Fy fan för erat skitsnack! Mio
Det var JAG som åkte mitt i natten för att hämta 9 st råttor varav 8 skulle nackas om ingen tog dem, de var oönskade och när jag skämtade om att "jag kanske fastnar för en" så får man till svar " det är bara du tar dem!"
När i suttit i ca 1,5 timme och fikat, varav Z sade ett flertal gånger att de skulle ha nackats om vi inte hämtat dem så går vi iväg och hämtar råttorna, som stod i ett källarföråd i transportburar UTAN både mat och vatten.
När vi kommer hem så fixar vi mat och vatten åt dem och burar och allt där till.
Under ca 4 veckors tid har jag råttorna i karantän hemma, 1 råtta visar att hon har rinnande ögon, vilken MIO (den enda av dem som HJÄLPTE mig) började behandla och ta hand om direkt osv.
Efter de 4 veckorna fick råttorna flytta hem till Mio pga att min sambo har astma och råttorna var friska och i bra form. Jag har hälsat på hemma hos henne ett flertal gånger efter flytten och råttorna hade mat, vatten, hängattor och allt annat som de behövde hela tiden, det enda problemet var att ögat inte ville ge sig riktigt på den ena honan (vilken antagligen orsakades av att jag dum som jag var öppnade en ventil brevid buren vilket orsakade drag)
Jag har inte fått en krona för detta, och då la JAG ändå ut ca 400 i bensin, 800 i mat, tyg, köpte nya vattenflaskor osv osv osv. Jag brukar ta en inakorderingsavgift på 50 kr per djur/dag, vilket blir ca 12 000 för alla råttorna den tiden jag hade dem. Nu tänker jag inte vara snål och börja kräva pengar för de stackars oönskade djuren.
Men jag tycker ni ska skämmas, här kommer jag och Mio och tar hand om djur som ni tänker AVLIVA, och när sedan Mio lyckas få råttor som inte går ihop med någon i princip att komma in i sin flock och därför vill ha kvar den stackars råttan, då vänder ni på en femöring och blir som gamar!
Nu har ni väl insett att råttorna var värda något och att det var bra att ni inte fick chans att slå dem i badkaret och då duger det.
Råttorna var i bra form både hemma hos mig och Mio.
Mvh Emelie
Fan vad tråkigt att folk sitter och snackar skit på nätet. ><

#1 Jag vill bara berätta den andra sidan av historien, bägge parter har gjort fel i detta läge, men när man börjar skrika "STÖLD"(och anmäla) för samma råttor som man ett par veckor tidigare var beredd att nacka för att de var "värdelösa" och det skulle bli "för jobbigt".
Då tycker jag man går för långt
#2 Ja jag ställer mig inte på någon sida för jag har ju inte varit inblandad, däremot tycker jag det är jävligt onödigt att börja blanda in internet och inte bara ta det privat ><

#3 jag hade helst löst allt detta privat jag oxå, men nu har de skrivit både på facebook och rif, och jag vill att ni alla ska få veta även hur JAG upplevt hela detta.
Det är inte rättvist att bara en sida kommer fram, spec inte när många läst den ena tråden och då givetvis skapat sig EN uppfattning om det hela.

Du har blandat ihop/ blivit felinformerad. Den som skulle avlivat råttorna var inte vi som desperat försökt få tillbaka dem.
Jag måste säga att jag undrar vad som menas med att ta hand om råttorna… Min hona var och är fortfarande i kritiskt tillstånd, hade vi kommit 1-2 timmar senare igår hade hon legat död i transporten. I vilka det inte heller fanns mat eller vatten. Enligt uppgift ska hon endast ha varit utan vatten i två timmar men hon är så gravt underviktig och avmagrad och avmusklad att det tyder på en lägre periods svält.

#9 Jag beklagar verkligen! Hoppas hon repar sig snart! Illa illa!!

Nu blir jag helt förvirrad, vem hade råttorna från början? Och vem "vanvårdade" dem? Läst båda trådarna men förstår inte riktigt
Nicciz; Herregud! Stackars lilla. Hoppas att hon kommer bli bra igen. Jättesorgligt att se :( Tyvärr vet jag ingenting om vad det är en sådan uppståndelse om men din hona ser verkligen inte okej ut. Som sagt, hoppas hon tar igen sig snart! Och hoppas allt löser sig runtom också.

zickan var den som sa till mig att HON skulle avliva råttorna om inget akut karantän hem hade hittats (zickan är den i västerås va? så jag inte skriver fel namn nu) Det sades när vi hämtade hem råttorna.
Den råttan jagade jag rätt på i rummet varje dag pga att hon gick rätt igenom gallret, så motion skaffade hon sig själv. Varje råttbur hade 2 skålar med mat (0.5 liter i varje skål) som fylldes på varje dag. Plus att de varje dag fick fisk/kött/pasta/mos osv.
Hon såg inte ut så när hon lämnade mig, jag skulle kolla henne för mask, för den korta tiden Mio haft dem skulle det vanligtvis inte ta för den att gå ner så fort (och att de fick mat även hos Mio vet jag)
Hon var dessutom min favorit och jag smög åt henne lite extra gott varje dag.
Här har vi ett kort på damen när hon bestämmer sig för att hon ska gå ur buren.
#12 det är jag som haft råttorna i ca 4 veckor, så då måste det ju rimligtvis vara mig de anklagar för att ha svält dem, eftersom jag haft dem längst tid.

fel bild, här är rätt
Men nu slutar jag med omplaceringar och akuthem. Ska man bli anklagad för att vanvårda djur som man gjort sitt bästa att ta hand om (jag vart även opererad denna period, så varje gång jag skulle mata osv innebar enorm smärta, trots detta hjälpte jag andra med deras råttor)
Så ingen behöver någonsin fråga mig om akuthem igen, för ska man bli polisanmäld trots att man gör sitt bästa och ger djuren full tillgång till mat osv, då skiter jag i det.

