Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 563 ggr
caarro
0

Träna råttor

Jag har nyligen köpt två råtthanar som snart är åtta veckor. Jag skulle vilja träna lite med dem. Lära dem att komma när jag ropar och kanske några fler trick. Men hur ska jag börja?GladOch så en till fråga. Hur ska jag lära dem att bajsa och kissa i ett hörn i buren och kan de bli rumsrena?

Anvariel
0

Hur man lär råttor KISSA i ett hörn, det vill jag också veta!! Lära dem bajsa i ett hörn är inte så svårt, det gör de ofta självmant. Ofta väljer de ett ställa som är "favorithörnan" att bajsa i. Man placerar en "toalett" i det hörnet och plockar upp bajskorvar som de lägger utanför toan in i toan. Sen får man, om man har mina tösar i alla fall, tömma toan ofta annars sprätter de ut all gammal bajs ur toan igen.

caarro
0

Okej. Jag det skulle ju vara bra om dem kissade på toan också…..Tungan ute

Varga
0

Hm, mina har alltid kommit mer eller mindre när jag ropat på dem - tror det kan komma sig av att jag har ett speciellt tonfall när jag kommer med mat till dem, och så använder jag i princip samma när jag ropar på dem. Skulle jag träna dem medvetet skulle jag nog säga "kom hit" när råttorna självmant sökte sig till mig, och ge dem massor av beröm för att de gjort rätt. Samma sak om man vill träna dem att göra något annat. Vänta på att råttan gör det önskade beteendet, så säger du ditt kommando i just rätt ögonblick och berömmer sedan råttan.

Mina går även på låda i princip utan att man måste lära dem. Som Anvariel säger så har de ofta en favorithörna, och de är faktiskt väldigt noga med att hålla toalätt på ett (eller två) och samma ställe. Det skulle säkert Gå att lära dem kissa där också (dock kommer det nog aldrig att få dem att sluta "skvätta"), men jag vet inte riktigt hur jag skulle gå till väga…

caarro
0

OkejGlad