Vilket Bottenmaterial använder Du?
Är lite nyfiken på att se vad alla använder för bottenmaterial till sina burar :)
(Jag kunde inte hitta något rent bottenmaterials inlägg så jag hoppas inte jag missade det och skapade det här i onödan ^^')
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

KAYTEES ASPSPÅN!
Det är the one and only strö för mig.
Men ingen tar hem så det har gått så långt att jag beställer hem med ett saftigt pris på 150 kronor per påse inklusive 90kr i frakt.
Men jag byter i princip aldrig bottenströ eftersom mina är så duktiga på lådan. Dessutom är det väldigt drygt och räcker länge.
Nä, men det suger upp bäst, har bäst lukt och har stora flagor så det åker inte runt så mycket. Det är blåst så inget dammande. Eftersom det är hårt pressat tar det dessutom väldigt lite plats i garderoben.
Jag tycker det är oslagbart.
Älskar mina stora små vänner..
Toalätt papperspellets. Nästintill luktfritt och råttorna verkar trivas med det. Bajsar på toalåda.

Toa-lätt är toppen men jag använder det bara i toalådan. Tycker det är lite för hårt att gå på!
Hade Toa-lätt förut men flickorna tyckte det var bra att bajsa och kissa på så jag gick över till tidningspapper. (och det gick åt så mycket då efter som jag har en Furet Tower och fick byta ut väldigt ofta = väldigt dyrt) Just nu har jag "gerbil"-sand i toan, lite dyrt men de verkar fatta att de ska bajsa där men de kissar över allt och då är tidningen bra som suger upp det :P
#3 Mina tjejer går inte så mycket på bottenströet, då de har massa fleecefiltar i sitt hus, och kliver runt på plastsaker mestadels då de är på nedre botten…
Jag har "lövträdsspån" från foderbud.se
(såg nu att dom endast säljer kaytee aspspån, förr sålde dom ett "lövträdsspån" mycket billigare)
/Alexandra

Fleecefiltar och tidningar använder jag också ibland.
Brukar slänga in en hög strimlat papper också, som de genast drar in i sitt stora hus… Så egentligen: Toalätt, pappersstrimlor, fleece på botten, och så kattsand i toalådan :)
Har papper kört i en "papperstugg" Råttorna trivs i det och jag tycker personligen inte att det luktar något direkt.
Har tidningspapper i botten på buren och toalätt i bajslådan ^^
Jag kör också på Kaytees aspspån.
Jag använder två olika beror på lite. Toa-lätt använder jag mer sällan eftersom det är så dyrt här, ca 230 kronor för 55 liter. Använde det alltid förr i hela buren men konstaterade att jag blir ruinerad på det.. Köpte hem 3 säckar sist jag var till Sverige med bil just för att det är mycket billigare hos er..
Annars använder jag alflis och det är super tycker jag! Luktar inte lika starkt som toa-lätt (tycker att toa-lätt luktar riktigt illa när man öppnar påsen), och suger upp bra. Enda minuset är att det lätt flyger omkring så man har hälften utanför buren och på mattan..
I toalådorna använder jag finkorning kattsand eller chinchillasand..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag avnänder pån som jag köper på woody, vet dock inte vilket träslag me antar at det är från barrträd. Men inte sett några bieffekter på det, så jag fortsätter att användamitt spån :)
Sen tar jag från verkstafden ibland också (gratis är gott :d )
#13 varför använda sig av nåt som bevisat påverkar hälsan negativt?
Men så är det kanske bara jag som inte ser logiken i tankesättet "Jag vet är det är dåligt men jag har inte sett det med egna ögon så what the heck" …
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#14 Jag prövade med toa-lätt men det vart inte omtyckt -_- sen vet jag inte s myckjet mer….men ska kolla nästa gång et är dag att köpa mer spån vilket träslag det är. Köper mu så stora förpackningar räcker jätte länge ^^
Gold heter märket ialafall.

Jag använder Toa-Lätt på botten och Pussy kattsand i toalådan, samma som till mina katter för att det är smidigt. Dock har dom bestämt sig för att enbart kissa i toalådan och bajsa över allt annars.
Men funderar på att byta till någon annan icke klumpbildande toa sand eftersom dom har en dålig vana att plocka ur och springa omkring med "kissklumparna" som blir och lägga dom överallt.. Hmm… 
XOXO//Hua~
använder toa-lätt. ibland tidningspapper & ibland både och..
Jag har tidningspapper på burbottnen och toa-lätt i toalådan. Det blir ganska lagom pris tycker jag :).

Jag använder STL-Strö som är riven Wellpapp och det fungerar alldeles utmärkt.
Använde Toa-lätt tidigare men efter att jag provade STL så blev det detta hädanefter.
Det är mycket billigare och bättre än Toa-lätt mfl.
Fungerar utmärkt till andra djur, har det även till vår kanin och Guldhamster.
#16 Jag hade klumpbildande kattsand förut, men det blev som äcklig lera av den. Nu har jag Konsums egen kattsand, icke klumpande, och den funkar mycket bättre. Superbillig också!
#19 Var finns det ströt? På djuraffärer? Har aldrig sett här i Sthlm.