Och givetvis hoppas jag att råttan blir bra igen. Hemma hos mig fick de som grundfoder
1/5 pellets
1/5 havregryn
1/5 Pretty pets
½/5 torkade morötter
½/5 "godis" (solrosfrön/nötter/pumpafrön osv)
½/5 muslie
Plus färsk mat. Och de hade fri tillgång till grundfodret. Så vet du att hon inte blivit svält hos mig i alla fall, hon var ju som sagt min favorit bland råttorna och fick mer än en gång ett mariekex och lite gott. Så jag hoppas verkligen hon kommer tillbaka i form.
Däremot funderar jag på om hon helt enkelt gått ner pga stress, först kommer hon hem till Z, sitter i en liten bur, åker bil hem till mig (2 timmar bilfärd), blir insatt i ett nytt rum med konstiga dofter (jag har bland annat katt, dock inte i det rummet men ändå dofterna)
Bor där i ca 4 veckor och får sedan flytta hem till en ny människa, med nya dofter och massor med andra råttor runt om.
Jag vet inte hur känsliga råttor är för flytt, men jag vet att många gnagare kan tappa vikt i samband med stress.
Men som sagt hoppas jag hon blir bra igen, jag gav dig receptet på fodret, så du vet vad hon fått i alla fall.

Nu är jag trött, ledsen och jävligt förbannad.
Jag är trött på att alla säger olika saker, trött på att man hugger varandra i ryggen och beter sig som treåringar med sandlådementalitet. För det är det ni gör enligt min mening.
Det var JAG som ägde/äger råttorna från början. Jag trodde jag hade fått virus och fick panik. Har man haft SDA en gång så räcker det med att nån råtta snorar för att hjärtat ska åka upp i halsgropen. Jag pratatde med några vänner i detta fallet Zickan , Mio, en annan uppfödare och några till. Pga missförstånd hade jag fått en råtta som inte var min och uppfödare ville ha tillbaka henne vilket hon fick.
En annan uppfödare ville ha tillbaka en hane som jag hade här hemma , vilket även hon fick.
Sen honan på bild skulle inte AVLIVAS utan lämnas tillbaka till uppfödaren då råttan och jag aldrig klickat.
Resten av råttorna skulle sättas i karantän och en endast EN var tänkt att avlivas då han suttit själv och blivit aggressiv. Dom andra råttorna ville Zickan ha och jag upplevde det inte som en akut räddningssituation för att dom skulle avlivas utan min tanke var att sätta dom i karantän och rädda dom som räddas kunde. Jag är inte den som kallblodigt avlivar råttor på löpande band och dom som verkligen känner mig vet att råttorna betyder allt för mig och min familj.
I alla fall så for råttorna iväg och jag trodde i min enfald att alla hade det bra och hamnat där dom skulle. Om Zickan , Mio eller Nicciz fastna för nån av råttorna skulle dom få behålla dom. Annars fick dom kom hem igen , inget mer med det. För det var dom som skulle ha dom i karantän.
Efter tag ringer Zickan och undrar vem som äger råttorna. Jag svarar att jag äger dom men att jag skrivit upp henne, Mio och Nicciz på dom råttor som dom ville behålla.
Efter det ringer Mio och säger att hon är beskylld för att stulit alla råttor och helvetet brakar löst.
Sen är det bara pajkastning från alla håll och jag försöker medla mellan ALLA parter för att mina råttor ska få det så bra som möjligt. Jag lyckas hitta en lösning och tanken var att jag skulle få tillbaka några råttor igår men dom kommer hem idag istället.
Så med detta inlägg vill jag bara säga att det är JAG som äger dom och det är delvis mitt fel som inte kollad upp allt men jag trodde i min enfald att den information jag fått var riktig. Jag visste inte att dom satt hos dig Emilie-tex och hade jag vetat det så hade du självklart fått ersättning. Nu hoppas jag hela den här saken är utagerad och att vi kan bete oss som vuxna människor iställer för att hota varandra , komma med olika versioner och blanda i människor som inte har något med detta att göra.
Dom som vill får gärna komma hem till mig och hälsa på mina råttor och min uppfödning. Jag vet att det florerar mycket skitsnack om hur mina råttor har det, hur jag sköter min uppfödning mm. Har inget att dölja så det är bara att komma. Har även fått min uppfödning granskad av Srs utan anmärkning.
Som sagt nu vill jag inte höra ett enda ord till om vem som gjorde vad eller inte. För mig är det enda som spelar nån roll är råttornas mående.
Åh ja jag mår skit dåligt över detta.
Till sist:
Tack Emilie-tex för att du ställde upp och tog hand om mina råttor.