Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1127 ggr
Cis-j
0

Biten i öron och hals! panik

Hej. Ni som har läst min tråd "sår efter bett?" har ju läst att det varit lite problem här hemma. För några dagar sedan misstänkte jag att mårten hade bitit lova (shannaras undine) i örat, nu igår och idag är jag säker för nu har det läkt ut sårskorpan och det är ett jack i örat.

Sen nu, när jag skulle sätta tillbaka tjejerna i buren efter att de fått springa ute lite, så sätter jag in mårten först, och hon börjar äta från vällingen, sen när jag sätter in Älva (Ladugårdens Leijona Lakritsi) och hon också tänker äta från vällingen, så hoppar mårten på henne och de skriker, sen sprang älva upp i buren igen. Sen nu upptäckte jag att hon har blött i örat, hittar då ett jack inne i örat på henne, sen ser jag att det ser ut som att det runnit blod nerför örat och torkat i pälsen, när jag tittar närmre så ser jag ett stort jack strax nedanför örat.

Håller på och kokar koksaltlösning för att göra rent det. Ska jag sätta Mårten i en egen bur? Sära på dem? Jag vet inte vad jag ska göra :(

Ska ringa upp Johanna tänkte jag och berätta vad som har hänt, men hinner inte just nu och jag känner att jag behöver så många åsikter jag bara kan få.

Älva är jättestirrig, har varit det den senaste veckan, lättskrämd kan man säga. Väldigt "HÄJLP; SPIRIIIING" så att säga. Kan det bero på att hon känner på sig att mårten skulle angripa henne?

Skrev i den andra tråden att jag var rädd att hitta allvarligare sår och det här känns som ett allvarligt.

Hjälp mig att besluta hur jag ska göra, behöver råd snabbt så de inte flyger ihop igen och det blir ännu värre! :O

Usch känns som det är mitt fel att hon är skadad ju :'(.

wintermynta
0

Andas.
Sätt Mårten i egen bur tills du pratat med JOhanna. Låt Älva och Undine vara en stund nu. Dom är nog lite skärrade båda två och jag skulle även låta Mårten vara.
Du har gjort det du kan nu och det är inte ditt fel. Se till bara så såret läker som det ska och att det inte börja vara. Är det mer än 2x2 cm behöver det sys. Annars är det bara hålla rent och sätta in antibiotika om såret ändrar färg eller om det blir var.

Cis-j
0

Jag satte först Älva själv för jag tänkte att hon kanske bara skulle få ont om Undine skulle tvätta henne, men efter att jag själv tvättat det så såg jag att pälsen låg så bra och fint över så jag satte in de båda tillsammans istället så nu sitter Mårten i en egen bur.

Jag ska gå och göra rent det nu igen tänkte jag, ska kolla närmre och försöka se så att det fortfarande ser ok ut. Jag har bett min mamma att titta på det också, så vi ska göra det snart.

Vad jag kunde se förut så var det mer som ett jack, kanske en halvcentimeter långt. Sen var det ett jack inne i örat, det i örat var ganska litet och ser ut att läka ihop av sig självt.
Det såret nedanför örat var mycket djupare och jag ville inte dra isär pälsen allt för mycket själv för hon verkade få ont så fort jag försökte se, men såg bara att det var öppet. Som sagt så komemr mamma och ska hjälpa mig titta lite på det, förhoppningsvis så har det redan läkt lite grann så att det inte är lika djupt.

men tack för svar. Ska ringa upp Johanna imorgon,

Cis-j
0

Lite uppdatering,

Cis-j
0

oj, blev fel.
Men iaf, lite uppdatering :)
Pratade med Johanna igår, fast det blev bara väldigt kort för hon väntade råttköpare.

Men Mårten har fått sitta i en egen bur. Tyckte så synd om henne så hon har fått sova med mig. Lilla pluttgumman, hon är så himla mysig så det känns jättehemskt allting :(

Känns så tråkigt allt det här, för vi har verkligen bondat hon och jag de senaste veckorna. Hon är så himla mysig, underbar liten pälsboll.

Jag lät faktiskt de vara ute oh nosa lite på varandra, igår, Mårten och Lova. Det märktes verkligen att mårten varit utan social kontakt för hon var nästan lite hårdhänt mot Lova när hon hälsade på henne, medan Lova nästintill ignorera henne. Var det här bra/dåligt gjort? Bör jag låta de vara helt ifrån varandra hädanefter eller hur ska jag göra? :/ Tycker så synd om lilla Mårten… :(

Cis-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder som jag tog samma dag som när mårten bet älva, innan jag tvättade rent.

Älva

Lite svårt att fota, men såret i örat är liksom bakom "böjen" i fram, alltså bakom det till höger på bilden i örat, inne i örat. Någon som förstår? Svårt att förklara.
Och under örat så ser man att det ser blött ut. och det syns lite av såret.

Idag har det gått ihop fint, det som var som ett jack under örat. Men det i örat har fortfarande en ganska rejäl blodskorpa och börjar blöda lite lätt när jag duttar med tops och koksaltlösning på det.

Som jag skrev så ville ju mårten hälsa på de andra, och nu idag så ville hon så gärna in i buren med de andra, så jag lät henne hoppa in.
Nu ligger alla tre och sover på det översta hyllplanet?!
Alltså jag fattar ingenting. Tycker de om varandra eller inte?!