#20, StL finns inte i de vanliga djuraffärerna. Men det finns bl.a på granngården, men gå in på deras hemsida , där kan du se var du kan köpa det, men jag vet inte om de andra har samma pris.
#19 Det blir mnan ju sugen å att pröva. Hittar inte alls på granngårdens hemsida men kan ju alltid gå till butiken (10 miuter max) och kolla.
Ätr det inne eller ute kanin du har? Tror du dte passr till ute kanin?
Jag kör på aspflis, tycker det är suveränt, luktar inte illa och dammar inte.
Just nu har jag en liten blandning av sågspån, toa-lätt, tygbitar och lite sand. Brukar inte ha sågspån egentligen, men toa-lätten räckte inte till hela buren. Råkade tappa råttornas sandlåda i buren, så därför har dom sand över hela buren nu, tygbitarna har dom själva lagt dit :) Men i vanliga fall, bara toa-lätt X)
/Caisa, Frost och Snö.

#22, Det är bäst att gå ock kolla på Granngården, tror att det ska vara bland det vanliga kutterspånen och stalltorverna.
Just nu är kaninen inne, men så fort hans nya bur är renoverad ska han ut i en stor hage,, då ska jag även prova STL i uteburen.
Spån direkt från sågverket av björk det bästa som finns eller det bästa jag har provat. Jag tycker toa-lätt luktar illa det luktar mest illa när det ligger i påsen. Och mina råttor vägrar kliva ner från hängmattan om jag har det.

Jag använder toa-lätt, men det är rätt dyrt faktiskt.
Hur mycket kostar alspån? Fördelar/nackdelar? Funderar på att testa faktiskt. Brukar djuraffärerna ha det hemma eller man får be dem beställa? Eller man kan köpa det någon annanstans?
Jag använde Alspån i början och blev nästan ruinerad!
Tolätt är mycket billigare men billigast är tidningar som jag använder nu :P
Har bytt toaströ till något som heter "Klumpe" en kattsand som jag köpte på ÖoB
Jag använder alspån. Det fungerar jätte bra :).
Förut använde jag toalätt, men att det luktade så konstigt.
Jag har redan skrivit här. Men håller på att byta nu til STL 49kr för 10kg. se hur de funkar. har ju ute kan in så det skla ju vara my7s där också 
jag kör med STL-strö funkar jätte bra. tycker det luktar minder än toa-lätten, o håller sig fräsht längre. drygt är det med. 1 säck räcker till 8-9 byten
#30 Jag håller med! Tycker också att toalätt luktar konstigt…
Ska börja med alspån i toan, kör med tidningspapper i resten av botten :)
Oj vad bra att det räcker til så många byten också. Men mitt ska ju gå till 3 kaninburar också så räcker kanke inte riktigt lika länge. Men då räcker det länge för r¨ådisarna iallafall.
:D
Värt pengarna helt enkelt.

Var får man tag på STL? Och vad är det för strö?:)
# 35
jag köper det på granngården. det är riven wellpapp o rivna fodersäckar ganska små bitar.
Det är riven wellpapp, befriat från damm och tydligen super bra enligt alla som använder det.
Finns på granngården/lantmännen. finns säkert på fler ställen :)
Jag använde tidigare alspån men efter som mina råttor endast kunde bajsa till viss del i lådan och kissa precis över allt så blev det inte hållbart i längden.
Numera använder jag fin halm som inte dammar (i jämflörelse med annan hö/halm) men dammar givetvis ur det och luftar det ute innan det kommer in i buren.
Råttorna har kronisk mycoplasma sedan jag fick dem, men det blev varken bättre eller sämre med något av strömedlena. Så jag fortsätter med min halm då de bästa de vet är att gräva ner sig i halmen och göra tunnlar!
Funderar dock på att införskaffa mig en helt vanlig dokumentförstörare och en massa grstistidningar och göra eget tidningstrassel som man kan byta ut stup i ett utan att det kostar skjortan och som då är 100% fritt från damm (vad det gäller ohyra så får de varken mer eller mindre av halm än av att gå ut i gräsmattan i.af).
Hakuna matata!
Toalätt samt kattsand i deras toa ;)
En liten fråga åt er som använder kattsand i toalådan..
Jag fick precis hem välkomst paketer från SRS och läste "Tamråttan", lite info om råttor och deras skötsel.
Där stod det att råttor inte ska ha kattsand som klumpar sig eller är kristallbaserat, kan någon tala om för mig varför man inte ska ha det?
(det där kristallbaserat vet jag inte ens vad det är för det var första gången jag hörde det)
Det är kisel
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#41 ah okey, men det där med att man inte ska ha klumpbildande?
Varför kan man inte ha det?
#42 För att en del råttor provsmakar på allt, en del äter kattsand för att det är kul, då är det mindre hälsosamt om det är klumpbildande eller hur :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#43 Ja men då var det som jag trodde! :)
Men om man vet att ens råttor inte äter sanden, skulle det fungera då?
_Vist kan man ju aldrig vara helt säket men jag har aldrig sett/hört att de gjort så :P
_Jag har en sand som är klumpbildande men som jag tycker är superbra, för det tar bort lukten väldigt bra