Penis, pung & ljumske
Jag skrev ett inlägg tidigare om att Bruce verkade så dålig, han andas jättesnabbt och är slö.
Nu upptäckte jag att han hade massa vitt på snoppen och jag tog bort det med tops & varmvatten. SHIT vad stort och hårt det var jag fick bort! Han kan ju inte ha kunnat kissa på flera dagar? Hur kunde jag missa det!
Min sambo tycker att hans pungkulor har krymt/åkt in i kroppen. Vad skulle det kunna vara?
Han har gått ner i vikt, kan det vara det kanske?
Dallas har fått ett stort sår i ljumsken också.
Ska hålla koll på det och se om det läker..
det där lät jätteskumt.. lämnar ett avtryck
Ja :(
Bör jag hjälpa honom att hålla sig ren? Plocka bort vitt från snoppen såfort jag ser det?
Bruce har även en stenhård knöl under huden, stor som en ärta typ mellan magen och ljumsken ungefär. Den verkar liksom sitta under huden.. Kan det vara en fettknöl? Uppfödaren sa att hans farfar fick en fettknöl en gång som sedan sprack.
Det skulle inte kunna vara någon form av cancer? Ingen aning så stressa inte upp dig i onödan men det skulle ju kunna förklara om han inte kan kissa eller så?
Har aldrig hört nåt liknande. Men man ska ju kunna känna skillnade på tumör och fettknöl genom att en av sorterna går att röra på och den andra är fast?
Hur gamla är råttorna? Hur är de i hullet? Äldre/feta råttor kan bli dåliga på att tvätta sig ordentligt, och då kan de få någon vaxliknande "propp" i urinröret. Det är den oljiga substansen som smörjer snoppen/förhuden som ansamlas om den inte tvättas bort. Detta kan man bli tvungen att hjälpa råttan med, tvätta med ljummet vatten då och då.
Tumörer kring snoppen innebär ofta att bakterier kommit in i urinvägarna och exempelvis infekterat en körtel. Då bildas en varböld. Nu är det ju inte säkert att det är en sådan tumör, men man kan ju hoppas att det är en abcess som läker ut ordentligt. Tyvärr kan dock den typen av abcesser vara svåra att bli av med, har jag fått höra. Antibiotika kan vara en idé, om det är en varböld.
Testiklarna kan "dras in" om råttan mår dåligt, exempelvis är sjuk eller stressad/rädd (en liten del i varför vissa råkar få hem en hane från en djuraffär, ohanterade råttor kan bli rädda och dra in pungen så att de misstas för honor för de som inte har riktig koll på hur könet ser ut). Viktnedgång är också ett tecken på att allt inte är helt rätt ställt med råttan. Undrar även över hans ålder? Ifall han är gammal är det ju rätt vanligt med skröplighet och viktnedgång, men det kan ju vara en infektion i kroppen som kan avhjälpas med antibiotika. Det är dock svårt att SE en infektion om råttan inte har andra symptom (snorighet, rossel osv) och tyvärr är det ju inte så vanligt med blodprov på råttor.
Bakterie?..
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Han är bara 8 månader och har behandlats mot mycoplastma med både sprutor i ryggen och munnen..
Han började rossla efter ca 1 månad efter behandlingen igen. Nu låter han bara ibland men man hör att det knäpper mellan andetagen.. Låter som "klick" mellan andetagen..
Han är jätte dålig.. Jag lyfte upp honom och han skakar och andas jättefort..
Vadå för bakterie? Bör jag åka till vetrinär eller låta honom somna in eller bara vänta?
Vet inte vilken vetrinär jag ska åka till och roslagstull är helt värdelösa enligt mig..
Just nu är han så dålig så det känns som att han kommer dö snart.. Ser ut så..
Anledningen till att han inte kissar var för att han inte hade tvättat snoppen. Den var helt igentäppt med en vit stor grej :(
Han börjar kännas smal men ändå svullen tycker jag :(
Ska ringa en vetrinär imorgon..
Men känns som att det inte är någon idé för han är så himla dålig..
Njursten? Kan ge vita klumpar i urinen som sätter sig i urinröret och täpper till. Mycket smärtsamt! BRÅTTOM till vetten!

Åk till Ahlbergs, ligger vid Södra Station typ!
Försöker ringa ahlbergs men dom svarar inte..
Slår vad om att trots varet och bölden kommer dom säga att mycoplastman tagit över med tanke på hans andning..
Tror han är för dålig för att göra någonting åt nu..
Fan att ja ska ha så långt till alla vetrinärer.
Tycker dom borde ha en vetrinär som kan smådjur här med.. Har fan 1 timme till närmsta vetrinär bara för det.
Vad är njursten då?
Åh vet inet vad jag ska göra nu. Tror han måste avlivas för mycoplastman som sagt..
Och allt är ju så dyrt.
Pappa brukade ha hand om djurkassan men nu är vi osams. Sådan otajming!
Går inte att veta vad det är för bakterier utan odling.. dvs provtagning krävs.
En mycoplasmainfektion sänker immunförsvaret och gör råttan mottaglig för andra sjukdomar. Medicinering fungerar inte på själva mycoplasman eftersom antibiotika inte biter på det, man kan bara behandla de sekundära infektionerna som mycoplasman orsakar. Men han kommer aldrig bli frisk från själva mycon.
Pga sänkt immunförsvar och skadade lungor efter mycoinfektion samt din beskrivning tycker jag det låter som att han kan ha fått en lunginflammation, vilket är mycket allvarligt! Hoppas du får tag i veterinär fort, vad som än är fel med honom så verkar det väldigt akut.
Om njursten (samma orsaker och symptom på människor, katter och hundar, råttor diagnostiseras på samma sätt som andra djur)
Har inte tid hos vet. förns imorgon :(