Cis-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Undines jack i örat också.. Tagen strax efter bilden på Älva i #5

Vad ska jag göra? Ska jag ta ut Mårten och stänga in henne i en egen bur ändå, fas tde sover tillsammans just nu? Kan jag förvänta mig att hon kommer bita någon utav dem igen? Ska jag våga låta de vara tillsammans?

Cis-j
0

Vågar jag låta dem sova tillsammans i natt? Just nu ligger Mårten i hängmattan medan de andra två ligger på översta hyllplanet. Har inte hört några rigtiga fights, men har hört lite pip från alla tre mellan mårten - undine och mårten - älva.

De har fått vara inne i buren hela dagen, ätit från samma matskålar och så.. utan problem. ?

silverorm
0

#7 Vore jag du skulle jag låta dem vara nu, de kan ha klarlagt rangordningen och då kan det vara dumt att störa om det är lite "skört" emellan dem.Glad

Cis-j
0

#8 okej, jo jag lät dem sova tillsammans, hörde något bråk imorse men nu ligger de alla tre i hängmattan. Ska undersöka dem grundligt sen om de har några nya sår.

Men ska jag bara låta dem vara inne i buren? För under hela dagen igår så släppte jag inte ut dem något, för jag tänkte att det har ju varit utanför buren förut som det har varit mest bråkigt..

Cis-j
0

Nu för en liten stund sedan har det varit mer tjaffs. Bl.a. så åkte lova ner genom halva buren pga mårten och hon for ihop, sedan var mårten på älva, som hon också trillade ner men inte lika långt utan från hyllan precis över den nedersta hängmattan, så hon landade i den.

Sen har de liksom stått och "boxats", fast helt stilla. Mårten tvättar de andra frenetiskt efter det och de andra kickar bort henne. Sen stod älva i minifångsten ståendes, mårten hängde ut från hängmattan och nöp tag i magen på henne och försökte dra henne till sig eller hur man ska säga. Så gjorde hon tre gånger. Älva stod kvar blickstilla.

Är det här normalt?

Cis-j
0

Nu flög mårten och älva ihop igen, denna gången uppe på översta hyllplanet, de åkte ner till tredje hyllplanet uppifrån som nästan sitter i mitten på buren. Låg en tuss med svarta/silvrerade hårstrån på det hyllplan som de landade på. Älva sprang upp igen, mårten efter. Älva ner i hängmattan och mårten efter, där de boxades ännu en gång. Nu ligger alla tre på olika ställen. Ska kolla upp om älva har några nya sår…

Nu kollade jag precis, inga sår vad jag kunde se.

När jag släpper in henne i buren igen nu så är mårten framme och drar i nacken på henne, så hon piper till, varav de springer in i minifångsten. Där fortsätter boxandets.

Älva står helt stilla på bakbenen, halvt sittandes på rumpan. Nu gick även lova in dit. Mårten ligger i andra änden, lova tvättar älva som fortfarande sitter blickstilla.

???

silverorm
0

Tja..aa bestämda damer du har.. de kommer säkerligen hålla på så ett tag, flickor tar ju lite längre tid på sig.. vore jag du skulle jag låta dem sköta sig själva, o störa så lite som möjligt.

Men inte ovanligt att råttor gör så, passar hanar här hemma som gör likadant mot varann, så fort jag tagit ut den ena börjar de igen att bråka. Låter jag dem vara är det fridsamt däremot i buren.

Cis-j
0

Okej, jo men de har hållt på såhär sedan utställningen i göteborg. Vilket är, hm.. till helgen blir det sex veckor?

silverorm
0

#13 Aj aj då?? Det är ju ändå väldigt lång tid för även honor att bråka på.. Men du får nog kämpa på som du gjort hitentills, har du otur kommer de alltid gruffa med varann. Men det kan ju oxå släppa en vacker dag.

Cis-j
0

#14 jo, det är ju en väldigt lång tid.. Men jag blir bara mer och mer säker på att mina två svarta honor är ganska flock-korkade, så det är nog därför det tar sådan tid.. Men så länge som de fortfarande sover tillsammans och så, så tänker jag nog fortsätta avakta..

Pratade med johanna nyss och hon sa precis samma sak som du, att det kan ju fortfarande bli bättre men det kan ju även bli så att de kommer kivas hela tiden.

Jag tror att när mina svarta honor har växt upp tillsammans så har de inte fungerat som en flock, dvs att de inte haft någon ordentlig flockledare, utan alltid sett varandra som typ jämlikar. När jag fick hem tre nya tjejer för några månader sedan så funkade ju inte det här heller, de flesta var på älva och hon gav sig ju aldrig.
Och nu när mårten försöker trycka ner henne i roll som flockledare så ger hon sig inte heller, och jag skulle tro att det är där som problemen har sin stora grund. Och att mårten vill vara flockledaren.

Sen att mårten bet älva såpass så det blev ett ganska rejält sår så får jag nästan hoppas på att det berodde på att mårten blev överraskad när någon helt plötsligt kom nerhoppandes alldeles bredvid henne när hon satt och åt.
Men det visar sig väl det med så småningom…