid. Har man inte möjlighet att tillgodose sällskapsbehovet, ja då är det humanare att låta sin lille kompis somna in.
Jag hoppas situationen löser sig för er!