Råttor i sele(koppel)
Hej jag har inte råttor just nu men jag håller på att vänta på ett par
Min fråga är nu, råttor i koppel hur fungerar det och när ska man börja koppelträna dom t.ex om man vill gå ut med dom på en promenad på sommaren, och sätta ner dom i gräset, då kan man ju vara lite säkrare om man har dom i sele om man inte litar helt på råttan, att den inte rymmer och så… och vart kan man i såfall köpa eller hur kan man eventuellet göra en hemmagjord sele på bästa sätt?

Börja träna att sätta på selen så tidigt som möjligt och ofta! Då känner inte råttan så mycket obehag när man väl kommer ut.
Sele går att köpa i de flesta djuraffärerna, se bara till att den går att göra ganska liten och att det är två öppningar, en för magen och en för halsen. Jag har alltid köpt mina, att göra dem verkar krångligt :)
Ok finns det speciella selar till råttor då eller måste man köpa sele som ska passa på mindre djur t.ex hamstersele eller marsvinsele kanske?

Det finns, men det är inte säkert de passar, jag har en ganska småväxt hona och hon kunde gå ut den när den var som minst men gav den till syrrans råtthanar som var större och de passade "nästan" i den… Du kanske kan be om att få prova den eller nåt.

ok har du fler bilder på din råtta med hemma gjort eller köpt koppel?
skulle vara kul att se…
Och måste bara få berätta: var hos en uppfödare idag och gullade lite med bebis råttorna dom var jätte snälla och hur söta som hälst oj oj oj svårt att slita ögonen från dom och lyssna på vad uppfödaren hade att säga men lyssnade såklart samtidigt som man gullade med bebisarna..
men bestämde mig tillslut för två söta hanar som jag får hämta på lördag nästa vecka, ska bli så kuul då blir dom fem veckor…

tyvärr har jag inte fler bilder:/ kan ta några nya i nästa vecka, då jag har min kamera tillgänglig:D
Där hade du lite tur som inte behövde vänta så länge. näst sist jag skulle köpa 2 råttor fick jag vänta i ca 3 veckor, PLÅGSAMT:P Det tar nog ett tag innan du kan ha koppel på råttorna, för kopplet åker gärna av när råttorna inte är så stora och det är lite av en utmaning att få på kopplet! :D

cosmonita här har jättebra bilder på sele, på sin hemsida, såg jag nyss^^
jo precis ska ju vänta tills dom blir lite större…
men jag kan inte hitta cosmonita??
e ganska ny här så försöker komma på hur man gör på den här sidan med sökfunktioner och sånt

jag vet inte om man får länka till hennes sida, fast det borde man väl få http://www.cosmonita.se/ gå in på råttor o sen hittar du nog det där:)

Jag tillverkade koppel (selar) på beställning förr. Det har jag slutat med, men jag kan säga att de man gör själv är minst lika bra som alla som finns i affär, mycket billigare och sitter hur bra som helst utan att strypa råttan. Inte ens min 240grams "ål" Arrak har lyckats krångla sig ur kopplet (utom en gång inomhus när jag drog åt för lite).
Bilden visar råttan Orson iförd sele.
ok va bra tack för tipsen…
men du har inte fler bilder som visar liet mer på hur selen ser ut om man skulle vilja prova tt göra en hemma

äntligen har jag kunnat föra över mina bilder från kameran!Hoppas du ser här lite hur selen ska se ut.
(bilden är på Kajan, han är egentligen typ för liten för att ha koppel på. men han ska bli lite van så han får ha det någon gång i veckan här inne, fast han får springa runt hur han vill endån^^)
Hej, här är jag.
Jag gör selar på beställning men jag har även en beskrivning på min hemsida som gör att du lätt ser hur du kan göra själv.
www.cosmonita.se/råttindex1.htm och klicka sedan på selar till höger.

dina bilder på selen är mega bra^^
OK. Här kommer den riktiga adressen 
www.cosmonita.se/rattindex1.htm välj råttselar, menyn till vänster*
ok tack för dom tipsen, din sida e jätte fin