Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 646 ggr
Demonstration
0

Bitandes och bråkiga råttor...

Hej!

För ca en och en halv vecka sen fick jag två hanråttor (bröder) på ca ett halvår av min mamma.
De var jättetrevliga och snälla i början, men efter en stund i buren började de bråka med varandra. Den ena (Pontus) kom springandes mot dörröppningen, så jag öppnade den och släppte ut honom och stängde in den andra (Pajas). Pontus hade fått sår på hela kroppen, så mamma tog honom och skulle göra rent såren. Efter ett tag tog jag ut Pajas och lät honom vara på golvet mellan mina ben i väntan på att mamma skulle bli klar med Pontus och rengöra Pajas sår. Jag hade en hand bakom och en hand framför Pajas, utan att nudda honom.. helt plötsligt hugger han tag i mitt finger och hänger kvar där, så mamma och syster fick "bända" upp käkarna på honom.    Det slutade med ett besök hos akuten.

Dagen efter kom min mamma och syster förbi och hälsade på. Min syster ville hälsa på Pajas, så hon satte sig bredvid hans bur och satte en hand vid dörröppningen. Pajas kom fram, nosade lite på henne, "klättrade" på henne (alltså tog upp framtassarna i handen och nosade lite), gick iväg en bit och gick fram och bet henne i fingret. Han bet inte lika hårt som på mig, men det började blöda och det var ändå Hårt, absolut inte endast markering (har en råtta som markerar och det är verkligen inte lika hårt).

Pontus börjar bara bråka med Pajas när de får träffa varandra och det slutar "alltid" med att Pontus springer därifrån med sår på kroppen. Det har hänt tre gånger och jag vågar inte sätta ihop dem något mer då de troligtvis kommer ha ihjäl varandra om de får sitta ihop.

Jag trodde först att det var Pajas som började bråka med Pontus, så jag lät Pontus bo med en annan hane jag har som är yngre och mer tillbakadragen, men när jag kom hem såg jag att Pontus hade bråkat med honom då Pysen hade rivsår på kroppen (vilket han inte hade innan) och Pontus "hoppade på" honom när jag satt bredvid, så jag satte Pontus i en egen bur.

Vad ska jag göra? Jag har nu tre ensamråttor (men jag letar kompis till Pysen!!), jag vågar inte hantera Pajas då han bits extremt hårt och helt oprovocerat.

Kan det bero på att jag har honor?
Jag bor i en etta så de måste vara i samma rum…
Kommer det någonsin gå över?

Jag pratade med uppfödaren och hon sa att de aldrig har betett sig så förut, men att de inte bott nära honor förut och att det kunde bero på det.. men får inte tag på henne nu, så jag vänder mig till er!

Jag tycker att det är tråkigt att det blivit såhär, tycker att det är synd om dem att de måste sitta ensamma..

Tacksam för svar!

Allamej
0

I min åsikt så ska Pajas bort för han mår inte bra. Pontus är antagligen även han dominant vilket inte är en eftertraktad egenskap iom. att det ger sådana problem som du nu har.

Pontus har helt enkelt inte tagit det extra steget som Pajas gjort, men det föreligger ju en risk att han gör det han med.

Skaffa en jämnårig kompis till Pysen, dom andra två bör sitta själva om du inte väljer att avsluta dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Demonstration
0

Jag misstänkte att jag skulle få det svaret, min lärare (går på djurgymnasium, så de kan lite om råttor här…) sa att jag bör göra mig av med åtminstone Pajas.. ville bara höra om det fanns någon chans att få det att funka igen, men ja.. antagligen inte.

Jag är rädd för att Pontus ska bita mig också, känner att jag inte riktigt kan lita på dom två just nu..

Det ska jag göra! Letar efter en kompis åt Pysen. :)

Zakaraa
0

Om du känner att du inte riktigt litar på Pontus kan du göra på 2 sätt (finns säkert fler sätt men de här är de som jag skulle göra)
Antingen försöker du, och försöker och försöker, tills ni fungerar ihop
Eller så omplacerar du honom, någon annan kanske fungerar bättre ihop med honom

Ang det andra så kan jag inte säga annat än som #1 redan sagt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning