En liten fråga (stronghold)
Jag behandlade mina råttor för löss i onsdags med stronghold och ska upprepa behandlingen efter 3 veckor.
Det jag undrar är när är det säkert at ta in en ny råtta utan att riskera att den också får löss?
Har nämligen en liten tjej som är leveransklar och bara väntar på att hämtas:)
vänta tills behandlingen är färdig annars så får du behandla henne med med en gång

I dom allra flesta fall behöver man inte upprepa behandlingen utan det räcker med en, såvida det inte är ett väldigt kraftigt ohyreangrepp.
Jag är inte helt säker på hur länge man måste vänta innan man tar in nya djur efter behandling, men jag personligen skulle väl vänta iallafall en ägg-till-lus-cykel för att vara helt på den säkra sidan.
För huvudlöss hos människa ser förloppet ut såhär: (på råttor borde väl vara ungefär detsamma)
"En lus lever ca 6 veckor. Det finns tre stadier i lusens livscykel, från ägg till nymf till färdigutvecklad lus. Från ägg till nymf tar det ca 10 dagar. Från nymf till lus tar det ytterligare ca 9 dagar. Det tar alltså totalt ca 3 veckor från det att ett ägg lagts till dess att en färdig huvudlus klättar omkring i håret."
ju det är 3 veckor det har jag läst på någon sida och stronghold håller ju i sig i 4 cveckor men man är rekomenderad att ta en ny dos efter 3

#2 Jag skulle ge två gånger enligt veterinären. (Cecilia Trädgård) Så jag litar på det.
Jag hade tänkt vänta 4-5 veckor innan jag hämtar den nya råttan, då borde det väl vara lugnt?:)
då tror jag att det är lugnt att hämta henne, för då har ju äggen kläckts och fått i sig medlet och förhoppningsvis är de döda

Okej, men då kör jag på det:)