Vårungar säljes
- Födelsedatum: 12/4 -10
- Färg, teckning och hårlag: s/mi (hona) s/ba s/cc ci
- Kullstorlek vid födsel och vid avvänjning (4v): Det föddes fem men en var dödfödd. Förmodat kommer det leva 4 vid 4 veckors ålder.
- Faderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning: Ladugårdens Spirit of Azuregos 8/3 -09 s/cc
- Moderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning: Ladugårdens Stor sötväppling 5/5 -09 agouti
- Syfte med parningen eller om det är omplacering, anledning: Få en kull med trevliga, alerta, pigga och glada råttor som kan funka all-round gällande utställningar.
- Ursprung- vilken uppfödare eller vilket zoo: granathens uppfödning.
- Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Lite svårt att avgöra i detta nuet men de är glada, pigga och nyfikna. Tvivlar inte på deras flockförmåga då deras föräldrar och äldre släktingar har funkat bra.
- Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Kommer att registreras i Srs, kostar 300 pix.
- Ort där råttan/råttorna finns: Mariestad
- Telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus): Se uppfödarlistan här eller på Srs hemsida.
- OM ANNONSEN SKA VARA LÅST ELLER INTE: Den kan vara öppen.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jag är medveten om att det finns ett par på denna sida som har visat intresse för denna kull, jag har inte förbisett er men råder de som är intresserade att höra av sig ytterligare. För absolut tingning ser jag gärna att man ringer mig.
Det är en silver mink hona i kullen vilken jag inte har någon nytta av i min uppfödning. Inte heller den silver blackhanne som finns. Jag själv funderar på att behålla någon av de andra två, cinnamon och silver chocolate, eller båda. Skall dock egentligen dra ner på hannarna så det är möjligt att jag inte sparar någon om det finns lämpliga hem att finna där jag kan låna in någon av dem.
På grund av omställningar i vardagslivet har jag inte varit aktiv på denna sida de sista månaderna förutom någon vecka då och då. De nya omständigheterna har även gjort att jag inte orkat lägga ner mycket tid på att hitta köpare. Jag tror, möjligen i naivitet, att jag kommer få dessa sålda ändå.
Jag kommer förmodat inte att orka skriva ut en längre uppsats om de båda föräldrarnas bakgrund, inte som det ser ut nu, men om man ringer berättar jag gladeligen. Det finns även en hel del info att tillgå i andra trådar då t ex Spirits bror har blivit pappa, eller var tänkt som fader. Detta i en av Nicciz trådar, där har jag skrivit en hel del.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Skall tillägga att den nedlagda tiden på kullen har inte minskat trots förändringar i mitt liv, de har blivit pussade på, gosade och busade med precis lika mycket som tidigare kullar.
Jag tror att det rent typmässigt kommer bli ganska snygga råttor, de är fina i form och typ i detta nuet och deras föräldrar är även de av snygg typ. Det är mycket möjligt att det blir litet längre råttor då både far och mor är det. Jag gissar på att de kommer bli alerta och vakna, det är de redan, då det är egenskaper som man hittar hos släkten. Sällskapsmässigt tror och hoppas jag på att det kommer bli bra sådana, jag föder ju upp främst trevliga, alerta och friska djur. Skulle heller inte bli förvånad om de visar intresse för agility eller andra ting där de får jobba med skallen en del.
Rent utställningsmässigt borde de bli allround-råttor, dvs, bra i alla tre klasser. Dock har den svarta några vita tår fram.
Jag kommer att kunna leverera ungar till Stora Vår.

Minkhonan är tingad numera, hon blev visst ett hett ämne/"villebråd". Det är sjysst att se att det är en riktig mink och en i mina ögon snygg sådan.
Pojkarna är fortfarande lediga, lite beroendes på hur jag själv bestämmer mig för att göra och vilka hem som kan erbjudas.
Zickan, hör gärna av dig igen. :)
Jag måste bara säga att jag är så sjuuukt sugen på att skaffa hanar. Men så länge mina tjejer finns här hemma så tycker jag att det blir alldeles för bökigt ;)

Ska bli roligt att se henne :D

Japp, om två veckor så. :) Hon vägde 90 gram på sin fyrveckorsdag och hennes bröder 99 och 101.
Jag har förmodat bestämt mig för att spara cinnamongrabben. Kvar finns alltså en silver chocolate och en silver black.

Det finns fortfarande en silver black kvar från kullen, alternativt en mörk chocolate. Jag tycker nämligen att han har ljusnat med pälsbyte.. den som är reggad som s/cc har ljusnat och är en för ljus sådan. Vi säger dock att han är en silver black än så länge så får vi se om det är någon som har tänkt ställa honom för att få betyg då.
Silver black-killen heter Granathens Chionodoxa Forbesii och vägde 140 gram på femveckors-dagen. Han är litet lugnare än sina två bröder, känns mer som en tänkare än kamikazeråtta, och mycket trevlig.
Alla i kullen är alerta och aktiva, de tycker om att möblera om i buren för att få något att sysselsätta sig med. De har häng, inte så bra så att fötterna slickar kroppen, men de har blivit vana vid att matte pussar magen och då behöver inte baktassarna vara snygga. De är också vana vid att få pussar på huvudet.
Dessa råttor skulle passa utmärkt som sällskapsråttor, såklart, och tror att de skulle funka fint på utställningar om man är intresserad av det. Pet, standard för de som blir snygga och agility tror jag mycket på.